Thursday 10 September 2015

"Enjen"

Salam semua,

Saya kongsi satu perkataan ni "Enjen". Apakah yang anda fikir tentang perkataan ini?

'Engine'?

Heh heh, saya pun fikir macam tu buat pertama kali. Rupanya "enjen" ni ialah bahasa Melayu Sarawak bermaksud "pikat" atau "ushar". Haha, pergh macam jauh sangat bunyi kan. Alkisahnya bermula bila saya ni kongsi satu cerita pasal satu lelaki ni dia cakap benda yang penting tapi saya yang tak faham apa maksud dia tu. Sebab masa tu dia tengah tanya apa entah pasal barang apa.

Masa tu punya tak faham. Perbualan tu macam ni lah kiranya:

"Saya tak tau bila nak balik, penting sangat ke nak balik awal ni?", saya yang tengah menaip. HAHAHAHA..

"Eh penting, ni kena jumpa jugak"

"Bukan dah kata akan jumpa jugak ke hujung bulan nanti bagi barang awak ni?"

"Eh tak lah, nak jumpa terus sebab lama tak jumpa kan"

"Lah, saya kirim pos je lah kalau tak sabar nak jumpa" (punya bangang fikir dia nak jumpa barang, MUEHUEHUE)

"Tak apa lah, tak perlu lah..tengah buat apa tu?"

Tiba-tiba pulak dia ubah topik. Dah tu sebab saya bangang abadi, saya meluahkan kebangangngan tu dengan kakak saudara. Masa orang dok sibuk buat kerja masa tu jugak dia tanya bila orang nak balik. Muehehehe..

Kakak saudara saya dengan pantas nya berkata, "nak mengenjen perempuan lah tu.."

Fuiyooo bapak oi, punya lah saya fikir kenapa dia nak "engine"kan saya. Kena servis bagai. HOIIIII tak lah orang ni tak berakal sampai nak kena servis bagai. Heiiiii. Saya pun punya lah marah nya kenapa lah lelaki tu boleh nak menservis kepala hotak saya ni.

Dengan amarah yang membuak-buak tu, kakak saudara saya tanya lah. "Tau tak apa maksud enjen". Hehehehe, saya senyum je. Terus geleng kepala. Baru lah kakak saudara saya bagitau yang enjen tu maksud dia pikat. MUAHAHAHAHA..

Oh kiranya dia nak pikat lah tu dok suruh orang balik awal. Fikir dia tak sabar nak ambik barang dia tu dari saya sebab dah lama sangat saya pegang kan. Muehehehe. Mana lah tau kot-kot dia benci marah kat saya sebab dah lama tak pulangkan kan. EH tapi saya dah bagi tau lah yang saya memang akan pulangkan sekian-sekian hari. Saya tak bersalah~

Jadi anda semua, enjen ialah pikat yerrrrr dalam bahasa Sarawak. Tapi cara penggunaan tu saya masih tak jelas. Sebab tak kan nak kata "hei saya nak enjen awak ni". Macam lucah je bunyi. LEL!!! Dah-dah, merapu dah ni. Hue hue hue..

p/s: Saya rasa lelaki ni jenis layan semua perempuan macam ni pun.  MUAHAHAHAHA.. kalau dorang tak enjen perempuan memang tak sah kan! Ala..tak lama lepas tu YAKIN dan PASTI dia akan ada teman wanita punyer. Hue hue hue.. Kira dok lepas kejap kat saya lah ya dalam masa yang sama kat orang lain jugak. Jadi wanita-wanita Abby Abadi luar sana, jangan lah mudah percaya lelaki ni. Mereka perlu buktikan dengan membelah dada mereka dan berenang di lautan api baru lah kita mesti terima mereka. Setakat SMS, PANGGILAN PERCUMA dan BONUS belian, ANDA katakan TIDAK! B-)

HAHAHAHA, ada berani?

Tata~

2 comments:

  1. very amusing post! i think i'll be using the word enjen with my friends from now on. =) keep it up!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Nani Othman! All the best with enjen! Haha..

      Delete