Monday 15 June 2015

Semua badan yang tertubuh memerlukan 'Peti Cadangan'

Salam semua,

Saya merasakan bahawa Peti Cadangan ni tersangatlah penting sebab dari situ lah kita dapat tahu apa yang orang hendak daripada kita. Peti cadangan ini boleh berbentuk elektronik, tradisional mahupun forum dan sebagainya.

Contohnya, blog saya sendiri pun ada peti cadangan iaitu emel saya sendiri thirteenpersona@yahoo.com dan Alhamdulillah terlayan lah jugak. Yang tak terlayan tu mungkin sebab saya terlepas pandang dan sebagainya. Nanti saya akan huraikan juga tentang ini ya.

Apa pula maksud badan yang tertubuh ni? Anda boleh kaitkan dengan jabatan kerajaan ke, syarikat jual makanan ke, laman sesawang rasmi siapa-siapa ke asal ada alasan kenapa peti cadangan perlu wujud. Sebagai contoh badan yang perlu sangat ada peti cadangan ni ialah Perdana Menteri kita. Ya, anda mungkin berkata dia ada emel, pergi lah semak kat Jabatan Perdana Menteri.

Apa saya jawab, "Nama pun emel kat Jabatan Perdana Menteri. Jabatan tu yang tolong jawab bukan Perdana Menteri ada masa nak semak emel tu pun. Orang yang tukang semak tu pulak jenis kerja nak senang, dia tak endah punya. Ada dia kisah?" Tapi betul lah, dorang ada peti cadangan tapi sampai tak sampai tu jadi isu. Tu sebab kadang-kadang orang tulis kat komen, blog, status sebagainya sebab dah hantar yang rasmi pun tak kena layan bukan.

Jadi sini saya nak cadangkan satu benda -> Buat peti cadangan yang berfungsi dan memang langsung terus kat orang yang dituju. Ala macam contoh atas, emel PM kita betul-betul. Selagi boleh sendiri baca, sendiri pergi baca. Kalau tak dapat, buat satu pejabat komunikasi peti cadangan gitu. Semua orang dalam tu kerja nya baca je memanjang dan catat soalan-soalan tersebut dalam sistem dorang.

Kira PEJABAT tu ada bahagian macam ni lah:

1. Tukang baca memanjang dan masukkan dalam sistem dan penyaring umum takut ada emel pasal Tesco Giant semua tu kan. Haha. SEMUA soalan walau teruk mana masukkan tiada tapis-tapis.

2. Penyaring soalan berganda dan memperhalusi ayat. Tau lah kadang-kadang ada orang nak bertanya tapi penuh lengkap dengan hiasan kata kesat.  Tapi tetap semua soalan kena masukkan dalam sistem. Kalau dah buang apa guna suruh orang tu bagi cadangan kan walaupun merapu, sebab kita mungkin tak tahu kebenarannya berbanding orang lain.

3. Pengkategorian di mana dia ni bagi label kat soalan-soalan tu. Macam soalan ni khas untuk kerajaan Sarawak dan Imigresen. Satu soalan cadangan tu boleh letak dalam 5 label untuk kelima-lima 'Bawah Label' dapat jawab soalan.

4. Tukang jawab umum. Maksudnya soalan mahupun cadangan tu tak lah bapak teruk sangat. Contoh: "saya mencadangkan agar sungai baru dibuat oleh Jabatan Kerja Raya di Miri kerana saya suka sungai".
Jawapan: "Sungai anda TELAH di masukkan dalam cadangan JKR. Sila ke laman JKR untuk melihat projek cadangan itu"

5. Tukang jawab berlabel. Maksudnya ini mesti PM sdri jawab dan orang yang berkaitan kena jawab. Tak da jawapan klise seperti "sedang diambil kira, sudah di proses".
Contoh: "saya mencadangkan agar rakyat Sabah, Sarawak dan Labuan mempunyai gaji asas terendah RM 1000 sebulan kerana barangan di sini lebih mahal berbanding di Semenanjung"
Jawapan tak bagus: "Cadangan anda diterima. sila rujuk Jabatan Human Resource (tak ingat pulak apa bahasa melayu dia ni dahhh) untuk pengetahuan lebih lanjut"
Jawapan bagus: "Encik Ali Baba, Pegawai Besar kerajaan Sarawak (konon lah) telah membuat jawatan kuasa 'gaji pokok bunga' untuk menghantar surat ke JPM"

Bezanya jawapan bagus ni -> Dia dah letak nama, jawatan, cara nak hubungi orang tu, dah memang buat kerja nak lakukan apa yang kita nak. Kalau tak pun, masukkan dalam satu portal cadangan rakyat.

6. Ahli Portal Cadangan Rakyat. Dorang kerja terima cadangan dari beberapa badan dan kumpul bagi tengok kat orang. Sebab bila kita tunujukkan kita memang ambik perhatian dan kita pulak tunjukkan orang tu punya soalan, dia akan rasa di hargai. Bahagian ni jugak adalah seronok, saya rasa kalau JPM buat ni, kaw-kaw berkesan. Tapi harap je kalau Kerajaan Negeri Sarawak yang dapat dulu. Boleh lah jadi contoh lain. Hehe. Kiranya portal ni sama ada menjadi "peti cadangan khusus untuk cadangan", "jawapan peti cadangan setiap badan yang dikumpulkan" dan "peti suara isi rakyat". Bagus bukan? Tak kan tak da bajet buat ni kut. 

Harapan saya: SAYA NAK JUMPA PM DAN KETUA MENTERI SARAWAK DALAM PERSENDIRIAN (mesti lah ada orang lain tapi tetap tak ramai. husih, elakkan maksiat. lel). Kenapa saya nak jumpa? Sebab saya nak sampaikan SEMUA cadangan dalam otak saya ni daripada tulis kat blog kan. Dan kalau saya tulis dalam blog, nanti akan cetuskan kemarahan dan serius mereka akan rugi. Ya, idea saya ni memang akan cetuskan kemarahan sebab saya jenis tuntut apa yang HAK!

Jugak, kenapa saya tak buat sesuatu untuk jumpa mereka? Sila lah ke laman rasmi mereka, banyak sangat benda yang "rasmi" yang tak akan sampai kat dorang. Dan kalau FB sebagainya adalah tidak profesional. Jangan padang enteng tau walaupun saya macam ni~ saya tahu apa yang saya nak cakap~ saya dah puas tanya cik google dah macam mana nak hubungi mereka pun~

Tu je, kalau PM dengan Pak Nan baca kan bagus. Serius SAYA ADA BENDA PENTING NAK CAKAP!

Tata~


No comments:

Post a Comment