Tuesday, 10 May 2022

Gadis Terkejut Badan Menyusut Banyak Dalam 4 Bulan

KUALA LUMPUR:  Fizikal diri Sofea, 25, dianggap berat 'terlebih muatan' acap kali dijadikan modal kecaman dan dipersenda mereka yang memerhatinya atas bawah.

Gadis terkejut badan menyusut banyak

Lebih sadis, fizikal Sofea atau nama penuhnya, Nurhidayah Ismail yang bergelar suri rumah ini juga pernah disamakan dengan tayar lori selepas empat bulan melahirkan anaknya.


Berat badan Sofea melebihi 79 kilogram ketika itu. Malah pada satu tahap, dia mengakui hampir membuat keputusan bodoh untuk membunuh diri kerana teruk berdepan 'body shaming' atau perbuatan mengejek fizikal seseorang dalam media sosial.


Namun, jauh di sudut hatinya, dia juga mahu dipandang istimewa dan rasa dihargai.


"Saya sampai tahap nak tengok diri sendiri depan cermin pun tak sanggup. Saya dibandingkan dengan mereka yang mulut ibarat tak ada 'insuran'. Malah yang mengejek fizikal saya pun ada di kalangan teman rapat.


"Sekali dua diejek, mungkin saya boleh tebalkan muka dan tahan malu. Tapi apabila banyak kali diulang ejekan sama, ia terngiang-ngiang.  Lebih kronik di depan orang ramai, saya sampai takut nak keluar rumah. 


"Nak pandang muka orang pun jadi segan. Saya banyak habiskan masa meraung dan menangis di rumah. Suami ajak beli baju pun, saya menolak kerana takut saiz baju tak ada," kata Sofea.


Berat Sofea asalnya hanya 57 kilogram (kg) sebelum hamil. Selepas berpantang, berat badannya membesar bagai 'juara'.


"Satu tahap saya cuba bersenam dan berpuasa, tapi tak menjadi. Berat badan tetap naik mendadak. Saya putus asa. 


"Saya cuba diet makan buah dan sayur. Dijadikan cerita saya ke farmasi dan memberanikan diri mencuba nasib dengan amalkan minuman kesihatan, Nuetraa Fiber D+.

Nurhidayah binti Ismail

"Tak sangka, percubaan amalan minuman itu buat saya berjaya turun ke angka 75.8 kg dalam masa dua minggu. Kemudian selepas enam minggu seterusnya, berat saya mencecah 69.2 kg. Saya jaga waktu makan, kurangkan garam dan gula juga. Saya sekarang pakai saiz baju L. Dulu 2XL," kata Sofea.

Berat Badan Sebelum dan Selepas mengambil minuman nuetraa selama 2 minggu

Jenama minuman fiber prebiotik itu  sudah tiga  tahun dan diformulasi ahli farmasi dengan 19 tahun pengalaman.


Ia berjaya membantu ramai yang berdepan masalah usus dan sembelit, membuang toksin, menurunkan berat badan dan merawat kulit bermasalah.


Jenama produk minuman berkenaan yang sudah berada di pasaran Malaysia selama 3 tahun, terus dipercayai dan unggul apabila menerima pengiktirafan Superbrand Award.


Malah dalam tempoh kehadirannya di pasaran, jenama yang beribu pejabat di Subang Jaya, Selangor itu berjaya menggembirakan ramai testimoni termasuk Sofea yang berpuas hati dengan kesan penggunaan produk itu.


Diasaskan dua individu Dato Dr Raja dan Siti Nazurah Mohd Nasir, produk itu berhasil mengembalikan keyakinan dan keceriaan individu.

Pengasas Nuetraa Dato Dr  Ilaiaraja Sagadewan & Siti Nazurah bt Mohd Nasir

Kata Siti Nazurah, Nuetraa Fiber D+ membantu melindungi sel kita daripada pendedahan toksin harian sambil membaik pulih usus dan hati.

Neutraa Fiber D+

"Ia produk pertama seumpamanya dikilangkan di Malaysia dan diformulasi di Kanada.   


"Ramai wanita mahupun lelaki berdepan masalah sama seperti Sofea. Produk ini berdaftar dengan Kementerian Kesihatan (KKM) dibawah kategori makanan yg diselia oleh Akta Makanan 1983 dan ianya mempunyai sijil Halal.


"Ia menjimatkan ribuan ringgit kos rawatan penyakit  berpunca daripada keradangan sel dan usus," kata Siti Nazurah.


Sementara itu, Dato Dr Raja berkata, produk berkenaan disasarkan untuk mereka berusia dari 25 hingga 55 tahun ke atas.


"Kajian terhadap kebaikan dan manfaat prebiotik, milk thistle dan akar dandelion yang amat baik untuk penjagaan hati dan usus. Ia bukan sahaja membantu menyokong kesihatan hati dan usus malah turut mengandungi manfaat lain.


"Termasuk menguatkan sistem pertahanan badan, kaya dengan antioksidan, membantu mengurangkan keradangan sel dan memberi perlindungan terhadap pendedahan toksin harian daripada pelbagai aktiviti serta makanan


"Ia dihasilkan daripada bahan semulajadi yang bagus untuk sistem pencernaan. Ia mengandungi khasiat akar dandelion, campuran buah beri, susu 'thistle', inulin dan serat larut air yang datang daripada sekam biji psyllium.


"Ia juga sesuai untuk wanita hamil selepas fasa tiga bulan kehamilan, pesakit kanser, darah tinggi dan diabetes pun boleh minum. Kecuali pesakit yang sedang menjalani dialisis. 

Neutraa Fiber D+ shaker

"Pembelian di nuetraasihat.myshoppegram.com, layak mendapat diskaun harga RM79.90 sekotak. Kita juga ada harga penjimatan dengan pek kombo ditawarkan," kata Dato Dr Raja.

Friday, 29 April 2022

AEON Malaysia Beri 10 Ribu PERCUMA NFT 'Kuih Raya Kita'

Pada 27hb April 2022, telah berlangsungnya pelancaran siri pertama NFT oleh AEON CO. (M) BHD. (AEON) yang berinspirasikan Raya sempena kempen 'Raya Penuh Makna' pada tahun ini.

Bersama 8 rekaan Edisi Pertama Percuma.

Siri NFT pertama yang diberi nama Kuih Raya Kita ini berfokuskan kepada lapan jenis kuih raya utama yang sering boleh dijumpai acap kali raya. Lapan jenis kuih tersebut ialah Tart Nanas, Biskut Mazola, Biskut Coklat Almond London, Biskut Makmur Daun, Biskut Cornflakes, Biskut Dahlia, Biskut Bebola Suji dan Biskut Mentega Semperit.

8 Rekaan Edisi Pertama yang Percuma.

Ketika Sesi Pelancaran

Siri pertama NFT Kuih Raya kita ini secara tidak langsung ingin menunjukkan kepada dunia bahawa ini lah kuih-kuih tradisi Malaysia yang sering kita boleh jumpai ketika Raya. Sebab itu lah siri NFT ini diberi nama Kuih Raya Kita.

Bercakap mengenai NFT pertama ini, Ketua Pegawai Perdagangan dan Pemasaran AEON, Low Ngai Yuen berkata, "Hasrat Kolaborasi ini bukan setakat menyerikan sambutan Hari Raya di dalam ruang digital, malah ianya untuk menyokong karya artis tempatan. Kami menghargai bakat mereka dan ingin mempromosikan hasil kerja mereka seiring dengan tema kesuluruhan kempen Raya kami iaitu Raya Penuh Makna."

Low Ngai Yuen.

Tambahnya lagi, "Apabila kita memperkenalkan teknologi 'blockchain' bagi memelihara tradisi, seni dan budaya yang kita amalkan selama ini, kita sebenarnya telah memberi nafas baharu terhadap cara sambutan yang selama ini tidak pernah kita fikirkan".

Apabila ditanya mengenai pemilihan lapan kuih raya ini, Low Ngai Yuen menjawab, "Kami juga ingin memuatkan lebih banyak kuih raya lain lagi seperti kuih bahulu. Namun untuk siri pertama ini kami hanya fokus kepada lapan kuih raya sahaja. Pada masa hadapan, mungkin kita akan buat siri seterusnya dengan memasukkan kuih-kuih yang lain".

Berbalik kepada NFT Kuih Raya Kita, siri pertama ini direka oleh Afi Sulaiman iaitu seorang artis dalam bidang makanan. Afi juga merupakan seorang ilustrator dan penulis yang pertama mendapat pengiktirafan di dalam persada krearif Malaysia pada tahun 2019 sebagai Usahawan Seni Muda, Balai Seni Negara.

Afi Sulaiman bersama hasil rekaannya.

Afi Sulaiman turut berkongsi serba sedikit mengenai koleksi kerjasama ini bersama AEON, "Ciri seni yang saya hasilkan adalah unik, nostalgia, gembira dan penuh warna warni dengan penekanan kepada budaya tempatan. Saya merasa amat teruja untuk mengetengahkan kuih tradisi Melayu melalui kerjasama dengan AEON. Saya berharap rakyat Malaysia dapat menikmati kuih raya digital yang unik ini sebagaimana saya suka membuatnya".

Sebagai tambahan, pelancaran siri pertama NFT Kuih Raya Kita ini juga mendapat kerjasama daripada Meta Universe Sdn. Bhd (MU). Ini adalah kerana MU mempunyai manfaat tekonologi dan elemen Web3 daripada metaverse iaitu aset digital dan infrasturktur maya. Ini merupakan manfaat besar kerana NFT ini bukan sahaja didagangkan di platfrom semata-mata untuk teknologi 'blockchain' tapi juga dijadikan utiliti dalam dunia metaverse.

Ketua Pegawai Esekutif MU, Khalid Gibran berkara, "Siri NFT ini akan menginovasikan cara AEON berkomunikasi dengan pelanggan mereka. Secara tidak langsung, AEON telah mencipta sentuhan kesetiaan yang berbeza dengan memberikan pelanggan pengalaman terkini  untuk memiliki aset digital dalam ruang digital."

Khalid Gibran.

Low Ngai Yuen juga menambah, "Kami mahu melakukan lebih banyak lagi. Ekosistem peruncitan merupakan himpunan produk ikonik terkenal di dunia ini dengan pelbagai kisah dan kenangan yang perlu diabadikan. Sekiranya kita boleh mendigitalkan pengalaman ini, kita akan membawanya kepada sebuah realiti baru secara maya."

Berbalik kepada NFT Kuih Raya Kita, siri ini mempunyai 16 rekaan. 16 rekaan ini dipecahkan kepada 8 rekaan untuk Eidisi Pertama dan 8 selebihnya untuk Edisi kedua. Edisi pertama boleh ditebus secara percuma oleh semua ahli member AEON sehingga 1 Mei 2022. Manakala edisi kedua akan dijual RM80  untuk 1 rekaan di Opensea pada 2 Mei nanti. Setiap rekaan adalah terhad kepada 1250 keping sahaja.

Antara lain, AEON juga memperkenalkan NFT edisi istimewa dan terhad melalui Discord yang juga di bawah siri 'Kuih Raya Kita'. Untuk NFT melalui discord ini, rekaan ini adalah berasaskan balang kuih raya yang dihasilkan oleh Izzati Suza. Izzati Suza merupakan artis dan pemilik Kedai Suza di Melaka. 

Izzati Suza bersama rekaannya.

Untuk NFT yang dihasilkan Izzati, NFT dihasiljan berinspirasikan balang kuih raya dengan tiga rekaan yang berlainan tema. Tema tersebut ialah 'Alas Meja Nenek', 'Quarantine Raya' dan 'Raya Penuh Makna'. Untuk rekaan Izzati, hanya 10 keping sahaja dihasilkan bagi setiap rekaan.

Izzati berkata, "Saya benar-benar cenderung kepada tema Raya AEON untuk tahun ini iaitu Raya Penuh Makna. Ianya amat bermakna apabila kira dapat menyambut Raya bersama yang tersayang apabila telah melalui perintah berkurung selama dua tahun. Semenjak pandemik melanda, ramai daripada kita telah mengamalkan cara hidup digital lantas kami menjemput semua rakyat Malaysia untuk mendapatkan siri NFT Raya yang unik ini untuk mebjadikan sambutan tahun ini lebih diingati."

Kesimpulan yang boleh saya rumuskan untuk siri pertama AEON NFT Kuih Raya Kita:

Edisi pertama: 

- Koleksi percuma untuk ahli member AEON sehingga 1 Mei. 8 rekaan daripada 16 rekaan siri Kuih Raya Kita.

Edisi kedua:

- Penjualan di OpenSea bermula 2 Mei hingga 13 Mei dengan harga RM80 untuk 1 rekaan. Baki lagi 8 rekaan daripada 16 rekaan NFT Kuih Raya Kita.




Edisi Discord:

- NFT istimewa yang boleh didapati apabila anda mengikuti discord AEON. Ada tiga rekaan sahaja dengan tema berbeza-beza. Terhad kepada 10 keping bagi 1 rekaan.


Nak tahu bagaimana nak tebus NFT edisi pertama percuma dan cara mendapatkan NFT edisi kedua & edisi discord boleh lah layari laman web https://aeonretail.com.my/promotion/kuihrayakita2022/NFT/ . Dapatkannya segera sementara masih ada ya. 

Untuk melihat lebih banyak kempen dan promosi Ramadan-Raya AEON, 'Raya Penuh Makna', boleh layari www.aeonretail.com.my .

Selamat memiliki NFT dan memasuki dunia digital. Juga saya ucapkan Selamat Hari Raya.

Friday, 22 April 2022

Ayam Seringgit di Marrybrown? Guna aplikasi Marrybrown lah!

Baru-baru ini telah kecoh di sosial media bahawa ada pelanggan boleh membeli ayam di Marrybrown dengan harga RM1. Bukan sekadar teknik pemasaran semata-mata, Marrybrown rupanya telah melancarkan aplikasi Marrybrown terbaharu.

Tebus dan guna tawaran daripada aplikasi
Marrybrown

Untuk merangsangkan pengguna untuk memuat turun aplikasi dan menggunakannya untuk pembelian di Marrybrown, Marrybrown telah membuat pelbagai tawaran hebat. Tawaran ini lah yang membolehkan pengguna membeli menu Marrybrown dengan harga yang betul-betul tak masuk akal.

Dalam aplikasi ini terdapat dua jenis tawaran iaitu tawaran harga diskaun  dan tawaran pantas. Tawaran tersebut boleh didapatkan di bahagian ‘deals’ dan setelah anda boleh menebusnya anda boleh melihat tawaran anda di bahagian ‘my rewards’.

Perbezaan tawaran adalah seperti berikut:

Tawaran harga diskaun:

- Tawaran ini sentiasa ada 

- Tiada kuota tapi terhad kepada 1 penebusan  setiap jenis bagi 1 akaun

- Boleh tebus pelbagai jenis tawaran harga diskaun

- Sah boleh digunakan dalam hari yang sama bila anda membuat penebusan

- Contoh: Onion Rings RM3 dari RM3.95, Mushroom Soup RM3.90 daripada RM4.20, Cheesy Burger+Cheesy Wedges RM 10.99 daripada RM 12.89 dan lain-lain lagi

Tawaran pantas:

- Tawaran ini hanya seketika sahaja selalunya pada pukul 12 malam!

- Siapa cepat dia dapat

- Harga tidak masuk akal!

- Hanya boleh tebus sahaja mengikut lokasi (semenanjung, Labuan dan Sabah & Sarawak)

- Sah boleh digunakan dalam hari yang sama bila anda membuat penebusan

- Contoh: RM5 untuk 5 Ketul Ayam Crispy Marrybrown, Buddy Meals RM 1 (untuk 2 set ayam goreng bersama kentang dan air) dan lain-lain lagi

Jadi tawaran-tawaran ini perlu lah anda tebus apabila anda hendak pergi ke Marrybrown ya. Penebusan tidak akan dibawa kepada hari seterusnya jika anda tidak menggunakannya. Tawaran pantas pula harus lah direbut secepat mungkin untuk mendapatkankannya.

Ada dua jenis tawaran. Tawaran biasa bewarna hijau dan tawaran pantas bewarna
merah.

Cara menebus dan menggunakan tawaran ini sangat mudah:

1. Muat turun aplikasi Marrybrown dan daftar akaun anda,

2. Pergi ke bahagian ‘deals’

3. Pilih tawaran yang anda inginkan, tekan dan tebus

4. Pergi ke restoran Marrybrown* terdekat dan anda boleh membuat pesanan di kaunter seperti biasa dan bagitau ingin menggunakan tawaran di aplikasi Marrybrown

5. Staf akan mengambil pesanan dan mengimbas code tawaran yang anda tebus di bahagian ‘my rewards’

6. Anda sudah boleh membuat bayaran seperti biasa! Siap~

Lebih menggembirakan, pengguna baharu aplikasi Marrybrown diberi seketul Ayam Crispy Marrybrown. Tawaran ini automatik masuk dalam 'my rewards'. Penggunaan juha seperti biasa iaitu dengan ke kaunter.

Sebenarnya selain tawaran biasa dan tawaran pantas, ada ketika dan waktunya aplikasi ini menunjukkan tawaran yang anda boleh tebus menggunakan mata ganjaran tau!

Memandangkan aplikasi ini sangat baru, anda mungkin akan mengalami beberapa masalah seperti tidak dapat menebus tawaran pantas, mendaftar akaun, dan aplikasi terasa berat. Namun demikian, masalah ini sudah diambil tahu pihak Marrybrown dan mereka telah pun berusaha untuk memperbaiki aplikasi mereka.

Pengalaman saya sendiri, saya tidak dapat menebus tawaran pantas dan hanya boleh menebus tawaran biasa sahaja. Meskipun saya menggunakan tawaran ini, saya masih berpeluang mendapatkan mata ganjaran di Marrybrown. Bila dah banyak nanti boleh lah saya gunakan untuk menebus tawaran yang ada.

Antara menu yang saya dapatkan.

Apa lagi?

Muat turun aplikasi Marrybrown dan dapatkan tawaran hebat ini segera di playstore dan appstore atau boleh ke laman web MB app

*Anda hanya boleh menggunakan tawaran yang ditebus di beberapa Marrybrown terpilih sahaja dan anda boleh rujuk di sini Restoran MB terpilih 

Sebarang pertanyaan dan maklumat lebih lanjut boleh lah hubungi Marrybrown melalui pautan di bawah:

Marrybrown Malaysia

Instagram: @marrybrownmy 

Facebook: @marrybrownMalaysia 

Twitter: @MarrybrownMY

Laman web rasmi: https://marrybrown.my 

#Marrybrown #MarrybrownMY #SomethingDifferent #MBApp

Monday, 18 April 2022

AEON x JOVIAN Nusantara koleksi raya premium esklusif hanya di AEON.

Pada 16 April 2022, AEON CO. (M) BHD. (AEON) telah memperkenalkan kolaborasi Koleksi AEON Raya 2022 terkininya bersama pereka fesyen dan usahawan terkemuka, Dato’ Jovian Mandagie dalam pelancaran media eksklusif di AEON Mall Shah Alam. Koleksi AEON x JOVIAN Nusantara ialah hasil daripada kolaborasi ini.

Koleksi Nusantara AEON x JOVIAN

Sempena raya tahun ini, Jovian telah mendalami asal-usul Nusantara. Nusantara pula adalah nama Jawa Kuno yang pada asalnya merujuk kepada wilayah taklukan kerajaan Majapahit yang bermula pada abad ke-13. Manakala, wanita di kepulauan nusantara ketika itu telah sebati dalam sejarah dan budaya sebagai simbol kecantikan. Maka tercetusnya inspirasi koleksi sedia pakai (RTW) premium ini. 

Sebagai tambahan, Koleksi AEONxJOVIAN Nusantara ini turut mengambil tema serta idea daripada asal usul keturunan Dato’ Jovian sendiri iaitu Malaysia dan Indonesia. OIeh hal itu, potongan kain bercirikan Malaysia dan corak kain bercirikan Indonesia mampu dilihat di koleksi ini. 

Antara ciri tersendiri rekaan koleksi ini.

Potongan Malaysia, Corak Indonesia.

Bercakap berkenaan koleksi ini, Low Ngai Yuen, Ketua Pegawai Dagangan dan Pemasaran AEON berkata, “Sesebuah perayaan itu  secara intrinsiknya terikat kepada tradisi dan budaya, namun seorang pereka fesyen yang mampu mengimbangkannya dengan kebebasan dan ekspresi moden – sesungguhnya kami merasa amat berbesar hati dapat bekerjasama dengan Dato’ Jovian Mandagie yang mampu memahami dan menterjemahkan konsep ini dengan jayanya. Akhirnya terhasil lah senarai pra-pesanan yang panjang di platfom iAEON Lifestyle kami. Harapan kami agar pelanggan setia kami akan berpuas hati sebagaimana usaha keras yang kami laksanakan semasa persediaannya sejak Oktober tahun lepas.”

Ketua Pegawai Dagangan dan Pemasaran
AEON, Low Ngai Yuen di tengah-tengah diapit orang kuat kolaborasi ini.

Sebagai pengenalan ringkas, Dato’ Jovian Mandagie merupakan salah seorang pereka paling berjaya di Malaysia. Beliau terkenal dengan pengaruh Mal-Indo merentasi rekaan yang mengagumkan dan telah mencipta gabungan fesyen yang bermutu tinggi di bawah jenama yang estetik dan terkemuka Jovian Mandagie house (JM).

Dalam ucapan Dato’ Jovian, “Koleksi RTW kami telah diperkenalkan pada Ogos 2012. Sejak itu, ianya telah memenuhi keperluan wanita di Malaysi dan memastikan setiap wanita kelihatan cantik dengan pakaian mereka. Koleksi Nusantara AEON x JOVIAN juga direka dengan pendekatan yang sama.”

Dato' Jovian Mandagie ketika ucapan
majlis pelancaran.

Koleksi AEON x JOVIAN Nusantara ini bukan sahaja dihasilkan untuk wanita, malah pakaian raya untuk seisi keluarga termasuk lelaki dan kanak-kanak. Selain itu, koleksi ini juga dilengkapi dengan pelitup muka tiga lapis dan KF94 dengan rekaan unggul Jovian Mandagie. Pelitup muka dalam rekaan Nusantara baharu ini dibuat untuk dipadankan dengan corak pakaian perayaan khusunya koleksi ini sendiri.

Untuk pengetahuan semua, koleksi Nusantara ini mempunyai 12 rekaan kesemuanya. Manakala setiap rekaan hanya dihasilkan sebanyak 200 helai sahaja. Ini adalah untuk memastikan koleksi premium ini tetap esklusif. Adalah digalakkan untuk membuat pembelian awal memandangkan stok semakin cepat habis.

Antara Koleksi Nusantara AEON x JOVIAN:





Sebagai tambahan, pakaian ini direka khas sesuai dengan iklim di Malaysia yang sentiasa panas. Oleh itu, material yang digunakan ialah campuran polister untuk membuatkan kain baju ‘sejuk’ dan selesa digunakan walaupun sepanjang hari. 

Tambahan pula, meskipun rekaan ini bersifat premium dan esklusif dengan corak dan potongan unik, koleksi baju raya ini senang untuk dicuci dengan tangan tanpa perlu dihantar ke servis dobi. Manakala harga koleksi ini pula amat berpatutan dengan harga koleksi bagi kanak-kanak bermula dari RM139, harga bagi koleksi lelaki bermula dari RM179 dan koleksi wanita bermula dari RM229. 

Koleksi ini sudah boleh didapatkan bermula pada 15hb April tersedia secara di tujuh buah cawangan AEON iaitu AEON MALL Shah Alam, AEON MALL Wangsa Maju, AEON MALL Taman Maluri, AEON Mid Valley, AEON Queensbay, AEON MALL Kota Bharu dan AEON MALLTebrau City. Koleksi Nusantara AEON X JOVIAN juga boleh didapatkan secara atas talian untuk semua pra-pesanan iAEON Lifestyle di iAEON Lifestyle - JOVIAN .

Koleksi ini dilancarkan sempena promosi Ramadan-Raya AEON, 'Raya Penuh Makna.  Pelbagai promosi istimewa Raya yang sedang berlangsung juga boleh didapati di www.aeonretail.com.my .