KUALA LUMPUR, 30 Jun – AEON telah melancarkan AEON Fashion Preview (AFP) 2022 untuk sesi Julai-Oktober pada 28 hingga 30hb Jun yang telah berlangsung di AEON Maluri. Acara tri-tahunan ini diadakan untuk memperagakan serta berdiskusi mengenai fesyen terbaharu daripada pelbagai jenama bersama AEON. Pelancaran ini dirasmikan oleh Timbalan Pengarah AEON, Naoya Okada dan Ketua Pegawai Barangan dan Pemasaran Kumpulan AEON, Low Ngai Yuen.
Sesi
kali ini, AEON memperkenalkan tiga tarikan utama yang selari dalam menyambut
fasa endemic iaitu atletik, pakaian pergi bercuti dan busana pengantin. Siri
ini juga menampilkan pelancaran jenama atletik baharu daripada Jepun iaitu
innercasual atau iC yang mempunyai ciri teknologi super. Pelancaran ini
dilakukan di gim komuniti TRIBES Boxing Studio. Kemudian disambung pula
pertunjukkan fesyen pakaian bercuti di MRT dan ditamatkan di AEON Maluri dengan
pertunjukkan fesyen busana pengantin.
Tiga tarikan fesyen utama AFP 2022 sesi Julai-Oktober ini
adalah seperti berikut:
1. innercasual (iC)
Jenama daripada Jepun yang sangat diraikan AEON kini boleh didapati di Malaysia. Pakaian yang diperkenalkan sebagai pakaian yang sangat selesa, iC diperbuat dariapda kain mesra alam dengan teknologi tambahan untuk meningkatkan fungsi sebagai pakaian atletik.
Juga diperbuat daripada 100% kapas
organic yang bebas daripada kegunaan penyembur serangga dan baja kimia, iC
menjanjikan pakian yang ringan, beraliran bebas, tahan lama dan lasak untuk
kegunaan berpanjangan serta berulang kali. Ciri ini adalah untuk menyokong
pergerakan dan kelasakkan. Tambahan, pakaian ini juga dilengkapi teknologi dan
sains yang membuatkan kain menyerap peluh lebih cepat dan kain cepat kering
dengan anti bau, anti bakteria dan perlindungan UV.
iC juga menyokong pengguna dalam 4 cara iaitu estetik untuk
semua umur dan jenis badan, kefungsian, kelestarian dan mampu milik.
Dalam iC ni juga terdapat 3 gaya berbeza:
1. Keriangan dan
kefungsian pakaian Aktif - ActiveWear
2. Teknologi untuk mempertingkatkan gaya hidup – PeaceFit
3. Kelestarian dalam rangkaian fesyen dengan kolaborasi dengan pereka fesyen
serta aktivis british iaitu Katherine Hamnett. Juga seorang perintis feysen
beretika. Dalam rangkaian ini terdapat banyak mesej “SAVING THE PLANET”
terutama di baju T yang juga merupakan mesej Katherine Hamnett dalam
perjuangannya melindungi bumi dan alam sekitar.
2. Pakaian pergi bercuti
Apabila perlancongan domestik memuncak dan pelbagai larangan
percutian mula ditarik balik, AEON mengambil kesempatan ini untuk
memperkenalkan pelbagai jenama yang bersesuaian untuk dibawa sebagai pakaian
ketika anda melancong. Rangkaian ini datang dengan pakaian resortwear hinggalah
stress-comfys sampai ke getawaty-clothes. Senang cerita, penuh dengan rekaan
musim yang terkini dalam pelbagai saiz di AEON stores sekarang.
Rangkaian ini terdiri daripada:
• Scar
Scar menampilkan tie-dye, potongan lapisan-berkbiar dan beberapa perincian
butiran untuk musim mendatang.
• Puteri
Rangkaian yang sopan menepati ciri santai dan terkini. Juga didatangkan dengan
pakaian renang muslimah.
• PlusCollection
Dipenuhi dengan saiz yang lebih besar dan dibuat khas untuk memberi keselesaaan
serta gaya yang menarik untuk bercuti. Gaya cetakan bunga di atas kain linen ialah fesyen
musim ini. PlusCollection juga ada denim untuk pilihan gaya lain.
• Arcadia
Berfokus kepada gaya penuh kelas, Aracadia menawarkan pilihan yang banyak dengan
rekaan malar segar. Baju linen dan seluar bewarna natural dengan warna bumi
dilengkapi hiasan sulam membuatkan koleksi ini boleh diguna pelbagai gaya.
• M
Rangkaian khusus untuk sang ibu yang bercuti penuh keselesaan. Rangkaian yang
anti kedut, ringan dan mesra penyusuan adalah fokus utama. Rangkaian ini
terdiri daripada baju menyusu, seluar, kain yang juga bersesuaian untuk yang
mengandung dan menyusukan anak.
• ti:zed
Jenama ini memperkenalkan pakaian yang boleh diguna secara harian dan santai
namun masih bergaya seperti baju panas hoodie dan pullovers bagi lelaki, baju
kain kapas dengan cetakan pelbagai untuk pelbagai majlis dan terutama sekali
untuk pergi bercuti dipelbagai tempat.
• Guys’ Vision
Cetakan yang berani semestinya untuk bercuti. Cetakan atas cetakan ini
membuatkan pengguna yang menggayakan Guys’ ini menonjol dan kelihatan bergaya.
Antara kepelbagaian koleksi rangkaian pakaian bercuti adalah seperi di bawah:
3. Busana Pengantin
Setelah hampir dua tahun pandemik, ramai majlis perkahwinan terpaksa ditunda bahkan dibatalkan. Kini setelah berakhirnya fasa yang mencabar, ramai yang sudah mula menyambut majlis yang berbahagia ini.
Oleh itu
untuk pertama kalinya AEON memperkenalkan koleksi pengantin dan pengiring yang
mesra bajet dan saiz. Kolaborasi koleksi ini dilakukan bersama pereka yang
terkenal iaitu Zachrin Jaafar dan Kay Ibrahim serta Ivory Romance yang juga
merupakan butik pengantin terkemuka. Rekaan mereka akan mula didapati bermula
September nanti.
Ketiga-tiga tema bagi AFP 2022 ini sudah boleh didapati dan bakal berada di
kedai fizikal serta kedai atas talian AEON. Untuk membeli rekaan ini boleh layari AEON Lifestyle .
Selingan - AEON Fashion Preview merupakan cara tri-tahunan iaitu acara yang diadakan tiga tahun sekali. Acara yang berlangsung selama beberapa hari ini bukan sahaja berfokus kepada pertunjukkan fesyen terkini semata-mata namun AFP diadakan untuk menjadikan fesyen lebih berteknologi dan lestari.
AFP juga mempunyai sesi diskusi serta perkongsian sehala dan dua hal antara AEON, pereka dan pembekal. Sama ada dari segi teknologi, pemasaran, rekaan dan penjualan. Antara lain AFP juga adalah medan kolaborasi bersama pereka dan jenama lokal, ini membolehkan AEON mempunyai pilihan jelas untuk pelanggan memilih rekaan anak tempatan.
Kesimpulannya, AFP merupakan hab fesyen yang ingin berkembang dari pelbagai segi dengan mengambil kira pelbagai sudut. AEON merupakan perintis dalam Malaysia yang melakukan program sedemikian.
No comments:
Post a Comment