Thursday, 15 September 2022

Tebus NFT Percuma Daripada AEON Dengan Karya 10 Pemenang ‘Crowdsource’ #ClassicMalaysianMoments

KUALA LUMPUR, 13 September – Sempena bulan kebangsaan dan hari Malaysia, AEON Malaysia telah menganjurkan platform ‘crowdsourcing’ bagi mengalu-alukan rakyat Malaysia untuk memuatnaik karya digital seperti gambar, video dan gif yang berkaitan dengan pengalaman atau memori klasik Malaysia yang menjadikan rakyat Malaysia unik.

10 Pemenang AEON #ClassicMalaysianMoments

‘Crowdsourcing’ ini telah megalu-alukan orang ramai degan memuat naik visual asli (foto/seni digital/seni tradisional) di Facebook, Twitter, dan Instagram dengan hashtag #AEONxMerdeka65 #ClassicMalaysianMoments serta #IniKonfemMalaysia dari 15 Ogos hingga 29 Ogos. Setiap penyertaan juga boleh memaparkan mana-mana jenama Malaysia kegemaran mereka dan bagaimana jenama itu telah mempengaruhi cara hidup rakyat Malaysia sepanjang 65 tahun ini. Antara jenama yang menjadi fokus karya digital memalui sosial media mereka selain AEON ialah Milo, Hup Seng, 100 plus, Maggi, Nescafe, Gardenia, Kellogg’s, Munchy’s, F&N, Naturel dan Cap Kipas Udang.

Penyertaan yang terdiri daripada lebih 500 karya digital ini kemudiannya diundi melalui media sosial masing-masing sehingga disaring menjadi 10 pemenang bertuah. Oleh itu sepuluh (10) pilihan #ClassicMalaysianMoments kini diumumkan pada majlis penyerahan hadiah di AEON Taman Maluri. 10 pemenang tersebut dibahagikan dengan (5) pemenang utama membawa pulang baucar AEON RM1,500 dan lima (5) pemenang saguhati menerima baucar AEON RM500.

5 Pemenang Utama yang memenangi AEON Baucar RM 1500.
Dari kiri: Ariel Lee, Aida dan anak, Ketua Pegawai Dagangan AEON Low Ngai Yuen, Rusydi, Afi Sulaiman dan Lim Goh Chit.

Kesemua karya digital pemenang akan dijadikan sebagai NFT dibawah AEON Malaysia. Kesemua 10 karya ini boleh ditebus oleh pelanggan AEON bermula 19hb September sehingga 16hb Oktober atau terhad sebanyak 4800 unit NFT, jadinya siapa cepat dia yang dapat mengikut terma dan syarat.

Ketua Pegawai Dagangan dan Pemasaran AEON Low Ngai Yuen berkata, "Kami sangat teruja untuk melakukan ini bersama-sama dengan pelanggan kami kerana NFT ini adalah pengalaman mereka yang tidak ternilai dalam menjadikan rakyat Malaysia unik. Kami bertuah dapat bekerja secara berterusan bersama pelanggan kami dan membuka peluang mereka berkongsi dengan kami pandangan dan pemikiran mereka – ianya tidak ternilai. Sebagai balasan, kami berharap dapat berkongsi aset digital ini dengan lebih ramai lagi sebagai tanda terima kasih kepada semua orang."

"Keputusannya sungguh menakjubkan! Kami amat teruja kerana dapat sama-sama berkongsi detik-detik yang dirakam oleh rakyat Malaysia, menunjukkan cara dan rutin harian rakyat Malaysia yang penuh kenangan." tambah Low

Sebagai tambahan,AEON juga bekerjasama dengan Meta Universe (MU), pembekal penyelesaian perusahaan asli untuk semua perkara NFT dan metaverse, yang memberikan hala tuju dan sokongan yang lancar dalam destinasinya ke arah aliran digital semasa melalui peraduan #ClassicMalaysianMoments ini. Terdahulu, AEON dan MU turut bekerjasama dalam menjayakan penghasilan NFT Kuih Raya pada April lepas.

Low Ngai Yuen bersama Khalid Gibran, Ketua Pegawai Eksekutif Meta Universe Sdn Bhd.

Senarai pemenang: x5 Pemenang

x5 Saguhati

● Lim Goh Chit - Roti Gardenia for 75 years
● Aida - MILO piring
● Ariel Lee - Good Game with 100 Plus
● Rusydi - The MILO moment
● Afi Sulaiman - Classic Malaysian Breakfast with Kellogg’s, Gardenia, MILO and Naturel



Aida - Milo Piring


● Kin RZ - MILO Kotak
● Syukur Rani - Merdeka bersama Nescafe
● Arif Hafizuddin- The best pairing; MILO with Munchy’s Oat Krunch
● Fatin - Hup Seng cicah Susu for life
● Hairrey - Childhood memory with MAGGI

 

Ariel Lee - Good Games
with 100plus
Untuk butiran lanjut tentang peraduan dan untuk melihat semua penyerahan yang kreatif dan menarik, sila layari https://www.aeonretail.com.my/merdeka2022.

Manakala untuk butiran lanjut dalam menebus NFT daripada AEON melalui siri #ClassicMalaysianMoments boleh layari https://aeon-redeem.metauniverse.biz/redeem-nft/

Thursday, 25 August 2022

GIANT Malaysia Mensasarkan 500,000 Sumbangan Makanan Kepada Keluarga Kurang Berkemampuan

Kuala Lumpur, 24 Ogos 2022 — Giant mensasarkan sebanyak 500,000 sumbangan makanan kepada golongan yang memerlukan dengan kerjasama The Lost Food Project (TLFP) menjelang akhir tahun depan. Sasaran ini akan dilaksanakan melalui pelancaran Kempen "Have You Eaten?" atau “Sudah Makan?” .

Gimik Pemberian Sumbangan Kepada Keluarga yang memerlukan.

Wakil Giant Malaysia & The Lost Food Project di Kempen
“Sudah Makan?”.

Kempen yang dinamakan "Have You Eaten?" ini berkaitan dengan sebuah frasa yang sering digunakan di Asia bagi menggambarkan kebimbangan dan keprihatinan terhadap orang lain. Maka kempen ini memaparkan salah satu usaha tanggungjawab sosial korporat GCH Retail untuk mengurangkan bebanan rakyat yang memerlukan dan meningkatkan sumbangan kepada sekuriti makanan di Malaysia.

Kempen “Sudah Makan?” atau “Have You Eaten”

Melalui kempen ini, peratusan daripada semua produk beras jenama Meadows yang dibeli, akan disalurkan untuk membeli beras bagi golongan yang memerlukan. Lebih tepat lagi 10sen daripada setiap KG beras Meadows akan disumbangkan ke The Lost Food Project.

Poster rasmi.

Komitmen ini meliputi seluruh produk beras Meadows yang boleh dibeli di Giant, serta semua pasaraya di bawah GCH Retail yang turut menyokong pengembangan Program sumbangan makanan Giant, dengan kerjasama TLFP. 

Pada pelancaran hari ini, Giant juga telah mengumumkan kerjasama baharunya dengan TLFP melalui pemberian lori penghantaran Giant, bersama dengan 4,000 kg makanan keperluan atau anggaran bersamaan dengan 11,430 hidangan makanan, kepada 200 buah keluarga yang terdiri daripada PPR Seri Semarak dan PPR Sg Bonus. 

Ketika Majlis Penyerahan kepada 200 buah keluarga di Masjid berdekatan dengan Giant Setapak.

Majlis serba ringkas tetapi penuh bermakna itu turut disaksikan oleh En. Quek Kia Ann, Pengarah Bahagian Komuniti, Jabatan Kebajikan Masyarakat. Diantara barangan makanan yang sempat disumbangkan oleh Giant, terdiri daripada barangan keperluan seharian seperti Beras Meadows, Minyak Masak, Tepung, Gula, Kit Ujian Kendiri C-19 dan beberapa barangan runcit. Baucar tambahan bernilai RM100 turut disumbangkan kepada setiap keluarga, bagi membolehkan mereka membeli apa yang mereka perlukan.

Lori sumbangan sedah diisi dengan sumbangan makanan.

Objektif Kempen

Encik Lee Yik Hun, Pengarah Pemasaran Giant, SEA (Makanan) yang turut datang ketika pelancaran berkata, “Giant sedang berusaha untuk memberikan nilai dan kualiti terbaik untuk membantu pelanggan kami meningkatkan nilai mata wang mereka pada masa yang mencabar ini. Kami sedar bahawa semakin ramai dalam komuniti setempat yang mungkin tidak mampu untuk mendapatkan makanan walaupun sehari sekali, apatah lagi tiga kali sehari bagi menampung kehidupan seharian mereka.”

Perlepasan lori dan van sumbangan makanan.

“Oleh itu, selari dengan misi kami untuk menyediakan pelanggan apa yang mereka perlukan, kami juga perlu berusaha untuk membantu mereka yang kurang bernasib baik dan kurang berkemampuan, lebih-lebih lagi pada masa yang mencabar ini.”


Derma makanan sahaja adalah tidak memadai, kerana terdapat juga keperluan untuk mengagihkannya dengan cepat, terutamanya barangan segar. Oleh itu, Giant mengambil satu lagi langkah untuk membantu menyelesaikan perkara ini dengan menderma sebuah lori penghantaran Giant. Lori ini bertujuan untuk mengumpul dan mengagih lebihan makanan, di kawasan sekitar pasaraya Giant di Lembah Klang. Lori ini dihiasi dengan penjenamaan kempen dengan terang. 

Sebagai sebahagian daripada usahanya untuk menimbulkan kesedaran tentang inisiatif ini, Giant juga telah mengubah penampilan semua kenderaan penghantarannya untuk memaparkan mesej kempen tersebut, sebagai jemputan dan galakkan kepada pelanggannya untuk turut serta dalam membantu memberi makanan kepada mereka yang kelaparan. 

Encik Lee menyimpulkan bahawa, "Kami ingin menggalakkan pelanggan kami dan orang ramai untuk menyertai kami dalam usaha membantu masyarakat yang memerlukan, serta menangani masalah kelaparan di Malaysia. Walaupun dengan hanya membeli sekilo beras, anda sudah boleh membuat satu perubahan. Lagipun, kami benar-benar percaya bahawa “If's The Little Things That Will Make a Giant Difference!”.

Encik Lee Yik Hun, Pengarah Pemasaran Giant, SEA (Makanan)

En. Quek Kia Ann, Pengarah Bahagian Komuniti, Jabatan Kebajikan Masyarakat, ketika menyaksikan penyerahan lori penghantaran Giant kepada TLFP serta majlis penyerahan sumbangan makanan kepada wakil keluarga jemputan yang turut hadir mengulas, “Program kolaborasi seumpama ini amat baik bagi membantu masyarakat yang mengalami krisis kekurangan makanan. Jalinan kerjasama antara Giant bersama The Lost Food Project sewajarnya dijadikan contoh oleh syarikat-syarikat korporat yang lain bagi membantu golongan yang daif dan memerlukan supaya tiada siapa yang terpinggir selari dengan janji utama dan transformatif bagi Agenda 2030 untuk Matlamat Pembangunan Mampan (SDG),"

En. Quek Kia Ann, Pengarah Bahagian Komuniti, Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Sememangnya perubahan iklim merupakan salah satu cabaran terbesar pada generasi kini. Kesan buruknya semakin ketara daripada gelombang haba Eropah kepada banjir dan musim kemarau yang berulang di Malaysia. Kesannya terhadap tanaman, perikanan dan ternakan hanya dapat dibayangkan, yang mana ia mungkin dengan secara tidak langsung, boleh mengakibatkan peningkatan kelaparan.

Gas rumah hijau (GHG) daripada industri makanan sahaja, menyumbang 344 daripada jumlah pelepasan yang telah mengakibatkan krisis iklim hari ini.

“Kami merasa amat berbesar hati dapat bekerjasama dengan Giant bagi memberikan sebahagian daripada penyelesaian bagi pengurangan perubahan iklim. Tindakan untuk meminimumkan lebihan makanan di mana perlu dan mengelakkannya daripada berakhir di tapak pelupusan sampah, sebaliknya menjadikan ia sebagai pemberi harapan kepada keluarga yang kurang berkemampuan, dengan membantu memenuhi meja makan mereka dengan makanan," jelas Zaiwiyah binti Saimon, Presiden The Lost Food Project. 

Giant Food Rescue x TLFP

Giant telah mula merintis dan bekerjasama dalam program Selamatkan Makanan dengan TLFP pada 2018, dengan hanya 12 cawangan yang mengambil bahagian. Kini dengan kerjasama yang lebih kukuh bersama TLFP, Giant bakal menambah bilangan pasaraya yang mengambil bahagian kepada 12 buah pasaraya Giant yang akan turut memberi sumbangan bagi kategori makanan Segar & Kering.

Antara van untuk pengagihan sumbangan.

Encik Lee Yik Hun, Pengarah Pemasaran, SEA (Makanan) berkata: “Penambahan ini adalah perlu kerana kini terdapat lebih banyak keluarga yang memerlukan bantuan, terutamanya pasca pandemik, di mana ianya telah menjejaskan lebih ramai orang dalam komuniti di sekeliling kami.”

“Matlamat kami adalah untuk sentiasa menambahbaik serta mengembangkan program ini ke seluruh negara, walau bagaimanapun dua tahun kebelakangan ini sememangnya mencabar. Kami amat bersyukur kerana kini kami dapat meneruskan niat murni kami untuk mengembangkannya ke seluruh negara, dengan tujuan untuk memberikan bantuan kepada masyarakat di kawasan lain yang mempunyai operasi pasaraya Giant.”

Maklumat lanjut mengenai kempen boleh layari dipautan ini -> https://www.giant.com.my/campaigns/

Tuesday, 23 August 2022

AEON Melancarkan Program Pencarian Realiti Berbentuk Dokumentari; REAL BEAUTY Besama 8 Jenama Kecantikkan Malaysia.

Kuala Lumpur, 22 Ogos 2022 – Bersempena bulan kebangsaan dan kemerdekaan bulan ogos ini, AEON dengan bangganya memberikan sokongan dalam menaikkan jenama buatan Malaysia melalui platform berbentuk program pencarian, dokumentari dan realiti iaitu REAL BEAUTY. Sebanyak lapan jenama kencantikkan dan pengasas yang mengikuti program ini iaitu: Alluskin oleh Dr Nurul A’in Sa’ari, Alnefre by Rana Cosmetics oleh Rana, Claire Organics oleh Louise Chu, Null Factory | Hillton oleh Roger Beh, IL Fragrance oleh Tang Han Tiong, Reneuf oleh Nicholas Hys, Sugarbelle oleh Sheila Samsudin dan Zagara oleh Jasmel Singh.

Pelancaran Real Beauty di AEON Alpha Angle baru-baru ini.

Peserta, juri dan hos Real Beauty.

Melalui REAL BEAUTY, AEON menawarkan peluang kepada jenama terbabit untuk menarik pelanggan dan pakar kecantikkan dalam mencapai pengesahan REAL BEAUTY iaitu cop kelulusan berpestrij sebagai ganjaran pemenang. Cop kelulusan berprestij ini pula berkaitan dengan semua bentuk kecantikkan daripada kulit, badan, rambut, kosmetik dan minyak wangi. Selain itu, cop kelulusan REAL BEAUTY mewakili pihak konsumer melalui suara mereka dan pilihan pakar dalam bidang kecantikkan. Sudah tentu cop ini menampilkan menampilkan produk mereka sebagai produk pilihan kecantikkan terbaik. Menariknya lagi, tambahan ganjaran kepada pemenang ialah kontrak 2 tahun penjualan di pelbagai gedung AEON seluruh negara!

REAL BEAUTY akan dihoskan oleh seorang usahawan juga selebriti berjaya iaitu Nana Mahazan yang juga merupakan pengasas Nana Mahazan Beauty. Beliau juga akan disertai oleh juri program merangkap jurulatih kecantikkan dan jurulatih peniagaan iaitu Sunshine Kelly - blogger dan influencer kecantikkan; Nana Ghazali- Usahawan dan pengasas bersama juga editor BeautyDesk,my –dan Low Ngai Yuen – Ketua Pegawai Pemasaran dan Pedagangan AEON Malaysia.

Dari kiri: Nana Mahazan (Hos), Low Ngai Yuen, Sunshine Kelly & Nana Ghazali.

Sepanjang program REAL BEAUTY, kesemua lapan jenama terbabit akan diberikan 10 cabaran intensif untuk membawa jenama mereka ke tingkat lebih tinggi. Tambah Low Ngai Yuen, “Kami berharap melalui REAL BEAUTY, jenama yang serius diberikan peluang dalam membina track rekod baharu dalam menjayakan potensi maksimum mereka. Tambahan pula, REAL BEAUTY akan menjadi jawapan untuk menyokong jenama terbabit dalam bentuk pelaburan dan kewangan.”

Jenama yang terlibat dalam REAL BEAUTY ketika pelancaran program di AEON Alpha Angle:

Alluskin

Produk kecantikkan yang berfokuskan kepada pembersihan wajah
untuk menghilangkan benjolan kecil di wajah dan dahi.


Alnefre

Maskara yang membantu memanjangkan, melentikkan dan menebalkan
bulu mata ketika aplikasi. Tidak membuatkan bulu mata gugur
akibat kerap memakai mascara.


Claire Organics

Produk semulajadi untuk badan termasuk minyak pati yang 
selamat untuk semua peringkat umur.


Null Factory | Hillton

Produk pembersihan dan penjagaan semulajadi dengan memperkenalkan
sistem isi semula & kurangkan pembaziran bekas.


IL Fragrance

Wangian yang berasaskan Malaysia dan rekaan batik. Bau yang
lembut sesuai dengan bau nusantara.

Reneuf 

Mask wajah yang mengandungi ekstrak arang dari Jepun yang mampu
menyah toksik, membuang radikal ion- dan menambah ion+. Boleh
mengurangkan pembentukkan kotoran di liang pori.


Sugarbelle

Kosmetik teknologi dari Korea yang boleh digunakan semua
peringkat umur.

Zagara

Minyak wangi yang kuat dan tahan lama serta mempunyai
pengaruh timur tengah.

Uniknya REAL BEAUTY ini, jumlah episod masih belum ditentukan dan mungkin akan mencecah lebih 10 episod. Paling mengejutkan apabila Low Ngai Yuen mengumumkan tiada limit dalam memilih berapa jenama yang akan memenangi program ini, bermaksud kesemua lapan jenama juga boleh menjadi pemenang untuk REAL BEAUTY.

Anda boleh menonton REAL BEAUTY di YouTube AEON Malaysia di pautan ini https://www.youtube.com/aeonretailmalaysia/. Episod pertama akan mula bersiaran pada rabu akan datang.

Saksikan trailer Real Beauty di sini.

Produk daripada jenama yang muncul di program Real Beauty boleh didapati di cawagan AEON yang terpilih seperti di bawah:

1. AEON Taman Maluri Shopping Centre, Kuala Lumpur
2. AEON Mall Tebrau City, Johor
3. AEON Mall Nilai, Negeri Sembilan
4. AEON Mall Kinta City, Perak
5. AEON Mall Queensbay, Penang
6. AEON Mall Kuching Central, Sarawak
7. AEON Ipoh Falim, Perak
8. AEON Alpha Angle, Wangsa Maju
9. AEON Mall Bandar Dato Onn, Johor

Atau anda boleh dapatkan di AEON Lifestyle di pautan ini https://lifestyle.myaeon.com.my/special-campaign/real-beauty-1 .

Selamat menonton REAL BEAUTY di YouTube AEON Malaysia dan sokong jenama tempatan kita dan Selamat Hari Kebangsaan!

Monday, 22 August 2022

Azizan Osman lulus PhD pertama dari IPT tempatan

SHAH ALAM - Mentor usahawan, Datuk Wira Dr. Azizan Osman berjaya lulus ijazah kedoktoran (PhD) tempatan pertamanya selepas sesi pembentangan viva voce dengan pembetulan minor bersama institut pengajian tinggi tempatan, Asia e University (AeU) pada Jumaat lalu. 

Ucapan tahniah daripada Asia e University di Facebook rasmi mereka buat Azizan Osman.

Ketua Pegawai Perniagaan RichWorks International Sdn. Bhd. (RichWorks), Radz Mohd. berkata, beliau mewakili warga syarikat mengucapkan tahniah atas kejayaan berkenaan. 

Ketua Pegawai Perniagaan RichWorks International Sdn Bhd, Radz Mohd.

Katanya, Azizan merupakan role model buat RichWorks dan bangsa usahawan bimbingan kami dalam soal kepentingan meningkatkan ilmu sepanjang masa. 

"Moga orang ramai terutama bangsa usahawan di luar sana dapat buka mata dan melihat kejayaan ini sebagai inspirasi buat semua. 

"Ini merupakan ijazah kedoktoran pertamanya diterima daripada universiti tempatan selain daripada PhD dari luar negara sebelum ini," katanya mengulas hantaran dibuat dalam akaun LinkedIn AeU, hari ini. 

Bagaimanapun, kelulusan PhD tersebut akan dimuktamadkan selepas keputusan senat AeU yang dibuat dalam masa terdekat ini. 

Pada April lalu, Azizan bersama Pengerusi Eksekutif RichWorks, Datuk Zafrol Rizal Mat telah lulus peperiksaan akhir Chartered Institute of Management Accountants (CIMA). 

Sesi Viva Voce Phd Azizan Osman secara virtual dari Switzerland bersama 2 distinguished examiner.

Tambah Radz, penyelidikan yang dibuat beliau mengenai lima faktor yang membuatkan sesebuah syarikat perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) dapat berkembang dan membina bisnes yang berjaya. 

"Apa yang mengkagumkan kami, pembelajaran Azizan tak berhenti di sini kerana beliau juga saat ini sedang mengikuti program di IMD Business School, Switzerland selepas habis mengikut program di Columbia Business School di New York ketika bulan Syawal lalu.

Azizan bersama Prof Leif Sjoblom dari imdbusinessschool di Switzerland.

"Ini antara perkara penting ditunjukkan beliau sendiri kepada bangsa usahawan tentang kepentingan ilmu dengan sentiasa upgrade diri kerana cabaran sentiasa ada dan setiap fasa bisnes membawa kepada situasi dan isu berbeza," jelasnya. 

Sehubungan itu, Radz memberitahu, melalui ilmu dan strategi yang terkini dan ditambah baik dari semasa ke semasa membuatkan RichWorks mampu menyediakan solusi end-to-end bagi permentoran usahawan di bawah Titanium dan Spire untuk melonjakkan bisnes masing-masing. 

"RichWorks tidak hanya 'jual air liur'selama 14 tahun seperti dikata segelintir 'haters' di luar sana sebaliknya datang dengan proven results. 

"Kami telah dan sedang bina usahawan yang berjaya dengan keseluruhan jualan sekitar 300 usahawan Titanium Circle dan Premier kami mencecah RM3.2 bilion pada tahun lalu saja," ujarnya lagi.