KUALA LUMPUR, 13 September – Sempena bulan kebangsaan dan hari Malaysia, AEON Malaysia telah menganjurkan platform ‘crowdsourcing’ bagi mengalu-alukan rakyat Malaysia untuk memuatnaik karya digital seperti gambar, video dan gif yang berkaitan dengan pengalaman atau memori klasik Malaysia yang menjadikan rakyat Malaysia unik.
10 Pemenang AEON #ClassicMalaysianMoments |
‘Crowdsourcing’ ini telah megalu-alukan orang ramai degan memuat
naik visual asli (foto/seni digital/seni tradisional) di Facebook, Twitter, dan
Instagram dengan hashtag #AEONxMerdeka65 #ClassicMalaysianMoments serta #IniKonfemMalaysia
dari 15 Ogos hingga 29 Ogos. Setiap penyertaan juga boleh memaparkan mana-mana
jenama Malaysia kegemaran mereka dan bagaimana jenama itu telah mempengaruhi
cara hidup rakyat Malaysia sepanjang 65 tahun ini. Antara jenama yang menjadi
fokus karya digital memalui sosial media mereka selain AEON ialah Milo, Hup
Seng, 100 plus, Maggi, Nescafe, Gardenia, Kellogg’s, Munchy’s, F&N, Naturel
dan Cap Kipas Udang.
Penyertaan yang terdiri daripada lebih 500 karya digital ini
kemudiannya diundi melalui media sosial masing-masing sehingga disaring menjadi
10 pemenang bertuah. Oleh itu sepuluh (10) pilihan #ClassicMalaysianMoments kini
diumumkan pada majlis penyerahan hadiah di AEON Taman Maluri. 10 pemenang
tersebut dibahagikan dengan (5) pemenang utama membawa pulang baucar AEON
RM1,500 dan lima (5) pemenang saguhati menerima baucar AEON RM500.
5 Pemenang Utama yang memenangi AEON Baucar RM 1500. Dari kiri: Ariel Lee, Aida dan anak, Ketua Pegawai Dagangan AEON Low Ngai Yuen, Rusydi, Afi Sulaiman dan Lim Goh Chit. |
Kesemua karya digital pemenang akan dijadikan sebagai NFT dibawah
AEON Malaysia. Kesemua 10 karya ini boleh ditebus oleh pelanggan AEON bermula 19hb
September sehingga 16hb Oktober atau terhad sebanyak 4800 unit NFT, jadinya
siapa cepat dia yang dapat mengikut terma dan syarat.
Ketua Pegawai Dagangan dan Pemasaran AEON Low Ngai Yuen berkata,
"Kami sangat teruja untuk melakukan ini bersama-sama dengan pelanggan kami
kerana NFT ini adalah pengalaman mereka yang tidak ternilai dalam menjadikan
rakyat Malaysia unik. Kami bertuah dapat bekerja secara berterusan bersama
pelanggan kami dan membuka peluang mereka berkongsi dengan kami pandangan dan
pemikiran mereka – ianya tidak ternilai. Sebagai balasan, kami berharap dapat
berkongsi aset digital ini dengan lebih ramai lagi sebagai tanda terima kasih
kepada semua orang."
"Keputusannya sungguh menakjubkan! Kami amat teruja kerana
dapat sama-sama berkongsi detik-detik yang dirakam oleh rakyat Malaysia,
menunjukkan cara dan rutin harian rakyat Malaysia yang penuh kenangan."
tambah Low
Sebagai tambahan,AEON juga bekerjasama dengan Meta Universe (MU), pembekal penyelesaian perusahaan asli untuk semua perkara NFT dan metaverse, yang memberikan hala tuju dan sokongan yang lancar dalam destinasinya ke arah aliran digital semasa melalui peraduan #ClassicMalaysianMoments ini. Terdahulu, AEON dan MU turut bekerjasama dalam menjayakan penghasilan NFT Kuih Raya pada April lepas.
Low Ngai Yuen bersama Khalid Gibran, Ketua Pegawai Eksekutif Meta Universe Sdn Bhd. |
Manakala untuk butiran lanjut dalam menebus NFT daripada AEON
melalui siri #ClassicMalaysianMoments boleh layari https://aeon-redeem.metauniverse.biz/redeem-nft/