Monday 16 March 2020

Experience Penang 2020 sempena tahun melawat Malaysia 2020 kini bermula.

Experience Penang 2020.


Experience Penang 2020 dengan slogan rasmi mereka 'The Diversity of Malaysia" telah pun membuka tirai untuk menjemput lebih ramai lagi pengunjung ke Pulau Pinang selari dengan Tahun Melawat Malaysia 2020. Malah perasmian Experience Penang di Pullman Hotel, KL baru-baru ini dilakukan oleh CEO Penang Global Tourism (PGT), Encik Ooi Chok Yan.



Sebagai pengenalan ringkas, Penang Global Tourism (PGT) adalah badan yang diamanahkan untuk mempromosi dan menggalakkan industri perlancongan di negeri Pulau Pinang.

Mengapa Experience Penang 2020 ini menjadi tarikkan?

Pulau Pinang sendiri terkenal dengan World's First Tower Curved Skywalk, World's Highest Ropes Course Challenge, World's Longest Water Slide with a Guinness World Record dan pelbagai lagi!

Oleh itu Encik Ooi Chok Yan amat positif dengan perkembangan dan pencapaian Pulau Pinang yang mampu menarik pelancong datang ke sana. Dalam perasmian ini juga, beliau turut menekankan beberapa tarikan utama dan destinasi perlacongan berkisarkan industri khusus.


Tarikan utama tersebut adalah seperti makanan dan gaya hidup, kebudayaan dan warisan, alam semulajadi dan pengembaraan, festival dan majlis terbuka, dan akhir sekali tarikan baru. Manakala untuk destinasi perlancongan berkisarkan industri khusus terdiri daripada perlacongan perkapalan, perlancongan kesihatan, perlancongan perkahwinan dan perlancongan pendidikan.

Tarikan Utama

1. Makanan dan Gaya Hidup



Pulau Pinang amat terkenal di dunia dengan makanan jalanan yang mempunyai pelbagai rasa menarik dan berkualiti. Padal tahun 2019 sahaja Pulau Pinang di namakan sebagai "World's Top 30 Best Cities for Street Food" oleh Mirror Online mankala CNA Luxury pula memaparkan Pulau Pinang dalam rancangan mereka.

Di Pulau Pinang, pelbagai buah-buahan, sayuran dan rempah ratus yang boleh diperolehi sepanjang tahun. Balik Pulau merupakan salah satu tempat di Pulau Pinang yang menjadi pusat makanan terkenal. Anda boleh menemui pelbagai jenis makanan seperti cucur pisang, cucur ubi kentanf, roti gula dan jus buah pala!

Antara makanan yang menarik pula ialah Laksa Penang, Cendol, Pasembor dan Asam Laksa. Asam Laksa Pulau Pinang pula telah mendapat tempat di tangga ketujuh dalam CNN's Listing of The World's 50 Best Food (2018).

2. Kebudayaan dan Warisan



Selain daripada daripada pewartaan lokasi di George Town, Pulau Pinang yang menyaksikan pertembungan budaya barat dan timur, tidak juga dilupakan warisan dan budaya Pulau Pinang itu sendiri. Penduduk Pulau Pinang yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India juga masih mengamalkan adat, budaya dan warisan turun temurun.

Jika anda melalui selok belok negeri Pulau Pinang ini, anda boleh lihat pelbagai warisan masih di kekalkan seperti Cina dengan Opera Cina nya, Melayu dengan pembuatan songkok dan India dengan perniagaan menjual bunga bagi pemujaan.

Terbaharu Pulau Pinang telah memperkasakan lagi seni jalanan mereka yang terkenal dengan memperkenalkan 5 pop-up container yang menampilkan mural istimewa. Mural tersebut berkatitan dengan kawasan tersebut. Bahkan di setiap mural container yang besar ini turut menyediakan peta kawasan menarik yang boleh dikunjungi di sekitarnya.

Dibawah merupakan pop-up container yang dihiasi dengan mural.



Pop-up ini hanya akan berada di kawasan tersebut sehingga pertengahan tahun ini ataupun jika keadaan mengizinkan sehingga akhir tahun. Jadi adalah wajib singgah sebelum seni ini diturunkan.

3. Alam Semulajadi dan Pengembaraan



Meski pembangunan di Pulau Pinang adalah cepat dan moden, terdapatnya beberapa tempat alam semulajadi yang boleh dikunjungi. Tempat alam semulajadi yang penuh pengembaraan ini pula penuh dengan kehijauan yang menenangkan.

Contoh tempat tarikan alam semulajadi yang berkisarkan alam dan penuh pengembaraan ialah Entopia by Penang Butterflu Farm, Taman Negara Pulau Pinang, Escape Theme Park, Teluk Bahang dan Tree Top Walk di The Habitat.

4. Festival dan Majlis Terbuka




Sebagai sebuah negeri yang mempunyai penduduk pelbagai kaum, Pulau Pinang tidak lekang dengan pelbagai pesta, majlis dan festival terbuka yang boleh diikuti serta oleh pengunjung. Pesta seperti Penang Hot Balloon Fiesta, Penang Durian Festival, Penang Hill Festival Penang Bridge International Marathon dan Hungry Ghost Festval adalah sangat besar dan sering menjadi tumpuan orang ramai.

Namun di musim COVID-19, terdapat beberapa acara ditangguhkan, dibatalkan ataupun dibuat secara kecil-kecilan. Adalah dinasihatkan supaya sentiasa berwaspada dan mengemaskini diri anda dengan maklumat terbaru oleh KKM dan Kerajaan Pulau Pinang.

Untuk melihat senarai majlis dan festival sila rujuk di bahagian bawah artikel ini *.

5. Tarikan Baru



Selain daripada tarikan alam semulajadi dan sejarah, terdapat juga tarikan moden dan campuran antara kesemuanya. Ada yang mengujakan, ada yang menenangkan dan ada pula yang luar biasa.

Contoh tempat yang anda boleh kunjungi ialah The Gravityz di mana anda boleh melakukan aktiviti World's Highest Rope Course Challenge ataupun anda boleh kunjungi Tech Dome Penang Houses untuk membuat terjunan di World's First Free Standing Vertical Drop Slide.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jom layan video Penang Experience 2020 yang menampilkan tarikan yang ada di Pulau Pinang.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Perlancongan Industri Khusus

Dalam topik Perlancongan Industri Khusus ini agak menarik. Meski tidak nampak seperti pusat perlancongan yang menampilkan kebudayaan dan kecantikkan sesuatu tempat, industri ini juga memberikan impak yang besar kerana ramai antara rakyat Malaysia dan luar negara berkunjung ke Pulau Pinang untuk menikmati servis daripada Perlancongan Industri Khusus ini.

1. Perlancongan Perkapalan

Di George Town, Pulau Pinang terdapattnya Pusat Pelabuhan yang diberi nama The Swettenham Pier Cruise Terminal telah menjadi tarikan utama dan berpotensi di Asia. Lebih menarik lagi pelabuhan ini adalah sangat dekat dengan bandar George Town itu sendiri.

Perkara ini menjadikan Perlancongan Perkapalan sangat mengujakan bagi pelancong apabila usai tiba di pelabuhan, mereka boleh turun dan berkunjung ke tapak warisan dunia UNESCO.

2. Perlancongan Kesihatan

Tahukah anda bahawasanya Malaysia merupakan di tangga teratas dalam dunia dari segi Perlacongan Kesihatan? Manakala Pulau Pinang menjuarai kategori yang sama dalam Malaysia.

Menariknya lagi Malaysia merupakan nombor satu dalam 'Best Healthcare in the World 2019' oleh Global Retirement Index by International Living. Oleh sebab Pulau Pinang mempunyai banyak institut kesihatan yang berkualiti yang sentiasa di pantau oleh Kementerian Kesihatan dan Kementerian Perlancongan, Pulau Pinang menjadi destinasi tarikkan pengunjung dan pesakit yang ingin mendapatkan rawatan.

Contoh insitusi berkenaan yang baharu ialah Island Medical City (IMC) di pulau dan Penang Show Chwan Hospital di Seberang Perai. Pembinaan IMC itu sendiri akan memuatkan sebanyak 600 buah katil dan hotel untuk pelancong kesihatan. Manakala Penang Show Chwan Hospital akan menjadi hospital pelbagai kepakaran yang memuatkan sebanyak 250 buah katil.

3. Perlancongan Perkahwinan

Bagi pasangan pengantin yang mempunyai tema untuk majlis atau penggambaran kahwin mereka, Pulau Pinang merupakan salah satu tempat di mana anda boleh menemui pelbagai budaya serta warisan untuk dijadikan tema.

Contohnya di George Town sahaja terdapat budaya barat, budaya timur dan pencampuran antara adat. Pelbagai bangunan seperti Bangunan Peranakan dan Grand Colonials adalah tempat menarik untuk penggambaran kahwin. Bukan itu sahaja, terdapatnya ruang-ruang yang berlatarkan budaya lain seperi kaum Melayu dan India boleh di tempah untuk mengadakan majlis perkahwinan.

4. Perlancongan Pendidikan

Malaysia yang kini menduduki tangga di atas UK, Perancis dan Jepun dalam World Talent Ranking oleh International Institute for Management Development adalah merupakan salah satu kejayaan usaha penaiktarafan skill warga tempatan dan pekerjaan.

Pulau Pinang sendiri juga menjadi pilihan pelbagai Insititusi untuk mendirikan pusat pendidikan tinggi dan antarabangsa. Kebanyakkan berdasarkan korikulum antarabangsa yang menjadikan bahasa inggeris sebagai bahasa pengantar.

Contoh institusi pendidikan yang ada di Pulau Pinang ialah Universiti Sains Malaysia, Penang Medical College dan RIMA College.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anda terfikir bila dan nak buat apa di Pulau Pinang? Anda boleh lihat video di bawah untuk rancangan anda. Ada pesta durian ya.


Menariknya lagi PGT akan turut serta dalam MATTA Fair di WTC, KL yang akan berlangsung pada 1hb hingga 3hb Mei akan datang bersama-sama dengan 16 buah hotel dan tarikan. Manakala bagi anak jati Pulau Pinang dan penduduk yang tinggal di Pulau Pinang akan menikmati diskaun istimewa sehingga 50% untuk hotel dan tempat tarikan yang terpilih di bawah program 'Penang Lang'.

Mengikuti perkembangan berkenaan dengan COVID-19, pelancong adalah dinasihatkan untuk mengambil langkah berjaga-jaga dan sentiasa mematuhi garis panduan saranan KKM dalam menghindari virus ini berjangkit.

Segala info lanjut mengenai Experience Penang 2020 ada di bawah:

Penang Global Tousim
Alamat: 8-B (1st floor) The Whiteaways Arcade, Lebuh Pantai, George Town, 10300, Penang
No. tel: +604 264 3456

Laman web rasmi: https://mypenang.gov.my/
Facebook: https://www.facebook.com/penangglobal.tourism/
Instagram: https://www.instagram.com/penang.experience/
Twitter: https://twitter.com/penangxperience
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/penangglobaltourism

*Untuk mengetahui majlis dan festival yang diadakan di Pulau Pinang boleh singgah ke http://mypenang.gov.my/events/all-events

1 comment:

  1. Izin promo ya Admin^^
    bosan tidak ada yang mau di kerjakan, mau di rumah saja suntuk,
    mau keluar tidak tahu mesti kemana, dari pada bingung
    mari bergabung dengan kami di ionqq^^com, permainan yang menarik dan menguras emosi
    ayo ditunggu apa lagi.. segera bergabung ya dengan kami...
    add Whatshapp : +85515373217 ^_~

    ReplyDelete