Wednesday 27 May 2015

Cara Pemikiran Kita & Hutang!

Salam, 
Dalam entri ni saya telah kopi dan pasta (ambik dari Whatsapp Keluarga) untuk berkongsi kepada anda. Ada yang dah pernah baca pun baca lagi sebab kat bawah saya ada tambah sikit-sikit. Hehe..*********************************************************************************"MINDSET"

Sebelum sang ayah menghembuskan nafas terakhir, dia memberi pesan kepada kedua anaknya : “Anakku, dua pesan penting yang ingin ayah sampaikan kepadamu untuk keberhasilan hidupmu” “Pertama : Jangan sesekali menagih hutang daripada sesiapa pun” “Kedua : Jangan sesekali tubuhmu terkena terik matahari secara langsung”


5 TAHUN BERLALU:


Sang ibu menjenguk anak sulungnya dengan kedudukan perniagaannya yg sgt mendukacitakan. Si ibu pun bertanya “Wahai anak sulungku kenapa kedudukan perniagaanmu demikian?”. Si sulung menjawab : “Saya mengikuti pesan ayah bu… Saya dilarang menagih hutang drpd siapapun sehingga banyak hutang yang tidak dibayar dan lama² habislah modal saya.. Pesan yang kedua ayah melarang saya terkena sinar matahari secara langsung dan saya hanya hanya ada sebuah motorsikal, itulah sebabnya pergi dan pulang kerja saya selalu naik teksi”.


Kemudian sang ibu pergi ke tempat si bungsu yang keadaannya berbeda jauh.
Si bungsu sukses menjalankan bperniagaannya. Sang ibu pun bertanya “Wahai anak bungsuku, hidupmu sedemikian beruntung, apa rahasianya…?” Si bungsu menjawab : “Ini karena saya mengikuti pesan ayah bu..
Pesan yang pertama saya dilarang menagih hutang kepada siapapun. Oleh karena itu saya tidak pernah memberikan hutang kepada siapapun sehingga modal saya tetap kukuh”. “Pesan kedua saya dilarang terkena sinar matahari secara langsung, maka dengan motorsikal yang saya ada saya selalu berangkat sebelum matahari terbit dan pulang setelah matahari terbenam, sehingga para pelanggan tahu kedai saya buka lebih awal dan tutup lebih lewat”.


Perhatikan..


Si Sulung dan Si Bungsu menerima pesan yang SAMA, namun masing² memiliki penafsiran dan sudut pandang atau MINDSET berbeda.


Mereka MELAKUKAN cara. . berbeda sehingga mendapatkan HASIL yang berbeda pula.


Hati² lah dengan Mindset kita.. Mindset positif memberi hasil menakjubkan, sebaliknya mindset negatif memberikan hasil menghancurkan.


Think positif ..... The choice is yours..!*********************************************************************************Sebab tu kita kena ada cara pemikiran yang positif dan melihat semua itu melalui mata peluang. Bak contoh lain, kalau orang bagi RM 50 kat awak dan kakak awak. Lepas tu orang tu kata, korang boleh buat sukahati korang dengan duit tu tapi tak boleh tiru perbuatan masing-masing. Dengan pantasnya kakak awak pegi simpan dalam tabung. Bagus jugak kan? Tapi awak nak buat apa lepas tu sebab kakak awak dah awal-awal simpan dalam tabung.


Dah tak terfikir nak buat apa dah yang bagus lagi. Kat sini lah cara pemikiran positif + kreatif diperlukan. Kalau kakak awak masuk dalam tabung dia, awak pergi lah top-up duit saham awak atau buat bisnes kecik.


Mesti korang tanya bisnes apa je RM 50. Kalau korang positif + kreatif memang korang akan dapat punya. Senang citer, awak pegi la borong kerepek pisang kat Mak Limah RM 50 untuk 70 bungkus. Lepas tu awak jual lah sebungkus RM 1.


Dengan tu awak dapat RM 70. Tolak modal RM 50, awak dapat ekstra RM 20. Ha! Kalau korang buat berulang-ulang dah dapat berapa banyak? Mesti Mak Limah nak bagi punya beli borong dari Mak Limah sendiri pergi jual satu-satu kan. Dia untung dapat duit segera, awak untung ekstra berkat usaha awak jual satu-satu tu.


Yang tu pasal cara pemikiran. Satu lagi pasal hutang.


Awak kesian sangat kat keluarga dan kawan-kawan awak yang tak cukup duit. Jadi awak pergi la pinjam duit kat mereka. Tapi memandangkan hubungan awak dengan mereka rapat mengalahkan belangkas, awak tak sampai hati nak tagih hutang. Awak pulak segan paduhal duit awak. Awak tak cakap, jadi mereka buat-buat lupa. Siapa rugi? Awak ler.


Dah rapat mengalahkan belangkas tu, mesti mereka pinjam lebih dari sekali kan. Ala kesian punya pasal awak bagi pinjam dengan menipu perasaan diri sendiri yang kali ni mereka mesti akan bayar punya. Tup tup, awak masih segan, mereka masih buat tak tahu. 


Selang beberapa lama, awak pun ditimpa kesusahan terpaksa guna duit banyak. Awak mesti lah nak pinjam kat orang yang awak tak tahu malu sikit kan. Awak pergi jumpa mereka nak pinjam duit. Apa jadi?? 


- Sadis mereka tak nak bagi pinjam sebab duit memang tak pandai cukup-cukup. (APA LAGI NAK BAYAR DUIT AWAK!)- Mereka bagi pinjam. (EWAH DUIT AWAK TAK BAYAR LAGI TU)- Mereka bagi pinjam siap bagitau kena bayar cepat. (EWAH, DIA TAK BAYAR-BAYAR DUIT AWAK TAU)- Mereka bagi pinjam tapi tak lama lepas tu nak tagih, lebih parah ingatkan awak hari-hari. (CUBA AWAK BUAT MACAM TU KAT DIA, PADAN MUKA DIA)


Tu sebab awak, kita nak bagi tips pasal hutang ni sebab kita pun selalu kena macam awak jugak bajet baik sangat dengan orang tapi orang tu buat jahat pulak dekat kita. 


Tips:
1. Bagi pinjam jangan lebih dari 10% dari pendapatan dia. Kalau duit gaji dia RM 1000 je sebulan, awak jangan sesekali bagi dia pinjam lebih dari RM 100. Nanti dia tak mampu bayar.


2. Pinjam kat orang duit boleh tapi guna prinsip 1-3/12-5/24. Prinisip ni, awak hutangkan orang tu pertama kali, tengok alasan dan kecepatan dan kesungguhan dia nak bayar balik. Kalau dia memang macam kes awak yang tiba-tiba ada kesusahan baru pinjam masih baik lagi, lepas tu tak sampai seminggu dia bayar balik sebab dia dah dapat duit dia balik. Kalau orang macam ni awak boleh pinjamkan lain kali tapi dalam 12 bulan dia hanya mesti boleh pinjam sebanyak 3 kali manakala dalam 24 bulan dia hanya boleh pinjam dalam 5 kali sahaja.


Alasannya mudah, kalau dah pinjamkan sekali dah macam apa walau banyak alasan tahap kesian nak mampuih, awak tak boleh pinjamkan mereka lagi sebab mereka akan buat berulang kali. Cukup sekali je awak kena. Nanti sia-sia kebaikkan kita tu. Kalau awak rasa nak tolong, bagus awak sedekah kepada anak-anak yatim yang memerlukan! Lagi satu, tak boleh pinjam kan orang terlalu kerap sebab kalau kerap tu, orang tu ada masalah kewangan yang mana pada masa hadapan dia akan cari awak dan heret awak dalam masalah dia, PERCAYA KITA, KITA DAH KENA! Kalau kuota dia penuh awak jangan bagi pinjam lagi sampai lah bertahun-tahun sebab awak kena tahu, dia kena belajar untuk menguruskan kewangan dia.


3. Pinjam kat kawan atau keluarga yang awak tahu perangai macam mana dan awak tak tahu malu nak tagih. Nanti awak pulak yang kesian segan sangat nak tagih hutang balik.


4. Kalau orang nak pinjam jugak sampai kutuk-kutuk awak kedekut, BIARKAN JE. Awak dapat pahala percuma sebab dia kutuk awak dan awak bersabar je. Awak jugak akan menyelamatkan kewangan awak sebab awak pada masa hadapan mungkin memerlukannya. Awak biarkan je mereka, sebab kalau mereka sayang dan hargai awak, mereka tak kan kutuk awak walau dalam keadaan mereka tertekan. Orang yang sayang dan hargai kita tak kan marah-marah meradang kat kita kalau mereka tertekan sebab bila sayang tu ada, perasaan sayang tu akan menjadi pengimbang kepada sosiobiologi kita. (Betul ke tidak? Haha, tapi betul lah!). Sebab tu lah bila sayang, kita tak kan sampai hati.


5. Kalau takut terbagi hutang, awak tiap kali ada duit, awak cepat-cepat masuk saham atau simpanan tetap. Biar bila orang nak hutang awak ada alasan duit tak boleh keluar. :)


6. Simpan dalam minda awak, yang duit awak tu untuk masa depan awak dan anak-anak awak! Mesti hati awak kuat nak simpan duit tak nak bagi kat orang sebab awak mesti takut akan kesusahan yang menimpa kalau tak cukup duit. Dan awak memandangkan dah sayang anak-anak awak, duit turun kat mereka bukan mengalir keluar tak masuk-masuk kat awak. ;)


Harap awak-awak kat luar sana ambik pengajaran dari kisah yang saya dah siap bancuh kopi dan masak pasta bagi awak ye. Kita dah perit jerih dah dengan orang yang hutang kat kita sampai kita tak da duit untuk kita bila kita susah. Kita tak nak orang lain rasa apa yang kita rasa. Dan kita selalu tengok kebanyakkan orang tak berjaya sebab ada cara pemikiran yang salah dan mereka terlalu ego untuk mengubah cara pemikiran mereka. Simpang jauh-jauh benda-benda tak elok ni kan.
Semoga Allah memberkati kehidupan kita. :D


p/s: Tak tau pulak nak menggunakan awak-kita dalam entri ni kan. HAHAHA..
Tata.. <3

No comments:

Post a Comment