Wednesday 2 September 2015

Saya buat Serunding ayam~

Salam semua,

Saya sangat gembira yang amat! Heh heh..

Masa tu mak saya yang kat KK tu pergi lawat anak dia ni yang kat kampung. Masa tu mak saya bawa punyalah banyak ayam mentah bahagian peha yang seksi tu~ Oleh sebab saya pergi Brunei, ayam tu tertinggal lah agak lama kat kampung.

Jadi bila ada kesempatan balik kampung semula, saya dengan gigihnya menyahbekukan ayam dan membuka bungkusan ketuhar. HAHAHA, ketuhar dok berbalut dengan plastik tu harus dibuka dan dirasmikan oleh saya!

Jadi bermula lah kerja membuat serunding express tu. Langkah-langkahnya tanpa resepi ialah~:

1. Menyah beku
2. Rebus hingga empuk
3. Sejukkan sedikit dan mencarik isi ayam dengan kasar
4. Goreng dengan rempah
5. Mencarik isi ayam dengan lembut pasal baru teringat serunding ni halus. HAHAHA.. bapak masa panas-panas siap berempah ratus kot masa buat ni.
6. Goreng semula
7. Tak puas hati sebab malas menggoreng hingga kering, masukkan dalam ketuhar.
8. SIAP!
9. Eh, saya lupa letak kerisik kelapa. =..='' BAPAKKK LAHHHH
10. Tak kisah, ambik je gambar kongsi kat blog. Hehe..

Mempersilakan~ tadadada~ 

Kira baik gak lah walaupun pertama kali buat kan. Hehe, punya nak buat terus tanpa semak bahan ada jadilah serunding ayam tanpa kerisik. Walaupun macam tu, perghhhh rasa dia sedap. Pedas dan terasa ayam tulen tu. Hahaha. Nampak tak agak kasar serunding saya tu? Tak rajin nak bagi halus lagi sebab jari dah kebas. Ayam tu banyak sangat!

Tu je, saja nak kongsi!

Tata~

No comments:

Post a Comment