Thursday 18 June 2020

Musim balik kampung dan Raya 2020 versi 2.0 guna Bas Online Ticket

Hai semua,

Sejak 10 Jun 2020 yang lepas, kerajaan telah mengumumkan bahawasanya fasa Perintah Kawalan Pergerakkan - Pemulihan (PKPP) akan bermula. Fasa ini MEMBOLEHKAN rentas sempadan antara negeri dibenarkan dengan syarat tertentu.

cara-beli-tiket-bas-secara-online-mana-nak-cari-bus-ticket-online-yang-dipercayai-Malaysia-rentas-sempadan-guna-bas-pkpp-raya-2020-sudah-beroperasi-1

Memandangkan 10 Jun ni masih dalam bulan Syawal, ramai yang mengambil kesempatan untuk merayakan perayaan aidilfitri yang dianggap kurang sambutan dek kerana PKPB lepas. Sambil balik kampung menjenguk keluarga dan melakukan urusan, apa lagi beraya lah orang ya.

Ada yang menggunakan kenderaan sendiri, menumpang kenderaan ahli keluarga serta sahabat handai dan ada yang berpusu-pusu ke kaunter jualan tiket bas untuk balik ke kampung.

Namun, jika anda boleh membeli tiket bas secara atas talian, boleh lah jimatkan tenaga daripada bersesak di pusat penjualan tiket. Kerajaan kita juga telah menyarankan agar mengelakkan 3S iaitu Sesak , Sempit dan Sembang Dekat.

Memperkenalkan Bus Online Ticket!

cara-beli-tiket-bas-secara-online-mana-nak-cari-bus-ticket-online-yang-dipercayai-Malaysia-rentas-sempadan-guna-bas-pkpp-raya-2020-sudah-beroperasi-1
Paparan Halaman Utama Bus Online Ticket
Pengenalan ringkas:

1. Platform atas talian selamat untuk menempah tiket bas.
2. Merangkumi seluruh semenanjung Malaysia dan Singapura.
3. Memudahkan warganegara dan pelancong asing dengan memberikan panduan cara membuat tempahan dan pilihan bahasa tempatan dan asing.

Kelebihan menggunakan Bus Online Ticket ini ialah:

1. Harga sama berbanding di kaunter penjualan tiket rasmi.
2. Pelbagai promosi diberikan setiap bulan.
3. Boleh kumpul mata ganjaran (sesuai untuk pelajar dan pekerja yang sering menggunakan perkhidmatan bas).
4. Tidak perlu beratur membeli tiket bas secara fizikal.
5. Pembelian atas talian yang mudah dan mempunyai sistem Khidmat Pelanggan Professional.

Dengan kelebihan yang dinyatakan, adalah lebih baik kita menggunakan sistem atas talian yang menjimatkan masa dan dapat mengelakkan diri kita daripada bersesak dengan orang ramai di musim COVID-19 ni.

Cara dan sistem pembayaran di plataform ini juga adalah meluas dan anda boleh menggunakan tanpa ragu-ragu!

cara-beli-tiket-bas-secara-online-mana-nak-cari-bus-ticket-online-yang-dipercayai-Malaysia-rentas-sempadan-guna-bas-pkpp-raya-2020-sudah-beroperasi-1
Cara dan sistem pembayaran yang diterima pakai

Lebih menarik lagi kita boleh pilih bas dan tempat duduk dengan mudah tanpa perlu bertanyakan satu-satu soalan terhadap penjual tiket mana tempahan yang masih kosong ataupun tidak.

Apa lagi, jomlah ke Bus Online Ticket sekarang! Klik di sini.

P/s: Sekarang ni ada promosi TnGo untuk menikmati diskaun RM 4 jika menggunakan ewallet Touch N Go sebagai pembayaran sehingga 2 Ogos 2020. Jomlah guna perkhidmatan Bas sekarang!

Tuesday 9 June 2020

Transformasi wajah video cabaran ‘Lathi’ , Anas Zahrin jadi perhatian di Indonesia

KUALA LUMPUR:  Tidak mahu memberi komen atau maklum balas terhadap beberapa artis atau agamawan yang memberi pelbagai reaksi terhadap dirinya yang menyahut cabaran Lathi atau “Lathi Challenge”, pengasas produk kosmetik terkenal ANAS Cosmetics, Anas Zahrin bagaimanapun berbangga usahanya menampilkan proses transformasi solekan khas dipuji ramai.



Bahkan penyanyi asal lagu Lathi  dari Indonesia yang menggelarkan diri mereka sebagai Weird Genius secara kolaborasi bersama penyanyi cantik molek Sara Fajira, juga penulis lirik yang dikenali sebagai “@ybrap” serta jurusolek muda popular “@jharnabhagwani” yang mempunyai jutaan pengikut Indonesia dan Malaysia di laman instagram juga memberikan komen sangat membina buat anak muda dari Malaysia ini.




Malah penyanyi, komposer, warganet dari seberang termasuk Instafamous terkenal, Mimi Peri juga melayangkan ucapan pujian kepadanya. Ini menjadi salah satu platform terbaik buat anak muda ini untuk membuka mata semua bahawa, hasil seni sebegini juga boleh di terima sehingga ke negara seberang.



Tak ketinggalan selebriti tempatan seperti Datin Diana Danielle, Zulin Aziz, Bella Astillah, Uyaina Arshad, Nadiyah Shahab serta ramai lagi juga memuji usahanya itu.







Video  transformasi wajah lelaki biasa kepada putera jawa seterusnya  menjadi sosok seram yang dimuat naik itu juga ditonton hampir 600,000  orang selain lebih 7 ribu komen diterima dan mendapat reaksi lebih 20 juta di laman Twitter & Instagram, membuatkan video yang di muat naik Anas antara yang terbaik di Malaysia dan Indonesia setakat ini

“Setiap orang ada pandangan, reaksi dan terjemahan masing masing dalam hal ini. Ia sangat subjektif. Ada yang menerima dan sebaliknya.

“Saya menerima semua komen dengan hati terbuka dan lapang dada. Mengejutkan ramai yang memuji usaha saya menampilkan transisi solekan yang rata rata melihatnya cukup sempurna dan kreatif”

“Lebih utama saya mahu orang ramai menghargai sentuhan dan bakat jurusolek tidak mengira samada komersial (beauty makeup) atau kesan khas (sfx makeup),” katanya.



Anas berkata dia melihat terjemahan video cabaran berkenaan kepada realiti kehidupan yang mana video yang di terjemahkan ada maksud tersendiri.

“Manusia tidak pernah sempurna. Pasti akan ada satu perasaan, rasa nakal, jahat, rasa negatif dalam diri kita yang kita cuba dan sedang lawan supaya tidak menguasai diri kita. Syaitan itu benar wujud dan sedaya upaya nak buat kita fikir benda bukan bukan, hasut buat benda tak baik serta nak hancurkan hidup kita semua umat manusia.

“Jadi  sosok Putera Jawa menunjukkan sisi baik atau positif dalam diri kita kita manakala Makhluk Jahat atau dianggap hantu pula melambangkan sisi negatif. Kedua  sisi ini cuba berjuang serta lawan antara satu sama lain. InsyaAllah, jika sisi baik dalam diri kita kuat, cekal juga tabah dan dengan izin kuasa Allah, pasti berjaya lawan semua perasaan negatif dan jahat

“Kesimpulannya yang saya sendiri buat ialah kita manusia biasa ada sisi baik (positif) dan sisi satu lagi (negatif). Dua sisi itu berperang sesama sendiri. Semoga kita semua menjadi insan positif dan lakukan kebaikan serta beri manfaat kepada orang lain. Terus positif,” katanya.

Anas memberitahu dia mengambil masa tiga hari melunaskan cabaran solekan berkenaan.

“Proses menyolek ini memakan masa apatah lagi ia membabitkan kesan visual khas. Bayangkan proses suntingan pun memakan masa satu hari.

“Semua ini takkan dapat direalisasikan dengan khidmat jurusolek profesional artis serta jurusolek profesional kesan khas. Merekalah yang menghidupkan semua ini. Fungsi dan peranan mereka amat penting serta wajar dikedepankan

“Malah menerusi cabaran ini juga ramai teman jurusolek bergabung melakukan video transformasi solekan, bila lagi kita nak lihat jurusolek dan jurusolek kesan khas bergabung, lihat dari sudut yang positif” katanya.

Dalam perkembangan lain, Anas memberitahu yang jenama ANAS Cosmetics akan mengeluarkan koleksi Edisi Klasik bertemakan batik yang di reka sendiri oleh pereka profesional dengan harga mampu milik hujung bulan ini yang mana pilihan warna mengikut kesesuaian warna kulit wanita asia, juga menampilkan selebriti terkenal Datin Diana Danielle sebagai wajah koleksi ini

“Serlahkan Warna Sebenar Anda (Show Your True Colours) menjadi tagline khas untuk semua,” katanya lagi.

Monday 4 May 2020

TOKIDOKI X GUARDIAN: Siri Thermal Set Esklusif (Beg + termos + balang makanan)

Mei 2020 - Sekali lagi jenama Tokidoki bekerjasama dengan Guardian untuk melahirkan siri set Thermal Esklusif dengan corak yang menarik! Set yang terhasil dek kerana sambutan siri beg travel yang lepas, set baharu diperkenalkan kini boleh didapatkan di Guardian Malaysia sahaja.

Jom kita lihat apa set terbaharu ini!


Set thermal esklusif ini terdiri daripada tiga komponen iaitu beg termal, termos 350ml dan balang makanan termal RM 500ml. Rekaan edisi khas Tokidoki X Guardian oleh Simone Legno sebagai pereka dan pengasas ini boleh didapati dengan dua warna iaitu biru lembut dan merah jambu lembut.

Penjualan bermula pada 1 Mei lepas sehingga 31 Mei 2020 dan sehingga habis stok.

Apa yang menarik?

1. Set ini termasuk dengan beg termal.
2. Rekaan esklusif daripada Tokidoki sendiri!.
3. Balang makanan termal di lengkapi dengan sudu boleh lipat.
4. Diperbuat daripada besi tahan karat level 304 - selamat untuk penyimpanan makanan dan minuman.
5. Termos dan balang yang mempunyai dua lapisan dinding untuk mengekalkan suhu lebih lama.
6. Dapat mengekalkan suhu SEJUK makanan dan minuman sehingga 10 jam.
7. Dapat mengekalkan suhu PANAS makanan dan minuman sehingga 8 jam.

Jom lihat lebih jelas lagi kedua-dua warna pilihan yang ada untuk siri ini.

Set thermal bewarna biru

Beg termal, termos 350ml dan balang makanan termal 500ml bewarna biru lembut.


Set thermal bewarna merah jambu

Beg termal, termos 350ml dan balang makanan termal 500ml bewarna merah jambu lembut.

Cara pembelian


Anda boleh ke mana-mana Guardian berdekatan dengan anda ataupun membeli secara atas talian di laman web rasmi Guardian. Manakala anda boleh membeli set thermal ini sama ada dengan harga RM 80 (PWP) ataupun RM 179 (harga biasa) mengikut kesenangan anda.

Caranya pula mudah iaitu:

1. Melalui pembelian harga RM 80 PWP (Purchase with purchase)

Untuk menikmati harga RM 80 PWP, anda hanya perlu berbelanja minimum RM 20 dalam satu resit atau pembelian jenama yang mengambil bahagian* seperti Garnier dan sebagainya.

atau

Anda hanya perlu berbelanja minimum RM40 dalam satu resit atau pembelian tanpa mengira jenama dan barang di Guardian.

Pembelian di kedai fizikal boleh di buat dikaunter pembelian ketika sesi pembayaran. Manakala, pembelian secara atas talian boleh dilakukan dengan memilih pilihan set anda dengan 'add to cart' dan diskaun akan ditunjukkan ketika sesi 'check out'.


*Jenama yang mengambil bahagian dalam pembelian minimum RM 20 dalam satu resit ialah Bio Essence, Garnier, Herbal Essence, Maybelline, Nano white dan Sunsilk.

2. Melalui pembelian harga biasa RM 179

Untuk pembelian harga biasa, anda boleh terus ke kaunter pembelian di kedai fizikal untuk pembelian. Manakala melalui atas talian, anda boleh terus 'add to cart' seperti biasa. Tiada had minimum pembelian di syaratkan.

Anda boleh membuat pembelian online di Guardian store melalui link ini https://bit.ly/3cV1qFM .

Untuk peringatan, pembelian set ialah terhad kepada satu set sahaja untuk setiap transaksi samada di kedai fizikal mahupun atas talian. Segala jualan dan promosi tertakluk kepada terma dan syarat Guardian Malaysia.









--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Memandangkan bulan ni dah bulan puasa dan beberapa sektor ekonomi sudah dibuka, anda boleh gunakan ini untuk menyimpan juadah berbuka puasa anda di dalam ini. Anda boleh meminta peniaga meletakkan makanan dan minuman anda di dalam ini. Boleh lah kurangkan penggunaan plastik kan.

Selamat berpuasa!

[ Artikel SIRI BEG TRAVEL TOKIDOKI X GUARDIAN di sini]

GUARDIAN Malaysia

Friday 24 April 2020

Jenama Terkenal Muslimah Buttonscarves x Elfira Loy Perkenal The Maharani Series

KUALA LUMPUR: Elfira Loy yang pernah terkenal di Indonesia dengan gandingan bersama Randy Pangalila telah mencipta satu fenomena yang menarik perhatian ramai. Kini, Elfira Loy baru-baru ini  pula telah mencipta sejarah tersendiri apabila disunting untuk  bekerjasama dengan jenama tudung popular iaitu Buttonscarves.



Buttonscarves merupakan jenama hijab dan ‘modest’ terkenal di Indonesia dengan memiliki seramai 235K pengikut di laman instagram rasmi mereka. Ini telah menarik perhatian apabila mereka menyunting Elfira Loy dengan 4.8 Juta pengikut di Instagram, juga seorang artis di Malaysia yang pertama bekerjasama dengan mereka.

Sebagai permulaan, Buttonscarves x Elfira Loy tampil dengan sebuah koleksi istimewa yang dipanggil The Maharani Series yang sesuai digayakan di bulan Ramadan dan Syawal kelak.

Menerusi  koleksi ini, The Maharani Series akan mula dilancarkan di Indonesia pada hari ini (24 April) yang juga hari pertama kita meraikan Ramadan penuh mulia. Antara lain, koleksi ini mempunyai 13 warna dengan motif yang mengangkat elemen senibina di India. Perkataan Maharani itu sendiri bahkan sangat sinonim dengan negara India sendirinya.

Menariknya, koleksi ini menggunakan bahan scarf kapas voal dan satin silk yang selesa untuk dipakai. Sesuai digunakan ketika musim panas dan bahang yang ketika ini sedang berlaku.

Pendapat Elfira Loy

Mengenai kerjasama istimewa ini, Elfira menggambarkan kerjasama mereka tercetus dengan pantas dan tanpa diduga. Malah ia bagai dirahmati dan dipermudahkan. Apatah lagi isteri kepada  Muhammad Faris Khairol Anuar ini asalnya memang peminat tegar jenama yang sudah empat tahun berkembang di negara jiran itu.

Katanya lagi di dalam temubual,

“Pada awalnya kerjasama itu mahu dimulakan selepas musim raya. Namun tanpa diduga ia dipercepatkan. Pihak mereka merancang untuk menjalankan fotografi sebuah  koleksi tudung di Jaipur, India dalam masa singkat beberapa bulan lalu.”

“Ketika itu pihak mereka menganggap perancangan itu terlalu tergesa-gesa dan akan menyusahkan saya. Namun apabila saya bersetuju, mereka pun tidak menyangka. Akhirnya terjadilah kerjasama koleksi The Maharani Series ini.”

“Buat permulaan kerjasama ini akan berlangsung untuk dua bulan bermula April hingga Mei.  InsyaAllah jika tiada aral melintang, kerjasama ini akan berpanjangan.”

Lebih mencuit hati, menurut ibu kepada Muhammad Rayyan Khalaf berusia enam bulan itu lagi, kerjasama itu bermula daripada perbualan di kotak mesej langsung (DM) di Instagram.



Elfira Loy turut menyambung,

“Dari DM, kami berlanjutan ke aplikasi WhatsApp.  Pendek kata, dari awal lagi ia berjalan dengan lancar. Saya juga anggap ini rezeki anak sulung.”

“Saya sejak dua ketiga tahun lalu juga, saya sebenarnya menjadi peminat secara diam kepada jenama ini. Kalau terbang ke Jakarta, saya akan membeli skaf dan tudung jenama berkenaan kerana materialnya cukup selesa dan kemas.”

“Pada masa sama, saya dapat tahu mereka juga mengintai untuk bekerjasama dengan artis Malaysia. Difahamkan ada beberapa calon lain, tapi rezeki berpihak kepada saya. Sesuai dengan nama koleksi ini, saya yakin mereka yang memakainya akan berasa seperti seorang ratu atau maharani.”

Ditanya mengenai menyambut Ramadan dalam suasana Perintah Kawalan Pergerakan dikuatkuasa kerana mahu membendung penularan wabak Covid 19, Elfira mengakui akur dengan ujian terjadi.

“Jika Ramadan tahun lalu saya menyambutnya dengan keadaan berbadan dua dan kerterbatasan itu ini, nikmat bulan penuh keberkatan itu tidak terlalu dirasai.”

“Jadi saya memang ternanti-nanti Ramadan kali ini. Tapi siapa mampu menyangka kita didatangi ujian saat ini. Pasti terasa kerinduan kepada perkara yang selalu sinonim dengan bukan Ramadan seperti bazar dan solat Terawih.”

“Tak mengapa kita tak perlu bersedih sangat. Kita raikannya dengan cara bersederhana,” katanya lagi.

Pandangan Pihak Buttonscarves

Sementara itu, pihak Buttonscarves melihat kerjasama terjalin dengan Elfira cukup tepat dengan personaliti, aura dan imej bertudung dimilikinya.



Wakilnya juga Pengarah Kreatif Buttonscarves, Linda Anggrea berkata,

“Ini juga kerjasama perdana dan sulung kami dengan artis dari negara lain. Cita-cita itu sudah lama dan akhirnya berjaya direalisasikan kini. Malaysia dan Indonesia sendiri adalah negara serumpun yang berhubungan baik.”

“Selama ini kami mencari calon yang sesuai berkolaborasi dengan Buttonscarves. Ternyata Elfira sudah menjadi seorang penggemar Buttonscarves sejak dulu. Bahkan personaliti dimilikinya juga menjadi terjemahan nuansa fesyen kami.”

“Setelah berbincang kami pun memutuskan untuk menjalinkan kerjasama  khusus di bulan Ramadan ini. Kami juga merancang untuk membuka premis jenama tudung ini di tiga pusat beli belah di Malaysia termasuk Avenue K kelak.”

Kata Linda lagi, koleksi ini dinamakan Maharani kerana gelaran itu di India diberikan kepada pemimpin wanita.

“Dalam bahasa sanskrit India, erti nama Maharani merupakan gabungan dari kata Maha yang bererti Agung dan Rani yang dimaksudkan sebagi Ratu.”

“Koleksi ini diilhamkan dari istana di Jaipur, India yang merupakan destinasi terbaru Buttonscarves ketika sesi fotografi koleksi diadakan.”

“India merupakan destinasi yang masih tergolong unik dan patut diteroka kerana banyak menonjolkan keunikan seni bina, motif, dan budaya.”

The Maharani Series


Video Teaser The Maharani Series

The Maharani Series kini boleh dibeli di laman sesawang, www.buttonscarves.com.  Malah ia juga boleh dibeli di aplikasi telefon pintar Buttonscarves. Aplikasi ini boleh di muat turun secara percuma di Apple Store dan Playstore.

Ketika ini juga pihak Buttonscarves turut memberi diskaun penghantaran percuma kepada pembeli dengan pembelian RM200 ke atas. Harga jualan pula bermula dari RM125 hingga ke atas. Sebahagian hasil penjualan siri tudung The Maharani Series ini juga akan disalurkan untuk membantu mangsa COVID-19 di Indonesia dan juga Malaysia.

Secara ringkas, jenama yang bermula sejak 2016 ini terus sukses dan utuh bukan hanya di pasaran Indonesia malah di pasaran Asia Tenggara seperti Malaysia, Singapura dan Brunei Darussalam. Bahkan hingga sempat bertandang ke negara Uncle Sam.

Untuk mengetahui info lanjut mengena Buttonscarves X Elfira Loy boleh lah merujuk ke informasi seperti di bawah:

Info
Instagram: buttonscarves