Saturday, 13 June 2015

Soalan Lazim Kerajaan dan Pembangkang

Salam,

Hari ni tetiba nak rasa berpolitik. Hehe, tak pun! Cuma rasa nak kongsi jugak soalan lazim rakyat kita sebab saya sendiri pun nak tau jawapannya. Kalau korang baca mesti banyak pasal Sarawak sebab saya orang Sarawak, haha jadi mesti lah ni yang paling banyak saya dengar. Jadinya jugak tak semua soalan yang masuk sebab ambik yang 'PISANG GORENG KEJU' je ya.

Tapi entah lah siapa nak jawab ek. Kongsi je lah~

Soalan lazim:

1. Harga barang kat Sarawak dan Sabah lagi mahal tapi kenapa gaji asas penjawat awam kat Semenanjung lebih RM 100 dari kat Sabah dan Sarawak? Semenanjung - RM 900 manakala Sabah dan Sarawak RM 800 sebulan.

2. BR1M mempunyai banyak slogan antaranya wang rakyat untuk rakyat. Jadi orang yang berpendapatan lebih RM 4,000 bukan rakyat ke?

3. DAP dan PAS gaduh putus kawan, PKR pergi mana?

4. DAP hendakkan PERSAMAAN TARAF, PAS hendakkan HUDUD/UNDANG-UNDANG ISLAM, PKR hendakkan APA? Ada orang kata PKR hendakkan KEBEBASAN DS Anwar tapi tu bukan dah hal peribadi ke.

5. Cina masuk Islam salah. India masuk Islam salah. Siapa bawa masuk ajaran agama Islam awal-awal sebenarnya? Bukan dulu-dulu melayu dulu pun masuk Islam pasal dorang ke masa kita belajar sejarah.

6. Sarawak ada GAS, MINYAK, BALAK, dan HASIL BUMI lain. Tapi kenapa tak maju macam kat Semenanjung? Tenetttttt, tu sebab lah sekarang ni wujud Sarawak for Sarawakians nak keluar Malaysia sebab tu je satu-satu nya nak dapat royalti semua. Harap sedar.

7. 1MDB syarikat naungan kerajaan, tapi kenapa buat kat KL je banyak pembangunan? Negeri lain bukan kerajaan dah ke maksudnya. Siap ada Tun Razak Exchange bagai tapi kat Sarawak haram.

8. Royalti oh royalti, kenapa royalti setiap kerajaan negeri dapat 5% je? Lain-lain pergi mana sebab  setahu rakyat banyak pembangunan buat kat kawasan luar negeri yang dapat royalti tu. Kebabom lagi. Siap dorang tak bagi komisen untung pun kat kerajaan negeri yang sumbang tu. Apa cer.

9. Kenapa Universiti banyak kat Semenanjung? Lepas tu bila orang Sarawak Sabah datang belajar sana kena pulau, kalau tak kena pulau buang duit bayar tempat tinggal dan tiket kapal terbang. Konon dapat tuntut' tapi ada had! Tuntut pun bukan semua dapat pun. Sama lah ni dengan orang yang kerja kat sana.

10. Oh ironinya, MACAI bukan maksud 'Mahu Apasaja Cakap Anwar Ibrahim' ke? Kenapa dorang kata MACAI ni penjilat BN. Yang ni saya nampak ada orang komen kat FB. Hehe.. serius saya pun terfikir keras jugak!

11. Rakyat kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang selalu kata dorang punya pemimpin tak dapat jalankan manifesto sebab duit kerajaan persekutuan yang pegang betul ke? Bukan setiap negeri ada duit masing-masing ke. Bahagian mana pulak dorang tak boleh laksanakan manifesto pulak. Duit ada, cuma dorang yang tak nampak duit tu sebab tangan dah ambik dulu. Hahahaha..

12. Tak boleh percaya pengundi atas pagar ni konon neutral tapi sebenarnya undi BN lah tu kan? Eleh, tak boleh wujud ke orang neutral. Tak berakali mahupun berasid. Sukahati dia lah nak neutral sebab orang neutral yang pandai ambik peluang kat kerajaan dan pembangkang. Hati senang banyak ma. Tak susah hati nak lawan atau sokong malah terus merembat peluang. Bukan macam tu ke.

13. Bukan dulu ada janji nak selaraskan harga barang kat Malaysia ni ke? Masih mahal pun kat Sabah Sarawak ni. Janji di capati. Capati tu bukan makanan ke. Saya selalu pelik jugak dengar ayat ni.

14. Pakatan Rakyat tu wujud ke? Apa pasal dorang punya target membatalkan salah satu yang lain. Ala macam DAP tak nak hudud dan PAS tak nak sama taraf. Yang PKR pulak dua-dua sokong, dua-dua pun tarak sokong. Aiyo.

15. GST ni perlu ada untuk mengurangkan kebergantungan terhadap minyak dan gas negara, dah tu kenapa tak reti nak naikkan royalti minyak negeri orang?

16. Menteri Besar Selangor buat apa? "Awak kat mana~ Awak-awak kat mana?~ Hey awak kat mana?" Macam sikit-sikit masalah muncul kat sana je. Negeri lain tak lah bermasalah macam tu sekali. Bukan Selangor 'the very the vogue the modern the state gittew ke'.

17. [Tambahan oleh kawan saya], PM pergi mana masa dialog bersama rakyat? Ala kes dengan Tun Mahathir tu. Tak kata apa-apa pun kat televisyen. Setakat polis tolong cakap tak main lah. Mari nyanyi lagi sambungan kat atas, "Awak kat mana~ Awak-awak kat mana~ di tanya-tanya lagi~"

18. Kenapa KKM dan KPDNKK ni merosakkan mata pencarian peniaga atas talian koyak bungkusan orang kat pos? Kerajaan nak cari duit lebih ke atau dah tak da kerja nak buat lagi.

19. Kutuk isteri PM kaya raya dengan cincin bergerlapan, cuba kutuk Betty isteri YB Lim Guan Eng, apa jadi? Sama je kot. Cik Rosmah ada cincin - Cik Betty ada rantai mahal wo. Bergabung! Buat kedai perhiasaan. Soalannya jugak, dari mana dapat duit. Tadaaaaaaa..

20. Cik Rosmah berseronok pergi Bangkok, Cik Betty berseronok pergi Paris, Cik yang lain pergi berseronok kat mana pulak?

21. Guru kafa kena pecat gara-gara dia tuntut elaun yang kerajaan negeri Selangor janji nak bagi, apa salah dia?

22. Kenapa pembangkang suka main tukar-tukar kerusi parlimen dan DUN? Contoh Keluarga Lim dan Keluarga Anwar Ibrahim. Macam tak ada haluan je. Eh kejap, ni parti pembangkang ke parti keluarga sebenarnya.

Hehe, tu je saya nak kongsi. Kebanyakkan saya ambik dari FB masa tengah baca-baca komen membara daripada rakyat Malaysia yang perihatin lah sangat ni. Ada soalan ni dah lama, ada yang baru dan ada yang masih hijau gitu~
Harapnya ada orang yang sudi bagi jawapan. Sebab saya pun nak tahu! Dan saya merupakan penyokong Pakatan Barisan Rakyat Nasional. Heh heh heh. TAK DA MAKNA NYA. Bagi saya, siapa yang merosakkan kehiudpan bangsa dan agama saya, orang tu yang saya akan lawan!

Saya seorang yang neutral dan soalan nombor 12 tu saya punya jawapan sendiri. Heh heh.

Insha Allah kalau ada apa-apa saya tambah ya. Haih berdosa pulak nak taip soalan lazim ni takut menimbulkan pertelingkahan pulak namun saya pun ada rasa ingin tahu kenapa soalan ni boleh timbul oleh rakyat dan saya sedar di setiap soalan mempunyai kebenarannya sendiri.

Tu je. Tata~

No comments:

Post a comment