Monday, 20 July 2020

Diperlekeh fizikal, Rosma persoal diri ‘gemuk sangat ke aku’ ?

Jika mahu diselak kembali, berbakul bakul cacian diterima penyanyi dan ahli perniagaan, Rosma, 35 sejak awal menceburi dunia seni kira kira 17 tahun lalu.


Kalau zaman media sosial ketika itu sudah sehangat dan serancak kebelakangan ini dek penangan wira papan kekunci, barangkali hal memperlekehkan bentuk fizikal seseorang atau body shaming dilalui Rosma akan jauh lebih teruk dan boleh buat dirinya  jatuh terduduk.

Namun bagi pemilik nama penuh, Rosmayati Sidik yang kini turut memiliki perniagaan KR Successful Sdn Bhd bersama suaminya, Khai sejak tahun 2014 itu semua itu tidak membuatkannya jadi lemah semangat.

Bagi penyanyi gilapan pertandingan realiti Akademi Fantasia pertama itu, tiada pilihan lain untuk jadi kebal.

“Dek fizikal badan saya tembam pun jadi modal kecaman. Ada saja yang tak kena di mata yang membenci. Pernah ketika terbabit promosi sebuah laman sembang pun, ‘kaw kaw’ fizikal diri saya diperkotak katik.

“Ada komen cakap usia muda tapi badan macam tahap makcik makcik yang ada ramai anak. Gelaran bulat dan debab pun ada dikenakan untuk saya.

“Malah jauh lebih teruk, mempersoalkan saya bercinta dengan Khai (sebelum menjadi suami). Siap cakap badan gemuk, ada hati nak bercinta dengan Khai yang digilai ramai ketika itu. Pendek kata saya ini tak layak berdampingan dengannya,” kata Rosma.

Kata Rosma yang kini berbadan ramping sekalipun berstatus ibu kepada tiga orang cahaya mata dengan mengamalkan produk minuman detoks, MS SenaRos, semua nista itu tidak langsung menjadi kudis buat dirinya.

“Ada ketika, saya juga manusia biasa yang berperasaan. Sesekali menangis dan memendam rasa kerana dikecam dek fizikal diri.

“Dalam hati pernah terlintas, macam besar sangat ke badan ini? Buruk sangat ke diri saya.

“Tapi kata kata menjatuhkan itulah yang membakar semangat diri. Rosma yang dulu, bukan yang sekarang.

“Sekalipun rezeki saya tidak lagi sepenuhnya dengan menyanyi tetapi sebaliknya berniaga, saya bangga usaha kecil itu membuahkan hasil besar yang boleh dibanggakan,” katanya.

Bagi Rosma memiliki badan ramping dengan berat kini 47 kilogram bukan kerana ingin menunjukkan apa apa kepada mereka yang pernah mencela fizikalnya.

Sebaliknya dilakukan demi kepuasan diri dan paling utama untuk kesihatan.

“Dulu ketika usia remaja, saya bukan jenis yang peduli sangat bab nak cantik atau melawa ini. Masa itu cakap apa sajalah, saya tak kisah. Dah biasa dengan gaya comot.

“Namun sejak menyertai AF1, nak tak nak memang kena jaga ketrampilan. Ikutkan sejak pertandingan itu berat saya naik mendadak hingga mencecah ke 70 kilogram.

“Asalnya dari zaman belum berkahwin, berat badan saya sekitar 48 ke 49 kilogram pun. Masa  jadi artis, saya tak keruan kerana susah pengurusan nak dapatkan tajaan baju,” katanya.



Saat berat badan naik mendadak, Rosma pula tersilap percaturan mengikut diet yang salah dan keterlaluan hingga memakan diri

“Saya tak ada ilmu diet, tapi jenis hentam keromo. Asal dapat turunkan berat badan. Konsep berlagak pandai walhal tak tahu apa apa. Natijahnya pernah sekali saya cemas kala jatuh pengsan gara gara diet tak betul hingga dimasukkan di sebuah hospital.

“Dipendekkan cerita, saya bangkit berdiet dan bersenam dengan betul. Ketika itulah Khai pernah mencetuskan idea untuk saya keluarkan produk pelangsingan sendiri.

“Saya keluarkan produk pelangsingan sendiri selepas melahirkan anak kedua. Malah turut menjadi testimoni kepada produk sendiri. Mampu berbadan langsing sekalipun sudah ada tiga anak bukan halangan. Semuanya tak mustahil. Zaman belum kahwin saya bergelut dengan isu berat badan. Sedangkan situasi semasa mungkin sebaliknya iaitu berat naik mendadak selepas berkahwin dan ada anak,” katanya.

Ketika ini, Rosma tidak kisah jika ada yang melabelkan dirinya artis sendu atau apa sekalipun.

“Saya bersyukur diberi kesempatan sementara menumpang glamor dunia artis saat menyertai AF1. Cita cita saya dulu memang salah satu nak jadi artis. Ia jadi kenyataan. Tuhan beri saya rasai nikmat menjadi artis yang diberi perhatian seketika. Itu sudah memadai.

“Sekarang kalau ada yang label saya sendu atau sudah tak popular tak mengapa. Nak kata zaman saya sudah berlalu pun tak kisahlah. Begitulah putaran hidup. Saya akur

“Benar walaupun ada yang anggap saya memiliki suara bagus dan kini sudah berbadan kurus pun bukan jaminan tuah itu akan ada. Kalau sudah tertulis begitu, tiada apa lagi daya kita.

“Ketika pintu dunia seni dilihat tak menyebelahi diri, Allah buka pintu rezeki lain melalui perniagaan. Dunia niaga yang jauh sekali menjadi minat diri selama ini kini mula sebati. Dulu hanya mak saya yang suka berniaga. Kini ia turun kepada saya pula. Dunia nyanyian jatuh tangga kedua. Nombor satu di hati pastinya perniagaan yang saya majukan bersama suami,” katanya.

Sekalipun sudah meletakkan perniagan sebagai keutamaan, Rosma tidak sesekali melupakan nyanyian.

“Minat menyanyi itu takkan berkubur. Ikutkan selama ini ada jemputan menyanyi secara tertutup. Malah saya terus diberi kesempatan menyanyi sebagai artis residen di hotel sepanjang bulan Ramadan.

“Cuma ketika diuji pandemik Covid 19, rezeki menyanyi itu tak banyak. Tapi saya meneruskan survival memajukan perniagaan,” katanya.

Rosma dan Khai berkahwin sejak 26 April 2008.

Pasangan ini dikurniakan tiga cahaya mata, Muhammad Amzar Danish, 11, Nur Amani Damia, 6, dan Nur Alya Dhania, setahun 3 bulan.


Ketika ini produk pelangsingan badan dan detoks MS SenaRos dijual pada harga promosi dengan sebotol berharga RM89. Dua botol pula dijual pada harga lebih jimat RM159

Sebarang maklumat lanjut boleh rujuk Instagram rasmi @msbykhairosma


Saturday, 11 July 2020

Earth Home – Produk Penyembur Fabrik, Penjagaan Rumah Dan Racun Serangga No.1 Di Jepun Kini Berada Di Malaysia

Hari ini pada 11 Julai 2020, Earth Corporation Jepun (EC) atau lebih dikenali dengan Earth Home merupakan peneraju global dalam produk penjagaan rumah dan racun serangga. Kini mereka telah membuat debut di Malaysia julung-julung kalinya setelah memasuki pasaran sehingga 55 buah negara.

Syarikat ini telah ditubuhkan pada tahun 1892 di Jepun justeru itu telah membantu meningkatkan kehidupan pengguna selama lebih 100 tahun. Dalam tempoh 128 tahun ini juga, mereka menjadi peneraju pengeluar produk penjagaan rumah dan kawalan serangga perosak, penghalau serangga, penjagaan mulut, bahan tambahan mandian, penyegar udara dan penyahbau, serta alatan berkebun dan produk haiwan peliharaan.

Untuk permulaan, sebanyak enam produk penjagaan rumah dan kawalan serangga di pasarkan di pasaran Malaysia daripada ratusan produk yang mereka ada. Keenam-enam jenis produk ini pula merupakan yang terlaris di Jepun dan luar Negara.

Nobuhito Hosaka, Pengarah Urusan Earth Home Products (Malaysia) Sdn Bhd berkata, “Salah satu produk terunggul kami adalah penyembur penyahbau fabrik bebas alkohol yang dihasilkan menggunakan pati minyak serta mampu menghilangkan lebih 99% bakteria, virus dan menghalau tungau.

Kata beliau lagi, “Kebimbangan terhadap pandemik dan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh serangga seperti denggi, menimbulkan permintaan kepada keperluan rangkaian penjagaan rumah kami. Produk-produk ini membantu menjadikan persekitaran rumah lebih selamat dan sihat untuk seisi keluarga.”

Enam produk yang kini dijual di pasar raya utama di Malaysia dipasarkan di bawah beberapa jenama yang berbeza. Antaranya adalah:

1. Penyembur Fabrik NATUCAIR



  • Penyembur fabrik yang dihasilkan menggunakan Pati Minyak Semulajadi. Ia menyahkan bau hapak, menghilangkan lebih 99% bakteria dan virus, menghalang tungau dan 100% bebas alkohol.
  • Terdapat dalam 3 varian - Relaxing Purple, Sparkling Yellow dan Pink Blossom.
  • Harga Runcit Yang Disyorkan (RRP): RM 12.90

2. Gel Penyegar Udara dan Penghalau Nyamuk NATUCAIR




  • Penyegar udara semulajadi tidak beracun dan juga penghalau nyamuk.
  • Terdapat dalam 3 varian – Relaxing Purple, Lively Green dan Pink Blossom.
  • Harga Runcit Yang Disyorkan (RRP): RM 13.90

3. ARS Hoy Hoy Trap-A-Roach




  • Perangkap lipas No 1 di Jepun dengan umpan penarik bebas racun serangga yang diperbuat daripada makanan kegemaran lipas. 
  • Gam perangkap bergelombang yang kuat dapat menampung berat sehingga 15kg. Perangkap berbentuk rumah itu direka khas sesuai dengan tabiat lipas dan menyembunyikan pandangan lipas yang terperangkap pada gam yang kurang menyenangkan.
  • Harga Runcit Yang Disyorkan (RRP): RM 5.60

4. Umpan Lipas Semulajadi ARS White Cap 



  • 100% bahan semulajadi. Umpan ini dirumus berdasarkan makanan kegemaran lipas dan asid borik, bahan aktif yang dihasilkan secara semulajadi. Ia berupaya menghilangkan keseluruhan sarang lipas dan berkesan sehingga enam bulan.
  • Harga Runcit Yang Disyorkan (RRP): RM 11.90

5.  Perangkap Tikus Bergam ARS


  • Perangkap tikus bergam terlaris di Thailand! Gam yang sangat kuat dan bebas bau. Termasuk alas plastik kalis air tahan lama dalam dua saiz (satu alas besar dan dua alas kecil)
  • Harga Runcit Yang Disyorkan (RRP): RM 10.90

6. Penyembur Pembersih Penyaman Udara EARTH


  • Ringkas, mudah digunakan dan efektif! Hanya acukan dan sembur. Penyembur Pembersih Penyaman Udara Earth mempunyai muncung pemicu jet yang berkuasa untuk pembersihan yang efektif dan membantu mengurangkan pertumbuhan kulat dan kulapuk di antara bilah penyejuk. 
  • Ia membersih, menghilangkan bakteria dan virus serta menyahbau dengan wangian ekstrak daun teh hijau.
  • Harga Runcit Yang Disyorkan (RRP): RM 24.90

Anda boleh mendapatkan produk-produk dari Earth Home (Natu Cair, ARS dan EARTH) di pasaraya terpilih seperti Aeon, Hero Market, Jaya Grocer dan lain-lain seperti di bawah.


Pasaraya yang terpilih


Jangan lupa untuk mengikuti peraduan INSTATALENTS Earth Home yang akan berlangsung bermula hari ini!

Poster rasmi

Anda berpeluang memenagi hadiah menarik seperti:


1.    Hadiah Utama: Baucar Aeon bernilai RM 1000 X 3 pemenang
2.    Hadiah Saguhati: Baucar Aeon bernilai RM 500 X 7 pemenang

Caranya mudah sahaja iaitu:

1.    Naik muat gambar atau video anda bersama mana-mana produk Earth Home
2.    Letak tanda pagar #earthhomemalaysia #earthhomeinstatalent di kapsyen
3.    Tag 3 rakan dan @earthomemalaysia

Pastikan instagram akaun anda boleh dilihat awam atau set public. Peraduan berlangsung dari 11hb sehingga 31hb Julai 2020. Kriteria penjurian akan dilihat dari segi kreativiti, isi kandungan berkaitan dan likes.

Ha, apa lagi? Jom lah beli produk Earth Home dan ikuti peraduan yang mudah ini. Sambil-sambil tu boleh lah guna produk ini untuk kegunaan harian. Semoga maju jaya ya!

Untuk maklumat lanjut boleh rujuk pautan di bawah:



Thursday, 18 June 2020

Musim balik kampung dan Raya 2020 versi 2.0 guna Bas Online Ticket

Hai semua,

Sejak 10 Jun 2020 yang lepas, kerajaan telah mengumumkan bahawasanya fasa Perintah Kawalan Pergerakkan - Pemulihan (PKPP) akan bermula. Fasa ini MEMBOLEHKAN rentas sempadan antara negeri dibenarkan dengan syarat tertentu.

cara-beli-tiket-bas-secara-online-mana-nak-cari-bus-ticket-online-yang-dipercayai-Malaysia-rentas-sempadan-guna-bas-pkpp-raya-2020-sudah-beroperasi-1

Memandangkan 10 Jun ni masih dalam bulan Syawal, ramai yang mengambil kesempatan untuk merayakan perayaan aidilfitri yang dianggap kurang sambutan dek kerana PKPB lepas. Sambil balik kampung menjenguk keluarga dan melakukan urusan, apa lagi beraya lah orang ya.

Ada yang menggunakan kenderaan sendiri, menumpang kenderaan ahli keluarga serta sahabat handai dan ada yang berpusu-pusu ke kaunter jualan tiket bas untuk balik ke kampung.

Namun, jika anda boleh membeli tiket bas secara atas talian, boleh lah jimatkan tenaga daripada bersesak di pusat penjualan tiket. Kerajaan kita juga telah menyarankan agar mengelakkan 3S iaitu Sesak , Sempit dan Sembang Dekat.

Memperkenalkan Bus Online Ticket!

cara-beli-tiket-bas-secara-online-mana-nak-cari-bus-ticket-online-yang-dipercayai-Malaysia-rentas-sempadan-guna-bas-pkpp-raya-2020-sudah-beroperasi-1
Paparan Halaman Utama Bus Online Ticket
Pengenalan ringkas:

1. Platform atas talian selamat untuk menempah tiket bas.
2. Merangkumi seluruh semenanjung Malaysia dan Singapura.
3. Memudahkan warganegara dan pelancong asing dengan memberikan panduan cara membuat tempahan dan pilihan bahasa tempatan dan asing.

Kelebihan menggunakan Bus Online Ticket ini ialah:

1. Harga sama berbanding di kaunter penjualan tiket rasmi.
2. Pelbagai promosi diberikan setiap bulan.
3. Boleh kumpul mata ganjaran (sesuai untuk pelajar dan pekerja yang sering menggunakan perkhidmatan bas).
4. Tidak perlu beratur membeli tiket bas secara fizikal.
5. Pembelian atas talian yang mudah dan mempunyai sistem Khidmat Pelanggan Professional.

Dengan kelebihan yang dinyatakan, adalah lebih baik kita menggunakan sistem atas talian yang menjimatkan masa dan dapat mengelakkan diri kita daripada bersesak dengan orang ramai di musim COVID-19 ni.

Cara dan sistem pembayaran di plataform ini juga adalah meluas dan anda boleh menggunakan tanpa ragu-ragu!

cara-beli-tiket-bas-secara-online-mana-nak-cari-bus-ticket-online-yang-dipercayai-Malaysia-rentas-sempadan-guna-bas-pkpp-raya-2020-sudah-beroperasi-1
Cara dan sistem pembayaran yang diterima pakai

Lebih menarik lagi kita boleh pilih bas dan tempat duduk dengan mudah tanpa perlu bertanyakan satu-satu soalan terhadap penjual tiket mana tempahan yang masih kosong ataupun tidak.

Apa lagi, jomlah ke Bus Online Ticket sekarang! Klik di sini.

P/s: Sekarang ni ada promosi TnGo untuk menikmati diskaun RM 4 jika menggunakan ewallet Touch N Go sebagai pembayaran sehingga 2 Ogos 2020. Jomlah guna perkhidmatan Bas sekarang!

Tuesday, 9 June 2020

Transformasi wajah video cabaran ‘Lathi’ , Anas Zahrin jadi perhatian di Indonesia

KUALA LUMPUR:  Tidak mahu memberi komen atau maklum balas terhadap beberapa artis atau agamawan yang memberi pelbagai reaksi terhadap dirinya yang menyahut cabaran Lathi atau “Lathi Challenge”, pengasas produk kosmetik terkenal ANAS Cosmetics, Anas Zahrin bagaimanapun berbangga usahanya menampilkan proses transformasi solekan khas dipuji ramai.



Bahkan penyanyi asal lagu Lathi  dari Indonesia yang menggelarkan diri mereka sebagai Weird Genius secara kolaborasi bersama penyanyi cantik molek Sara Fajira, juga penulis lirik yang dikenali sebagai “@ybrap” serta jurusolek muda popular “@jharnabhagwani” yang mempunyai jutaan pengikut Indonesia dan Malaysia di laman instagram juga memberikan komen sangat membina buat anak muda dari Malaysia ini.




Malah penyanyi, komposer, warganet dari seberang termasuk Instafamous terkenal, Mimi Peri juga melayangkan ucapan pujian kepadanya. Ini menjadi salah satu platform terbaik buat anak muda ini untuk membuka mata semua bahawa, hasil seni sebegini juga boleh di terima sehingga ke negara seberang.



Tak ketinggalan selebriti tempatan seperti Datin Diana Danielle, Zulin Aziz, Bella Astillah, Uyaina Arshad, Nadiyah Shahab serta ramai lagi juga memuji usahanya itu.







Video  transformasi wajah lelaki biasa kepada putera jawa seterusnya  menjadi sosok seram yang dimuat naik itu juga ditonton hampir 600,000  orang selain lebih 7 ribu komen diterima dan mendapat reaksi lebih 20 juta di laman Twitter & Instagram, membuatkan video yang di muat naik Anas antara yang terbaik di Malaysia dan Indonesia setakat ini

“Setiap orang ada pandangan, reaksi dan terjemahan masing masing dalam hal ini. Ia sangat subjektif. Ada yang menerima dan sebaliknya.

“Saya menerima semua komen dengan hati terbuka dan lapang dada. Mengejutkan ramai yang memuji usaha saya menampilkan transisi solekan yang rata rata melihatnya cukup sempurna dan kreatif”

“Lebih utama saya mahu orang ramai menghargai sentuhan dan bakat jurusolek tidak mengira samada komersial (beauty makeup) atau kesan khas (sfx makeup),” katanya.



Anas berkata dia melihat terjemahan video cabaran berkenaan kepada realiti kehidupan yang mana video yang di terjemahkan ada maksud tersendiri.

“Manusia tidak pernah sempurna. Pasti akan ada satu perasaan, rasa nakal, jahat, rasa negatif dalam diri kita yang kita cuba dan sedang lawan supaya tidak menguasai diri kita. Syaitan itu benar wujud dan sedaya upaya nak buat kita fikir benda bukan bukan, hasut buat benda tak baik serta nak hancurkan hidup kita semua umat manusia.

“Jadi  sosok Putera Jawa menunjukkan sisi baik atau positif dalam diri kita kita manakala Makhluk Jahat atau dianggap hantu pula melambangkan sisi negatif. Kedua  sisi ini cuba berjuang serta lawan antara satu sama lain. InsyaAllah, jika sisi baik dalam diri kita kuat, cekal juga tabah dan dengan izin kuasa Allah, pasti berjaya lawan semua perasaan negatif dan jahat

“Kesimpulannya yang saya sendiri buat ialah kita manusia biasa ada sisi baik (positif) dan sisi satu lagi (negatif). Dua sisi itu berperang sesama sendiri. Semoga kita semua menjadi insan positif dan lakukan kebaikan serta beri manfaat kepada orang lain. Terus positif,” katanya.

Anas memberitahu dia mengambil masa tiga hari melunaskan cabaran solekan berkenaan.

“Proses menyolek ini memakan masa apatah lagi ia membabitkan kesan visual khas. Bayangkan proses suntingan pun memakan masa satu hari.

“Semua ini takkan dapat direalisasikan dengan khidmat jurusolek profesional artis serta jurusolek profesional kesan khas. Merekalah yang menghidupkan semua ini. Fungsi dan peranan mereka amat penting serta wajar dikedepankan

“Malah menerusi cabaran ini juga ramai teman jurusolek bergabung melakukan video transformasi solekan, bila lagi kita nak lihat jurusolek dan jurusolek kesan khas bergabung, lihat dari sudut yang positif” katanya.

Dalam perkembangan lain, Anas memberitahu yang jenama ANAS Cosmetics akan mengeluarkan koleksi Edisi Klasik bertemakan batik yang di reka sendiri oleh pereka profesional dengan harga mampu milik hujung bulan ini yang mana pilihan warna mengikut kesesuaian warna kulit wanita asia, juga menampilkan selebriti terkenal Datin Diana Danielle sebagai wajah koleksi ini

“Serlahkan Warna Sebenar Anda (Show Your True Colours) menjadi tagline khas untuk semua,” katanya lagi.