Wednesday, 25 November 2015

Ketua Menteri Sarawak nak guna Bahasa Inggeris, kenapa nak melenting?

Salam..

Kenapa orang dok tegur Ketua Menteri Sarawak pasal nak jadikan Bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi di samping bahasa melayu kat Sarawak?

Tak ada masalah pun, kami yang dibiasakan dengan bahasa Melayu dialek semenanjung pun masih fasih berbahasa bahasa ibunda masing-masing. Paling seronok, orang Sarawak selalunya akan fasih bahasa lain-lain bangsa.

Kami tak akan lupa asal usul pun.

Dulu dalam perjanjian, bahasa inggeris memang bahasa rasmi pun. Cuma parlimen (yang majoriti dikuasai ahli dari semenanjung) yang dok ubah. Sekarang bila ketua menteri nak bahasa inggeris balik kenapa melenting?

Persoalannya,

Kenapa menteri-menteri yang dok tegur pun belajar luar negara?

Belajar sungguh-sungguh bahasa inggeris?

Kenapa orang semenanjung pulak melenting?

Kat drama lagu media dok guna bahasa rojak, 'i', 'u', bagai tak kena tindakan pun?

Yang penting, kenapa hendak merosakkan bahasa melayu itu sendiri dengan membenarkan dewan bahasa dan pustaka menggunakan bahasa inggeris sebagai kata ganti erti yang sama? Seperti, 'aktual', 'target', 'sinonim' secara berleluasa? Sedangkan bahasa melayu sendiri tak dijaga, nak sibuk bahasa inggeris pulak. Bahasa kat Malaysia ni banyak pilih je mana satu, sibuk nak ambik bahasa inggeris tak heboh?

Bukan nak agungkan bahasa inggeris, tapi kenyataannya bahasa inggeris menjadi kuasa bahasa dunia. Kena lah belajar.

Bukan nak suruh lupa terus. Untuk berjaya, kena lah belajar bahasa inggeris agar senang kita nak ambil rujukan yang berbahasa inggeris. Buku ilmiah bahasa lain pun banyak kena terjemah bahasa inggeris. Tak fikir lagi?

Lepas tu, tingkatkan kemahiran kita. Barulah mula buat buku ilmiah pengkajian bagai dalam bahasa kita. Atau kita belajar bahasa inggeris untuk menterjemah bahasa inggeris kepada bahasa kita tapi dengan tambahan ilmu daripada kita.

Lama-lama nanti pandai lah orang nak belajar bahasa kita jugak.

Ni lah..dok komen. Tapi tak fikir panjang. Buat apa nak memusnahkan idea bagus? Cuba bagi idea untuk kembangkan bahasa inggeris dan memperkasakan bahasa melayu dengan serentak. Baru lah betul.

Ni lah orang negatif. Semua nak lawan. Tak pernah nak fikir elok-elok sebelum terus kritik. Memalukan!

No comments:

Post a comment