Tuesday 5 April 2022

AINAA Clinic Kini Rasmi Dibuka

Bangi, 31 Mac - Jenama AINAA sememangnya sudah terkenal selama bertapak lima tahun dalam industri kecantikkan. Bermula daripada AINAA Beauty pada tahun 2018, jenama ini mula melebarkan sayap mereka dalam bidang estetik pada tahun ini. Maka dengan itu tertubuhlah  KLINIK AINAA Sdn. Bhd atau lebih dikenali sebagai AINAA Clinic.

Dari kiri: Shah Indra Shaari, Zura Poszdi, Syafiqah Aina dan Hafiz Mahamad ketika
pelancaran pembukaan AINAA Clinic

Klinik ini dijayakan oleh tiga usahawan hebat iaitu Nursyafiqah Aina Binti Wahab (Syafiqah Aina), Abdul Hafiz Harisuddin bin Mahamad (Hafiz Mahamad) dan Norazura binti Md Posdzi (Zura Posdzi). Impian pembukaan klinik ini bukan lah impian baru malah ini merupakaan idea awal yang diimpikan oleh pemilik AINAA Empire Sdn. Bhd.

Selari dengan misi mereka, “Kejayaan Demi Kebahagiaan” yang digunakan sejak lima tahun lepas, AINAA Beauty sentiasa berpegang kepada misi untuk membantu lebih ramai masyarakat untuk mendapatkan kulit sihat serta memperolehi keyakinan diri orang ramai. Masih memegang misi yang sama, misi ini disambung pula dengan penubuhan AINAA Clinic yang bertempat di Ostia Bangi.

Hafiz Mahamad dan Syafiqah
Aina selepas temubual media

Syafiqah Aina berkata,” Kami mengaku kami tidak mempunyai kemahiran dalam bidang estetik. Namun kami mempunyai niat untuk membina AINAA Clinic yang diiktiraf. Oleh itu kamu menggunakan perkhidmatan daripada dua orang doktor bertauliah iaitu Dr Nurmaliza Abdul Halim dan juga Dr Siti Amirah Binti Abdul Aziz. Selain itu kamu juga dibantu oleh tiga orang pakar kecantikkan terlatih.”

Ujarnya lagi, “Kami juga memasang niat untuk membuka lebih banyak cawangan jika diizinkan. Bermula daripada pembukaan klinik di Bangi ini juga sesuatu yang rumit apabila kami terpaksa melalui pelbagai proses pengiktirafan selain daripada pandemik yang melambatkan proses pembukaan klinik.”

Hafiz Mahamad turut menambah ujar isterinya, “Kami sepatutnya membuka klinik ini pada tahun lalu. Nasib baik pasukan AINAA masih terus memberi sokongan sehingga akhirnya terlaksana juga pembukaannya."

Katanya lagi, “Untuk makluman semua, AINAA Clinic ini bukan sahaja dimiliki oleh kami (dia dan isteri) tapi ini juga merupakan milik stokis utama AINAA Beauty. Kami memberi ruang untuk para stokis kami berkembang dengan kami untuk sama-sama maju. Jikapun kami ingin membuka lagi cawangan lain, klinik tersebut juga merupakan milik stokis kami.”

Begitulah ucapan kedua-dua suami isteri ini yang sering menekankan bahawa AINAA Clinic ini sememangnya kesinambungan daripada AINAA Beauty itu sendiri. Ucapan mereka juga turut dipersetujui oleh Zura Posdi yang juga merupakan orang kuat AINAA Empire.

Zura Posdzi, pengarah AINAA Clinic
yang juga orang kuat jenama AINAA

Zura Posdi berkata, “Kami memang ingin melihat AINAA Clinic ini berjaya setelah pembukaan klinik ini lama tertangguh. Malahan kami juga ingin melihat AINAA Clinic mempunyai banyak cawangan di seluruh Malaysia.”

Apabila ditanyakan jika ada yang berminat untuk membuka cawangan baru AINAA Clinic, adakah boleh seseorang berbuat demikian memandangkan jenama AINAA ini memang sangat terkenal. 

Zura Posdi, “Kami akan menawarkan pembukaan klinik ini kepada stokis AINAA Beauty sahaja dulu. Mungkin pada sesuatu ketika, kami mungkin akan membuka kepada orang luar jika stokis AINAA Beauty tidak berminat”.

Gambar berkumpulan dari pasukan AINAA Clinic yang terdiri daripada pengasas,
stokis AINAA Beauty, doktor, pakar kecantikan dan ahli keluarga

Tujuan AINAA Clinic ditubuhkan adalah untuk:

1. Memberi nasihat dan cadangan tentang penjagaan kulit yang lebih tepat dengan bantuan doktor yang lebih pakar.

2. Merawat masalah kulit mereka dengan menggunakan peralatan dan teknologi moden estetik yang bersesuaian dengan masalah kulit mereka.

3. Memberikan rawatan yang lebih lanjut kepada pengguna AINAA Beauty yang memerlukan rawatan estetik dan bantuan doktor untuk membantu menyelesaikan masalah kulit mereka.

Antara rawatan yang boleh didapati di AINAA Clinic seperti:

1. Prosedur Estetik

- ‘Chemical & Acne’ Peel

- Laser untuk jeragat, pigmentasi, parut & pencerahan kulit

- Suntikan ‘Platelet-Rich Plasma’ (PRP)

- Rawatan wajah biasa, esklusif & premium

- Konsultasi

2. Ujian alergi (ujian darah)

3. Pemeriksaan Kesihatan Umum (‘General Medical Check Up)

Rawatan bermula serendah RM 100 lebih mengikut keperluan kulit dan permasalahan pelanggan.

Sesi penerangan dalam bilik rawatan

Untuk makluman Clinic AINAA kini buka untuk umum pada 1hb April 2022. Terletak di alamat A-G-9, Blok A, Jalan Ostia Utama, Taman Ostia Bangi, 43650, Bandar Baru Bangi, Selangor, AINAA Clinic beroperasi setiap hari dari pukul 10 pagi ke 10 malam.

Orang ramai yang ingin mendapatkan rawatan di AINAA Clinic boleh membuat tempahan rawatan di talian 011-6521 7002.

Ejen2U Bantu Usahawan Mengurus Ribuan Ejen

Malaysia merupakan sebuah negara yang penuh dengan usahawan daripada pelbagai perniagaan dari sekecil-kecil untung hinggalah untung yang berjuta-juta. Sejak kebelakangan ini pula, munculnya pelbagai perniagaan dan penampilan usahawan baru umpama cendawan tumbuh selepas hujan. Salah satu modus operasi perniagaan yang paling banyak diguna pakai pula ialah sistem ejen.

Pegawai Eksekutif Operasi Ejen2U, Sheik Ezaiddin

Namun, jumlah ejen bagi satu-satu perniagaan cepat berkembang sehingga ramai usahawan dan bahagian pengurusan syarikat tidak menang tangan untuk mengawal ejen-ejen mereka. Belum lagi wujudnya pelbagai ketidakadilan dalam pengurusan komisen dan sebagainya. Akhirnya ramai yang cepat naik, ramai juga yang cepat turun.

Hal ini lah yang Ejen2U mahu selesaikan. Ditubuhkan oleh Sheikh Ezaiddin selaku Pegawai Eksekutif Operasi Ejen2U, beliau merupakan seorang bekas jurutera sistem yang kemudian menerokai alam  Perniagaan Kecil dan Sederhana (PKS). Di sini beliau berjumpa pelbagai usahawan dan ahli perniagaan yang tidak arif mengenai data apa yang perlu didigitalkan. Bahkan apabila ditanya apa itu perniagaan secara digital, kebanyakkan mereka hanya mengetahui perniagaan digital ini ialah dengan menggunakan laman web ataupun pemasaran iklan.

Sheikh Ezaiddin

Daripada sini beliau mempunyai buah fikiran, “Jika jualan melalui cara lama masih mampu mencatat keuntungan berjuta, apa lagi kalau sistem perniagaan mereka dijalankan secara digital?”.

Beliau juga turut berkata, “Ketika COVID melanda, ramai usahawan makanan menceburi bidang atas talian dan usahawan ini mula menyesuaikan sistem ejen ini dalam perniagaan mereka. Memandangkan makanan mempunyai kadar pembeli ulangan yang tinggi serta menjana untung yang berbaloi, peningkatan ejen juga ketara. ”

Tambah beliau lagi, “Dalam peningkatan ejen dan jualan makanan pada musim pandemic ini, ramai antara mereka merupakan wanita dan suri rumah”.

Di situ Sheikh Ezaiddin turut berniat untuk menubuhkan Ejen2Uuntuk membantu usahawan yang menggunakan sistem ejen untuk lebih melancarkan urusan perniagaan mereka di samping membantu para ejen khususnya wanita ini menjana pendapatan dengan sistem yang adil. Melalui program yang ditawarkan, sistem ini boleh dibuat berdasarkan permintaan usahawan seperti penetapan pangkat, komisen, pengiraan stok, gerbang pembayaran dan pelbagai lagi.

Sistem di hujung jari menggunakan peranti pintar

Apa yang membezakan pengurusan menggunakan sistem Ejen2U dan cara tradisi ialah Ejen2U membolehkan usahawan serta peniaga masih dapat berhubung terus dengan ejen di bawah sekali. Ini untuk mengelakkan ada ejen yang terabai dek kerana jumlah ejen yang kian berkembang. Antara itu, Ejen2U dapat menampung pertambahan jumlah ejen yang pelbagai lapisan tanpa berkompromi dengan sistem sokongan. Paling utama ialah sistem ini disukai para ejen kerana hak mereka tidak tertindas dengan permainan harga, sistem komisen yang adil, pembayaran komisen yang konsisten serta menghalang perbuatan sailang pembeli daripada pihak syarikat itu sendiri.

Ejen2U ini juga tidak mahu sistem ejen ini menjadi ‘Multi-level Marketing’ ataupun singkatannya MLM kerana perniaga boleh dikenakan akta jualan langsung serta tidak mahu ejen-ejen yang ada terkontang-kanting diabaikan apabila sudah berada di level paling bawah.

Oleh itu, Ejen2U turut memberi latihan perniagaan dan penjelasan analitik daripada sistem data mereka kepada usahawan yang menyertai mereka. Ini adalah untuk membantu usahawan mengenali pasaran mereka serta memberi perhatian yang cukup kepada ejen mereka dari segi latihan, perhatian dan pemasaran.

Sheikh Ezaiddin bersama bahagian IT dan sokongan

Selain itu Ejen2U memberi 3 jaminan perniagaan. Pertama, memberikan sistem sokongan yang baik di mana mereka akan menyelesaikan masalah jika timbul serta sentiasa membantu untuk menyelia sistem pelanggan. Kedua, harga mampu milik serendah RM 700 sebulan tanpa kontrak berbanding bayaran lunas berpuluh hingga ratusan ribu untuk sistem yang sama. Ketiga pula berkenaan dengan menjanjikan integriti data pelanggan serta keselamatan web melalui Infra Amazon Web Service.

Atas: Antara pelanggan dan pengguna Ejen2U 
Bawah: Gerbang bayaran yang ditawarkan dalam sistem Ejen2U

Syarikat yang masih hijau ini turut melangkah lebih jauh apabila baru-baru ini mereka telah menerima sumbangan daripada 500 Global yang berasal daripada Lembah Silikon di Amerika Syarikat. Adalah sedia maklum bahawa pelaburan daripada Lembah Silikon ini bukti bahawa sesuatu syarikat mempunyai potensi yang lebih besar untuk dikembangkan. Namun tidak lupa juga Ejen2U sebelum ini juga telah mendapat dana daripada Cradle iaitu syarikat daripada Malaysia yang tidak kurang hebatnya kerana Cradle turut terkenal dengan syarikat yang memberi batu loncatan terhadap syarikat-syarikat lain sehingga mampu berkembang hingga ke luar negara.

Para usahawan dan peniaga yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut atau berminatu untuk menggunakan khidmat Ejen2U boleh lah lawati laman web Ejen2U.

 

Majlis Jamuan Penghargaan Kalista dan Perlancaran Produk Baharu

Cyberjaya, 2 April 2022 – Majlis Jamuan Penghargaan Kalista telah diadakan penuh meriah di Skyglass @ Skypark Cyberjaya. Majlis yang bertemakan ‘Glorious Evening Tea’ ini dihadiri oleh pengasas Nur Hidayah Sa’adon, suami serta ejen dan stokis dari seluruh Malaysia.

Hidayah bersama suaminya di Majlis Kalista baru-baru ini.

Tujuan utama pada majlis tersebut adalah untuk memberi penghargaan kepada lima orang ‘Monster Leader’, lapan orang ‘Leader’ dan tujuh orang  ‘Top Sales’  atas usaha serta pencapaian mereka yang memberangsangkan. Di samping itu, majlis diadakan sekali dengan jamuan sebelum ramadan tiba untuk merayakan ejen dan stokis yang turut menjadi keluarga besar Kalista yang semakin membesar sejak penubuhannya pada tahun 2019.

Bersama stokis dan ejen Kalista.

Kalista yang terkenal dengan dendangan lagu mereka “cantik, kurus, bergaya” ini menawarkan produk berasaskan minuman kecantikkan. Minuman kecantikkan ini diasaskan untuk membantu badan pengguna sihat bertenaga di samping mengurangkan berat badan pengguna tanpa perlu mengalami kesan sampingan yang menyakitkan.

Sesi temu ramah media bersama pengasas.

Menurut pengasas Kalista, Hidayah, majlis ini diadakan khas untuk memberi penghargaan serta ganjaran bagi mereka yang terpilih kerana telah mencapai jumlah sasaran yang ditetapkan oleh pihak Kalista. Jelas Hidayah lagi, dengan tetapan sasaran dan hasil usaha semua ejen dan stokis mereka pada tahun lepas sahaja telah mencecah jutaan ringgit. Ini membuatkan Hidayah dan suaminya pada tahun ini telah mensasarkan jualan RM 15 juta.

Hidayah turut bersyukur produk mereka masih mendapat sambutan hangat selama Kalista masih bertapak 3 tahun ketika ditubuhkan pada hampir permulaan pandemik yang melanda.

Kejayaan ini tidak bukan dari hasil usaha lebih 100 ejen dan stokis Kalista serta pelan marketing syarikat yang tidak putus-putus mempromosikan produk secara atas talian juga secara luar talian. Selain itu, Kalista turut menyediakan kelas-kelas untuk membantu para ejen dan stokis untuk memudahkan lagi penjualan mereka seperti penyediaan bahan pemasaran, video berkualti, pelbagai kempen menarik, jemputan kolaborasi bersama artis dan banyak lagi.

Siti Zainab dan suami.

Pada majlis yang sama juga, salah seorang ‘Monster Leader’ dan juga ‘Top Sales’ iaitu Siti Zainab Binti Jamaludin turut berkongsi rasa syukurnya kerana merasa dihargai apabila diberi penghormatan serta ganjaran atas usahanya di Kalista sejak awal penubuhan minuman kecantikkan ini.

Setia bersama Kalista, Siti Zainab yang terlibat dalam dunia perniagaan khususnya bidang kosmetik sejak tahun 2014 ini berkata bahawa dia bertahan di Kalista ini kerana produk ini sentiasa mempunyai permintaan tinggi dan tak putus-putus meski pandemik telah melanda. Tambahan pula, dia juga tidak perlu menonjolkan diri seperti perniagaannya sebelum ini. Bahkan pada tahun 2021 sahaja, dia telah mencatat jualan RM 2 juta.

Ibu kepada dua anak ini turut berkata, dia sendiri menggunakan produk Kalista untuk menurunkan berat badan selepas bersalin. Siti Zainab sendiri mencatat penurunan 19kg dari 68kg ke 49kg dengan penurunan berat badan kelihatan jelas dalam tempoh 2 bulan sebanyak 4 kotak ketika itu. Dalam perniagaan ini, Siti Zainab tidak keseorangan kerana perniagaan ini dijalankan bersama suaminya iaitu Encik Huzaime. Mereka berdua positif dengan jajaran jualan mereka sebelum ini dan mensasarkan untuk membuat jualan bersama Kalista sebanyak RM 10 juta pada tahun ini. Mereka sebagai satu pasukan turut dibantu oleh tiga orang staf selain daripada ejen dan stokis di bawah pimpinan mereka.

Pelancaran produk terbaru Kalista

Dalam majlis yang sama, Kalista turut melancarkan produk baharu iaitu Kalista Dhara berperisa tembikai susu yang merupakan edisi keluaran khas di bulan Ramadan dan syawal ini sahaja. Kalista Dhara ini boleh dibeli daripada ejen dan stokis mereka yang sah bermula 3 April ini.


Kalista Dhara perisa tembikai susu

Untuk mengetahui tentang produk Kalista dan berminat menjadi ejen boleh lah singgah ke Facebook rasmi Kalista di sini.

Wednesday 30 March 2022

RM600 Ribu Zakat Perniagaan McDonald’s Diterima Lembaga Zakat Selangor, Mangsa Banjir Terima Sumbangan

Majlis penyerahan zakat perniagaan oleh McDonald’s Malaysia dan pengagihan sumbangan kepada mangsa banjir telah berlangsung di McDonald’s Banting baru-baru ini. Sejumlah RM600 ribu telah dibayar kepada Lembaga Zakat Selangor (LZS).

McDonald’s Malaysia menyerahkan zakat perniagaan tahun 2021 berjumlah RM600 ribu kepada Lembaga Zakat Selangor (LZS), jumlah yang tertinggi sejak McDonald’s mula membayar zakat kepada LZS. Sehingga tahun 2021, McDonald’s Malaysia telah membayar zakat perniagaan sebanyak RM9.85 juta untuk negeri-negeri di seluruh Malaysia.

Jumlah bayaran ini juga telah merekodkan dua pencapaian yang mengagumkan kerana ini merupakan jumlah zakat perniagaan tertinggi bagi negeri Selangor dan jumlah tertinggi secara keseluruhan bagi McDonald’s Malaysia sendiri sejak mula membayar zakat perniagaan enam tahun lalu. 

Pembayaran zakat perniagaan ini bermula apabila syarikat utama McDonald’s yang bertapak di Amerika Syarikat telah diambil alih oleh Lionhorn Pte.Ltd. iaitu sebuah anak syarikat Kumpulan Reza dari Arab Saudi pada 1hb Disember 2016. Ini menjadikan McDonald’s sebagai syarikat khidmat segera yang terkenal ini dimiliki oleh majoriti pemegang saham dan pelabur islam.


Selain daripada bayaran zakat, McDonald’s Malaysia juga turut menyerahkan sumbangan wakalah agihan zakat bernilai RM500 dalam bentuk wang tunai dan baucar. Penerima terdiri daripada 50 buah keluarga terpilih sekitar Banting yang terjejas banjir pada penghujung tahun lepas.


McDonald’s Malaysia juga telah menyerahkan sumbangan wakalah agihan zakat bernilai RM500 dalam bentuk wang tunai dan baucar kepada setiap keluarga yang terjejas banjir pada penghujung tahun lepas.


Majlis pembayaran zakat perniagaan dan penyerahan sumbangan ini telah dihadiri oleh YBhg. Dato’ Seri Utama Diraja Mufti Selangor, Sahibus Samahah Dato’ Dr. Haji Anhar Bin Haji Opir, yang menyaksikan sumbangan zakat perniagaan McDonald’s Malaysia oleh Encik Azhar Darbi, Naib Presiden Sumber Manusia dan Pengerusi Jawatankuasa Halal Dalaman, McDonald’s Malaysia, kepada  En. Mohd Sabirin bin Mohd Sarbini, Ketua Divisyen Operasi Agihan Asnaf, Lembaga Zakat Selangor.


Dalam ucapan pembukaan, Encik Azhar Darbi, Naib Presiden Sumber Manusia dan Pengerusi Jawatankuasa Halal Dalaman, McDonald’s Malaysia turut berkata ,“Menyumbang kembali kepada masyarakat yang memerlukan adalah nilai teras McDonald’s Malaysia, sama ada melalui program tanggungjawab sosial korporat mahupun melalui sumbangan zakat. Oleh itu, sumbangan kami pada hari ini amat bermakna di mana kami mampu menyumbang zakat sebanyak RM600 ribu bagi membantu komuniti yang amat memerlukannya, khususnya golongan yang terjejas akibat banjir di daerah Banting, Selangor,”


Encik Azhar Darbi, Naib Presiden Sumber Manusia dan Pengerusi Jawatankuasa Halal Dalaman, McDonald’s Malaysia ketika ucapan pembukaan

Beliau turut berkata lebih tujuh ribu aktiviti komuniti dibawah seliaan Rumah Kebajikan Ronald McDonald (RMHC) dijalankan di seluruh negara untuk membantu lebih banyak lagi orang yang memerlukan. Bukan setakat itu sahaja, McDonald’s komited dalam membantu anak-anak asnaf di bawah program pembiayaan pelajar kolej komuniti hingga SKM Tahap 3 terutama bidang pemakanan dan telah memanfaatkan 46 anak asnaf setakat ini. 


Dengan sokongan yang terus menerus daripada penduduk Malaysia, McDonald’s Malaysia masih mampu berdiri teguh meski turut berhadapan dengan situasi COVID-19. Ini membuatkan McDonald’s Malaysia ingin terus-menerus menyumbang kepada komuniti setempat.


Setakat tahun 2021, McDonald’s Malaysia telah membayar zakat perniagaan sebanyak RM9.85 juta untuk negeri-negeri di seluruh Malaysia. McDonald’s Malaysia juga merupakan antara pembayar zakat perniagaan tertinggi bagi negeri Selangor. Tambahan pula, sumbangan zakat perniagaan bagi negeri-negeri lain pula akan menyusul tidak lama lagi.


Selain membayar zakat, McDonald's Malaysia juga bekerjasama rapat dengan Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (JAKIM) untuk terus mendukung komitmen Halalnya kepada para pengguna dalam semua aspek perniagaan. McDonald’s Malaysia juga terlibat secara aktif dalam pelbagai program Halal termasuk Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (MIHAS), HALFEST dan World Halal Conference.


Oleh kerana McDonald’s Malaysia menunjukkan suri teladan perniagaan yang baik, Encik Muhd Fikri Naim bin Harun, Ketua Divisyen Kutipan, Lembaga Zakat Selangor turut berkongsi beberapa kata, “LZS amat mengharapkan sumbangan berterusan daripada syarikat korporat di luar sana seperti McDonald’s Malaysia demi menyantuni kelangsungan asnaf di Selangor. Lebih-lebih lagi jumlah keluarga asnaf fakir dan miskin dijangka meningkat kesan daripada situasi ekonomi sekarang. Ini bermakna keperluan agihan zakat juga akan turut meningkat seiring dengan pertambahan asnaf di Selangor.” 


Encik Muhd Fikri Naim bin Harun, Ketua Divisyen Kutipan,
Lembaga Zakat Selangor ketika berucap di majlis.


Dengan itu diharapkan agar penduduk Malaysia akan dapat terus menerus menyokong McDonald’s Malaysia serta percaya bahawa makanan dan minuman yang disediakan di seluruh McDonald’s di dalam Malaysia ini terjamin halal toyyiban.