Tuesday, 24 May 2022

Jebat Derhaka 'feeling' macam artis, tak berani datang semuka Caprice

"Kerusi ini bagi seorang bernama Jebat Derhaka, Cap ada jemput untuk ke table talk.

Caprice menemubual Kak Lin menerusi siri Table Talk Bersama Usahawan

"Awal-awal dia kata on, tapi akhirnya dia bagi nombor pengurus dia. Dia lagi artis daripada artis," kata Caprice dalam hantaran YouTube dimuat naik baru-baru ini.

Dalam episod pertama siri Table Talk Bersama Usahawan, beliau menjemput Jebat untuk datang untuk duduk berdepan bersama usahawan jutawan yang dilahirkan RichWorks bagi merungkai pelbagai persoalan yang timbul sebelum ini.

"Jebat saya akan post dalam Instagram malam ni, hang tak ada telur abang. Hang lagi artis dari Caprice," jelasnya.

Caprice

Usahawan dan penyanyi rap terkenal itu mengeluarkan video temu bual bersama usahawan selepas tular video mempersoalkan RichWorks melahirkan usahawan jutawan dan skim cepat kaya hingga menjadi perbualan netizen ketika awal Syawal lalu. 

Dalam pada itu, Pengasas Addar Beauty, Norhaslinda Rosli atau lebih dikenali sebagai Kak Lin memberitahu, mungkin Youtuber itu tidak tahu dan nampak dengan lebih jelas apakah pencapaian dan kejayaan dihasilkan RichWorks.

Kak Lin, Pengasas Addar Beauty

"Saya sebagai salah seorang pelajar yang ada 'proven results', dari kosong hingga kini dengan didikan yang saya belajar tanpa henti bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman telah capai jualan RM16.7 juta tahun lalu.

"Kalau abang Jebat nak sertai kita pun boleh, banyak saja program-program percuma malah boleh daftar binabisnesberjaya.com pada 4 & 5 Jun, sesi 10x Bina Bisnes Berjaya di Setia City Convention Centre untuk usahawan," ujarnya yang memulakan bisnes itu ketika berusia 35 tahun.

Malahan Kak Lin berkongsi bahawa beliau pernah ditinggalkan suami selama 11 tahun, berbekalkan wang simpanan tinggal RM10,000 bangkit kembali hingga mampu membina bisnes yang berjaya.

"Saya sangat menghargai mentor saya, Dr Azizan dari 2015 lagi. Saya masih ingat kata beliau, macam mana nak bagi saya nampak awak sebab marketing adalah untuk buat orang nampak.

"Beliau tak sombong sebab Dr Azizan banyak anak didiknya, tapi saya tekad suatu saat beliau akan kenal saya dan beliau dah kenal saya," menjawab soal Caprice adakah Dr Azizan seorang yang sombong.

Kongsi Kak Lin lagi mengenai kehidupan, ketika anda susah, tiada orang akan tolong anda berdasarkan pengalaman dan apa yang dilalui.

"Kalau anda rasa anda nak berubah, tiada sesiapa boleh tolong kecuali diri sendiri untuk dorong diri ke arah mana yang dikehendaki," ujarnya lagi.

Tuesday, 10 May 2022

Bos Eskayvie Bersuara, Setuju RichWorks Skim Cepat Kaya!

SHAH ALAM - "Program yang dianjurkan Richworks memang 'Skim Cepat Kaya' sebab mereka berjaya 'kayakan' ramai usahawan termasuklah Eskayvie Sdn. Bhd. (Eskayvie) dan usahawan kami," jelas Pengarah Urusannya.

Kartika Wati Mohamed memberitahu, beliau merupakan salah seorang 'mangsa' hinggakan Eskayvie sebagai pelopor produk kesihatan tempatan yang hampir ditutup beberapa tahun lalu mampu bangkit semula.

"Skim cepat kaya ini yang sudah buatkan para usahawan kami mendapat pendapatan bersih 4 ke 6 angka sebulan tanpa modal. Memang sah skim cepat kaya.



"Selari dengan visi kami untuk memperkasakan ekonomi & kesihatan ummah. Ini adalah 'proven result' hasil dari bimbingan Datuk Wira Dr Azizan Osman," jelasnya dalam satu hantaran di akaun LinkedIn miliknya semalam.


Tambahnya, hampir saja beliau kembali ke bidang guaman dan suaminya, Dr Syid Ayob Syid Mustafa Al-Qudri sebagai formulator produk Eskayvie kembali ke bidang perubatan semula. 


"Pengalaman berpuluh tahun dalam beberapa jenis perniagaan tidak menjanjikan seseorang itu kejayaan.


"Bila dibimbing mentor yang sangat komited, memberi saya dorongan serta kepastian tentang apa yang saya perlukan dalam perniagaan," jelasnya.


Kartika berkata, beliau juga dapat belajar daripada pengalaman dan cabaran dunia perniagaan melalui circle di dalam RichWorks.


"Ini adalah jalan pintas untuk saya jayakan Eskayvie dengan lebih selamat dan cepat.


"Mentor saya tak pernah gagal untuk membuka potensi dalam minda ini untuk fokus dan reka kejayaan mahu dikecapi namun pastinya banyak perkara perlu kita lakukan," ujarnya.


Dalam pada itu, Kartika menjelaskan bahawa perjalanan Eskayvie masih panjang untuk mencipta syarikat yang akan bertahan lebih 100 tahun.


"Andai dahulu jualan RM1 juta sehari bagai mimpi yang mustahil dikecapi, kini ia adalah kenyataan yang diikmati & syukuri," katanya lagi.

Gadis Terkejut Badan Menyusut Banyak Dalam 4 Bulan

KUALA LUMPUR:  Fizikal diri Sofea, 25, dianggap berat 'terlebih muatan' acap kali dijadikan modal kecaman dan dipersenda mereka yang memerhatinya atas bawah.

Gadis terkejut badan menyusut banyak

Lebih sadis, fizikal Sofea atau nama penuhnya, Nurhidayah Ismail yang bergelar suri rumah ini juga pernah disamakan dengan tayar lori selepas empat bulan melahirkan anaknya.


Berat badan Sofea melebihi 79 kilogram ketika itu. Malah pada satu tahap, dia mengakui hampir membuat keputusan bodoh untuk membunuh diri kerana teruk berdepan 'body shaming' atau perbuatan mengejek fizikal seseorang dalam media sosial.


Namun, jauh di sudut hatinya, dia juga mahu dipandang istimewa dan rasa dihargai.


"Saya sampai tahap nak tengok diri sendiri depan cermin pun tak sanggup. Saya dibandingkan dengan mereka yang mulut ibarat tak ada 'insuran'. Malah yang mengejek fizikal saya pun ada di kalangan teman rapat.


"Sekali dua diejek, mungkin saya boleh tebalkan muka dan tahan malu. Tapi apabila banyak kali diulang ejekan sama, ia terngiang-ngiang.  Lebih kronik di depan orang ramai, saya sampai takut nak keluar rumah. 


"Nak pandang muka orang pun jadi segan. Saya banyak habiskan masa meraung dan menangis di rumah. Suami ajak beli baju pun, saya menolak kerana takut saiz baju tak ada," kata Sofea.


Berat Sofea asalnya hanya 57 kilogram (kg) sebelum hamil. Selepas berpantang, berat badannya membesar bagai 'juara'.


"Satu tahap saya cuba bersenam dan berpuasa, tapi tak menjadi. Berat badan tetap naik mendadak. Saya putus asa. 


"Saya cuba diet makan buah dan sayur. Dijadikan cerita saya ke farmasi dan memberanikan diri mencuba nasib dengan amalkan minuman kesihatan, Nuetraa Fiber D+.

Nurhidayah binti Ismail

"Tak sangka, percubaan amalan minuman itu buat saya berjaya turun ke angka 75.8 kg dalam masa dua minggu. Kemudian selepas enam minggu seterusnya, berat saya mencecah 69.2 kg. Saya jaga waktu makan, kurangkan garam dan gula juga. Saya sekarang pakai saiz baju L. Dulu 2XL," kata Sofea.

Berat Badan Sebelum dan Selepas mengambil minuman nuetraa selama 2 minggu

Jenama minuman fiber prebiotik itu  sudah tiga  tahun dan diformulasi ahli farmasi dengan 19 tahun pengalaman.


Ia berjaya membantu ramai yang berdepan masalah usus dan sembelit, membuang toksin, menurunkan berat badan dan merawat kulit bermasalah.


Jenama produk minuman berkenaan yang sudah berada di pasaran Malaysia selama 3 tahun, terus dipercayai dan unggul apabila menerima pengiktirafan Superbrand Award.


Malah dalam tempoh kehadirannya di pasaran, jenama yang beribu pejabat di Subang Jaya, Selangor itu berjaya menggembirakan ramai testimoni termasuk Sofea yang berpuas hati dengan kesan penggunaan produk itu.


Diasaskan dua individu Dato Dr Raja dan Siti Nazurah Mohd Nasir, produk itu berhasil mengembalikan keyakinan dan keceriaan individu.

Pengasas Nuetraa Dato Dr  Ilaiaraja Sagadewan & Siti Nazurah bt Mohd Nasir

Kata Siti Nazurah, Nuetraa Fiber D+ membantu melindungi sel kita daripada pendedahan toksin harian sambil membaik pulih usus dan hati.

Neutraa Fiber D+

"Ia produk pertama seumpamanya dikilangkan di Malaysia dan diformulasi di Kanada.   


"Ramai wanita mahupun lelaki berdepan masalah sama seperti Sofea. Produk ini berdaftar dengan Kementerian Kesihatan (KKM) dibawah kategori makanan yg diselia oleh Akta Makanan 1983 dan ianya mempunyai sijil Halal.


"Ia menjimatkan ribuan ringgit kos rawatan penyakit  berpunca daripada keradangan sel dan usus," kata Siti Nazurah.


Sementara itu, Dato Dr Raja berkata, produk berkenaan disasarkan untuk mereka berusia dari 25 hingga 55 tahun ke atas.


"Kajian terhadap kebaikan dan manfaat prebiotik, milk thistle dan akar dandelion yang amat baik untuk penjagaan hati dan usus. Ia bukan sahaja membantu menyokong kesihatan hati dan usus malah turut mengandungi manfaat lain.


"Termasuk menguatkan sistem pertahanan badan, kaya dengan antioksidan, membantu mengurangkan keradangan sel dan memberi perlindungan terhadap pendedahan toksin harian daripada pelbagai aktiviti serta makanan


"Ia dihasilkan daripada bahan semulajadi yang bagus untuk sistem pencernaan. Ia mengandungi khasiat akar dandelion, campuran buah beri, susu 'thistle', inulin dan serat larut air yang datang daripada sekam biji psyllium.


"Ia juga sesuai untuk wanita hamil selepas fasa tiga bulan kehamilan, pesakit kanser, darah tinggi dan diabetes pun boleh minum. Kecuali pesakit yang sedang menjalani dialisis. 

Neutraa Fiber D+ shaker

"Pembelian di nuetraasihat.myshoppegram.com, layak mendapat diskaun harga RM79.90 sekotak. Kita juga ada harga penjimatan dengan pek kombo ditawarkan," kata Dato Dr Raja.

Friday, 29 April 2022

AEON Malaysia Beri 10 Ribu PERCUMA NFT 'Kuih Raya Kita'

Pada 27hb April 2022, telah berlangsungnya pelancaran siri pertama NFT oleh AEON CO. (M) BHD. (AEON) yang berinspirasikan Raya sempena kempen 'Raya Penuh Makna' pada tahun ini.

Bersama 8 rekaan Edisi Pertama Percuma.

Siri NFT pertama yang diberi nama Kuih Raya Kita ini berfokuskan kepada lapan jenis kuih raya utama yang sering boleh dijumpai acap kali raya. Lapan jenis kuih tersebut ialah Tart Nanas, Biskut Mazola, Biskut Coklat Almond London, Biskut Makmur Daun, Biskut Cornflakes, Biskut Dahlia, Biskut Bebola Suji dan Biskut Mentega Semperit.

8 Rekaan Edisi Pertama yang Percuma.

Ketika Sesi Pelancaran

Siri pertama NFT Kuih Raya kita ini secara tidak langsung ingin menunjukkan kepada dunia bahawa ini lah kuih-kuih tradisi Malaysia yang sering kita boleh jumpai ketika Raya. Sebab itu lah siri NFT ini diberi nama Kuih Raya Kita.

Bercakap mengenai NFT pertama ini, Ketua Pegawai Perdagangan dan Pemasaran AEON, Low Ngai Yuen berkata, "Hasrat Kolaborasi ini bukan setakat menyerikan sambutan Hari Raya di dalam ruang digital, malah ianya untuk menyokong karya artis tempatan. Kami menghargai bakat mereka dan ingin mempromosikan hasil kerja mereka seiring dengan tema kesuluruhan kempen Raya kami iaitu Raya Penuh Makna."

Low Ngai Yuen.

Tambahnya lagi, "Apabila kita memperkenalkan teknologi 'blockchain' bagi memelihara tradisi, seni dan budaya yang kita amalkan selama ini, kita sebenarnya telah memberi nafas baharu terhadap cara sambutan yang selama ini tidak pernah kita fikirkan".

Apabila ditanya mengenai pemilihan lapan kuih raya ini, Low Ngai Yuen menjawab, "Kami juga ingin memuatkan lebih banyak kuih raya lain lagi seperti kuih bahulu. Namun untuk siri pertama ini kami hanya fokus kepada lapan kuih raya sahaja. Pada masa hadapan, mungkin kita akan buat siri seterusnya dengan memasukkan kuih-kuih yang lain".

Berbalik kepada NFT Kuih Raya Kita, siri pertama ini direka oleh Afi Sulaiman iaitu seorang artis dalam bidang makanan. Afi juga merupakan seorang ilustrator dan penulis yang pertama mendapat pengiktirafan di dalam persada krearif Malaysia pada tahun 2019 sebagai Usahawan Seni Muda, Balai Seni Negara.

Afi Sulaiman bersama hasil rekaannya.

Afi Sulaiman turut berkongsi serba sedikit mengenai koleksi kerjasama ini bersama AEON, "Ciri seni yang saya hasilkan adalah unik, nostalgia, gembira dan penuh warna warni dengan penekanan kepada budaya tempatan. Saya merasa amat teruja untuk mengetengahkan kuih tradisi Melayu melalui kerjasama dengan AEON. Saya berharap rakyat Malaysia dapat menikmati kuih raya digital yang unik ini sebagaimana saya suka membuatnya".

Sebagai tambahan, pelancaran siri pertama NFT Kuih Raya Kita ini juga mendapat kerjasama daripada Meta Universe Sdn. Bhd (MU). Ini adalah kerana MU mempunyai manfaat tekonologi dan elemen Web3 daripada metaverse iaitu aset digital dan infrasturktur maya. Ini merupakan manfaat besar kerana NFT ini bukan sahaja didagangkan di platfrom semata-mata untuk teknologi 'blockchain' tapi juga dijadikan utiliti dalam dunia metaverse.

Ketua Pegawai Esekutif MU, Khalid Gibran berkara, "Siri NFT ini akan menginovasikan cara AEON berkomunikasi dengan pelanggan mereka. Secara tidak langsung, AEON telah mencipta sentuhan kesetiaan yang berbeza dengan memberikan pelanggan pengalaman terkini  untuk memiliki aset digital dalam ruang digital."

Khalid Gibran.

Low Ngai Yuen juga menambah, "Kami mahu melakukan lebih banyak lagi. Ekosistem peruncitan merupakan himpunan produk ikonik terkenal di dunia ini dengan pelbagai kisah dan kenangan yang perlu diabadikan. Sekiranya kita boleh mendigitalkan pengalaman ini, kita akan membawanya kepada sebuah realiti baru secara maya."

Berbalik kepada NFT Kuih Raya Kita, siri ini mempunyai 16 rekaan. 16 rekaan ini dipecahkan kepada 8 rekaan untuk Eidisi Pertama dan 8 selebihnya untuk Edisi kedua. Edisi pertama boleh ditebus secara percuma oleh semua ahli member AEON sehingga 1 Mei 2022. Manakala edisi kedua akan dijual RM80  untuk 1 rekaan di Opensea pada 2 Mei nanti. Setiap rekaan adalah terhad kepada 1250 keping sahaja.

Antara lain, AEON juga memperkenalkan NFT edisi istimewa dan terhad melalui Discord yang juga di bawah siri 'Kuih Raya Kita'. Untuk NFT melalui discord ini, rekaan ini adalah berasaskan balang kuih raya yang dihasilkan oleh Izzati Suza. Izzati Suza merupakan artis dan pemilik Kedai Suza di Melaka. 

Izzati Suza bersama rekaannya.

Untuk NFT yang dihasilkan Izzati, NFT dihasiljan berinspirasikan balang kuih raya dengan tiga rekaan yang berlainan tema. Tema tersebut ialah 'Alas Meja Nenek', 'Quarantine Raya' dan 'Raya Penuh Makna'. Untuk rekaan Izzati, hanya 10 keping sahaja dihasilkan bagi setiap rekaan.

Izzati berkata, "Saya benar-benar cenderung kepada tema Raya AEON untuk tahun ini iaitu Raya Penuh Makna. Ianya amat bermakna apabila kira dapat menyambut Raya bersama yang tersayang apabila telah melalui perintah berkurung selama dua tahun. Semenjak pandemik melanda, ramai daripada kita telah mengamalkan cara hidup digital lantas kami menjemput semua rakyat Malaysia untuk mendapatkan siri NFT Raya yang unik ini untuk mebjadikan sambutan tahun ini lebih diingati."

Kesimpulan yang boleh saya rumuskan untuk siri pertama AEON NFT Kuih Raya Kita:

Edisi pertama: 

- Koleksi percuma untuk ahli member AEON sehingga 1 Mei. 8 rekaan daripada 16 rekaan siri Kuih Raya Kita.

Edisi kedua:

- Penjualan di OpenSea bermula 2 Mei hingga 13 Mei dengan harga RM80 untuk 1 rekaan. Baki lagi 8 rekaan daripada 16 rekaan NFT Kuih Raya Kita.




Edisi Discord:

- NFT istimewa yang boleh didapati apabila anda mengikuti discord AEON. Ada tiga rekaan sahaja dengan tema berbeza-beza. Terhad kepada 10 keping bagi 1 rekaan.


Nak tahu bagaimana nak tebus NFT edisi pertama percuma dan cara mendapatkan NFT edisi kedua & edisi discord boleh lah layari laman web https://aeonretail.com.my/promotion/kuihrayakita2022/NFT/ . Dapatkannya segera sementara masih ada ya. 

Untuk melihat lebih banyak kempen dan promosi Ramadan-Raya AEON, 'Raya Penuh Makna', boleh layari www.aeonretail.com.my .

Selamat memiliki NFT dan memasuki dunia digital. Juga saya ucapkan Selamat Hari Raya.