Thursday, 23 November 2023

AFP Edisi November 2023 - Gaya Jalanan Anime, Masa Depan, Denim dan Baju Perayaan Rentas Generasi Sebagai Fokus Koleksi

KUALA LUMPUR, 23 November – AEON FASHION PREVIEW (AFP) yang dinanti-nantikan kini kembali mempamerkan fesyen sebagai trend segar dan bertenaga yang diperlukan oleh golongan muda untuk menyatakan diri mereka. AFP Edisi Nov23 ini menandakan kerjasama dengan komuniti pelajar yang kuat dan berpendirian dari Universiti Tunku Abdul Rahman Pengurusan & Teknologi (TARUMT). Radar belia AEON merangka semula tiga tema sebagai permulaan pembicaraan: pakaian jalanan anime, pakaian denim dan pakaian perayaan.

Aeon Fashion Preview Edisi November 2023 AFP
AFP Edisi Nov23

1. AEON SELECT Membawa Anime ke The Street

Pakaian jalanan anime dengan pantas muncul sebagai trend yang dominan, fesyen yang menawan peminat dengan gabungan unik estetika bandar dan motif moden. Di AEON,
keseluruhan kalendar 2024 dipetakan dengan teliti untuk mengeluarkan berbilang kapsul kejutan anime daripada siri Naruto, Spy X Family, Jujutsu Kaisen dan Demon Slayer.

Sama ada minimalisme anggun daripada anime cyberpunk atau palet berwarna-warni yang berani daripada manga klasik, koleksi AEON SELECT akan menyasarkan kepelbagaian gaya dan suasana.

Pelajar yang menggayakan baju Anime Siri Naruto dengan olahan kreatif mereka

Dalam meraikan inovasi pereka generasi seterusnya - jambatan unik antara anime dan fesyen untuk ekspresi diri yang bergaya, pelajar fesyen TARUMT dari Fakulti  Industri Komunikasi dan Kreatif (FCCI) mengambil bahagian dalam penggayaan semula koleksi Naruto, mengubahnya menjadi cosplay couture, pakaian jalanan grafik yang berinspirasikan anime aksesori. Pelajar tersebut ialah:

1. Low Yan Yi
2. Desiree Chang Chai Ling
3. Soom Ken Yin
4. Kavinita a/p Ragunathan
5. Noprena Maria
6. See Yu Yun
7. Chern Yong Xin
8. Nur Aila Aleena Tong
9.Lam Shee Yun
10. Intan Nurlyzana

Diawasi dan dibimbing oleh pensyarah mereka:

11. Siti Nur Syuhada
12. Aizurawaty

2. SCAR Menyahkod Dinamik Denim

Pakaian denim, yang pernah sinonim dengan pakaian kerja lasak, telah mengalami 
perjalanan transformatif selama bertahun-tahun, berkembang menjadi fesyen yang serba boleh dan abadi yang melangkaui generasi dengan lancar. Ketahanan dan keselesaan kain,
pada asalnya direka untuk ketahanan menghadapi kerja intensif buruh, telah menemui ungkapan yang baharu dalam fesyen kontemporari. Inovasi seperti denim regangan telah ditambah menjadi dimensi baharu untuk keselesaan dan kesesuaian, membolehkan julat pergerakan dinamik tanpa menjejaskan estetika denim klasik. 
Variasi dalam fabrik denim dalam SCAR ini dicipita untuk memenuhi pilihan yang pelbagai, memastikannya denim kekal sebagai pakaian yang penting untuk setiap generasi.

AFP Nov 23 Denim on Denim
Pakaian Denim rentas generasi

3. Pakaian Perayaan Adalah Pakaian Majlis Yang Paling Relevan

Melangkah ke dunia di mana pakaian perayaan menjadi ekspresi kegembiraan rentas generasi dan keperibadian, menjadikan setiap majlis sebagai perayaan abadi. Merevolusikan
gaya perayaan tradisional yang melampaui batasan usia, merangkumi daya tarikan generasi yang bergema dengan kedua-dua golongan muda dan yang berjiwa muda. Pada AEON, banyak jenama musim ini menampilkan koleksi yang mencerminkan semangat inklusif, menawarkan pelbagai gaya yang memenuhi cita rasa dan pilihan yang pelbagai. sama ada ia
kemeriahan cetakan bersemangat, keanggunan abadi labuci berkilauan, atau keselesaan siluet tidak konvensional, ARCADIA, innerCasual, ti:zed, SCAR, Guys’ Vision and Kids Republic dan juga M untuk ibu; mengatasi jurang generasi, menjemput individu dari semua peringkat umur untuk bersuka ria dalam kemeriahan perayaan.

AFP Nov 23 TARC UMT Chinese New Year Collection
Baju perayaan Tahun Baru Cina untuk tahun 2024

Low Ngai Yuen, Ketua Pegawai Barangan dan Pemasaran AEON Malaysia berkata semasa dia melancarkan AFP Edisi Nov23, "Edisi AFP ini menegaskan bahawa fesyen tidak lagi terhad kepada piawaian yang sempit. AEON telah lama menerima kepelbagaian dari segi bentuk badan, saiz, etnik, jantina, dan kebolehan. Kami mengutamakan saiz inklusif,
pakaian yang bersesuaian dengan diri, dan pilihan yang berpatutan lagi bergaya. Fesyen kini menjadi platform untuk ungkapan tersendiri terdiri dari semua lapisan masyarakat. 

Bekerjasama dengan StevenSunny dengan gerakan #ownwhatyouwear ialah gerakan AEON yang dimulakan 2 tahun lalu dengan trendsetter luar biasa dan kurator gaya ikonik. Kami komited dengan ungkapan itu fesyen kita dan mestilah mencerminkan permaidani manusia yang kaya. kami percaya bahawa setiap orang berhak untuk berasa yakin dan menyatakan identiti mereka melalui pakaian, dan AEON berusaha untuk menjadikan fesyen bukan sahaja cermin masyarakat tetapi pemangkin kepada perubahan positif. Keterangkuman dan kebolehcapaian bukanlah trend; mereka adalah unjuran yang lebih penuh belas kasihan mewakili industri fesyen"

Musim ini, SCAR menampilkan StevenSunny seorang pakar fesyen dan gaya yang menjulang fesyen sebagai alat untuk ekspresi diri. Dengan penekanan pada potongan semangat dan warna yang berani diperbuat daripada 100% kapas – panggilannya adalah untuk yakin untuk mencipta dan #memilikiapa yang anda pakai.

StevenSunny dengan rekaan beliau

“Dalam dunia di mana kepatuhan mengikut orang ramai sering muncul, fesyen berdiri sebagai kuasa yang membebaskan, memperkasakan individu untuk menerima keaslian mereka. Mari kita raikan itu!” diteruskan Low Ngai Yuen ketika memperkenalkan StevenSunny.

Antara koleksi eksklusif AEON juga ada menampilkan pilihan susun atur jenama terkemuka seperti:

● innerCasual (iC):
Kualiti tinggi dan kemampanan menjadi tumpuan utama, memenuhi pelbagai saiz dan umur
kumpulan. Pilih daripada tiga gaya tersendiri - ActiveWear, PeaceFit dengan inovatif
teknologi, dan rangkaian fesyen yang mampan.

● SCAR:
Perkasakan gaya peribadi anda dengan tawaran unik SCAR, termasuk tie-dye, potongan lapisan berkibar, dan perincian yang diperibadikan.

● Puteri:
Alami gaya tanpa tenaga dengan rangkaian Puteri yang sederhana, termasuk pakaian renang Muslimah dipadankan dengan pakaian luar chiffon yang bergaya.

● PlusCollection:
Raikan keindahan setiap saiz dengan nilai teras jenama ini.

● Arcadia:
Gaya abadi dihidupkan dengan Arcadia, menawarkan atasan linen, seluar dan rona tanah dengan perincian sulaman yang indah.

● M:
Dapatkan keselesaan semasa bersalin dengan reka bentuk fabrik ringan M yang bebas kedutan, termasuk baju mesra penyusuan, pakaian dan skirt.

● ti:zed:
Pakaian berjahit yang mesti ada untuk lelaki dan wanita, termasuk hoodie yang bergaya,
pullover, dan baju-baju bercetak kapas.

● Penglihatan Lelaki:
Temui pakaian kasual lelaki yang direka untuk kebolehpakaian tahan lama, penjagaan mudah dan kuasa istiqamah yang melengkapkan mana-mana gaya peribadi.

Lihat video di Tiktok bawah ini untuk melihat AFP Edisi Nov23 yang telah berlangsung di TARUMT dengan kehadiran para tetamu jemputan, media, pelajar dan ibu bapa.

@zandra.zane AFP Nov23 finally makes to the show.🙌🏻 Do read more at my blog at www.thirteenpersona.blogspot.com okay! ❤️ #afp2023 #aeonfashionpreviee #aeonfashionpreview2023 #aeonfashionpreview2024 #afp2024 #chinesenewyear2024 #fashionshow ♬ original sound - zandra.zane
Untuk maklumat lanjut mengenai AFP boleh lah layari di microsite ini https://aeonretail.com.my/fashion/afp/

Friday, 17 November 2023

Raikan Swacinta (Celebrate Self Love), Inisiatif Kesedaran Tentang Menghargai Diri Anjuran I Embody Me

Kuala Lumpur, 16 November 2023 – Inisiatif I Embody Me kembali lagi pada 15-17 November dengan acara Raikan Swacinta (Celebrate Self Love) dengan slogan ‘Bersatu ke Arah Tubuh Positif’. Inisiatif ini adalah bertujuan membentuk masyarakat agar lebih positif tentang penerimaan rupa paras, bentuk tubuh, saiz badan dan warna kulit. Inisiatif ini diperkasakan oleh Creative Seven Legacy. Bersama rakan strategik semestinya World Trade Centre Kuala Lumpur (WTCKL) yang menyokong I Embody Me dari awal lagi. 

Raikan Swacinta #SayangiDiri

Acara I EMBODY ME diadakan pada setiap bulan bermula Januari sehingga November tahun ini. Ini juga bermaksud Raikan Swacinta merupakan acara terakhir yang dianjurkan pada tahun ini, Acara I EMBODY ME secara am bertujuan untuk memberi kesedaran dan sekaligus mendidik masyarakat tentang keburukan cemuhan fizikal atau ‘body shaming’. Mangsa cemuhan fizikal pula akan mengalami tekanan perasaan yang membawa kepada penyakit mental, sehingga ada segelintir mangsa yang terdorong untuk membunuh diri. Sesi bual bicara I EMBODY ME adalah salah satu cara kami menenangkan perasaan mereka yang terkesan daripada cemuhan fizikal ini. 

Statistik menunjukkan 29% daripada jumlah populasi negara mengalami masalah gangguan mental. Sakit mental juga menjadi penyakit kedua terbesar di Malaysia selepas sakit jantung. Nisbah satu per tiga rakyat Malaysia mengalaminya. Lebih membimbangkan remaja berusia 16 hingga 19 tahun dari kalangan keluarga berpendapatan rendah yang banyak mengalami masalah ini. Dipercayai kejadian cemuhan fizikal semakin berleluasa dikalangan masyarakat. 

Acara RAIKAN SWACINTA yang berlangsung di Dewan Johor dan Kedah, World Trade Centre Kuala Lumpur (WTCKL) ini turut dihadiri oleh Yang Berhomat Tuan Mohd Najwan Bin Halimi, Pengerusi Jawatatankuasa Tetap Pembangunan Belia & Kemajuan Sukan, Pemberdayaan Usahawan & Ekonomi Kreatif, Pengurusan Bencana Merangkap, Pengerusi PEMADAM Negeri Selangor. PEMADAM Negeri Selangor amat komited dalam menyokong usaha dalam memperkasakan minda sihat serta menjauhi diri daripada penyalahgunaan DARVIH (Dadah, Arak, Rokok,Inhalan dan HIV/Aids). 

Pengerusi PEMADAM Negeri Selangor, YB Tuan
Mohd Najwan yang juga EXCO Selangor.

“Pihak PEMADAM juga mensasarkan program-Pembangunan modal insan khususnya belia di Selangor agar inspirasi YAB. Dato’ Seri Amirudin Shari, Penaung PEMADAM Negeri Selangor iaitu ‘Selangor Sejahtera Tanpa Dadah’ dapat dicapai,” ujar YB Tuan Mohd Najwan. 

Kami berharap agar banyak pihak dapat bekerjasama bersama pihak PEMADAM Negeri Selangor dalam Pendidikan pencegahan DARVIH ini. Justeru itu, menjadi rakan strategic dan menyokong sesi bual bicara I EMBODY ME adalah salah satu cara kami menenangkan perasaan mereka yang terkesan daripada cemuhan fizikal dan memberi motivasi untuk mereka lebih SWACINTA atau sayangi diri atau self-love. Semestinya tetamu undangan kami terdiri daripada pakar-pakar yang mahir memberi motivasi dan berkongsi tip merawat jiwa. 

“Individu yang menggunakan barang terlarang juga berasal dari mereka yang mengalami tekanan perasaan. Bersama-samalah kita perangi permasalah dari akar umbi untuk menghasilkan masyarakat lebih berkualiti,” ujar YB Tuan Mohd Najwan mengakhiri ucapan.

Salah satu ceramah Raikan Swacinta yang disampaikan
oleh PEMADAM mengenai Penyalahgunaan Dadah.

Jemputan kali ini juga tidak lekang dengan kehadiran para tetamu khas dan selebriti tanah air yang terdiri daripada pelakon Angeline Tan, Zizan Nin, Iman zulkarnain, Syazani Zikry dan Shah Radhi, pereka fesyen Dato Sri Anas Abdullah, Encik Encik Mohd Fauzy Abdul Wahab, Chief Operation Officer, World Trade Centre Kuala Lumpur, ZIN Azroz (Zumba), Dave Tan (Personal Coach), Syed Safwan Syed Rahmatullah, pemilik Flora Terrace, Joshua Benedict, Mr World Malaysia, Aida Ramli, Ketua Strategik (Risiko), Syarikat Pautan Kerajaan, Malaysia dan Persatuan Seni & Budaya Redholah yang akan membawakan pementasan lakonan Sketsa Dang Anum. 

Turut serta adalah penulis-penulis buku Antologi Cerpen & Skrip yang terdiri daripada Marini Mat Zain, Faizal Yunus, Arif Samad, Syahmi Ridzuan, Noreena Fhareed Lee, Raja Dania, Dhia Amjad Ramadhan dan Qistina Amirah. Buku ini didedikasikan sempena acara Raikan Swacinta kerana kisah-kisah di dalam buku ini bertemakan penyakit mental. 

Penulis-penulis Antologi Cerpen dan Skrip yang bertemakan Penyakit Mental.

Perkongsian I.EMBODY.ME melalui anjuran acara setiap bulan ini diharap mampu mengubah minda masyarakat yang tanpa sedar atau secara tidak langsung telah mengguris hati orang terdekat meraka. Ejekan Fizikal atau Body Shaming ini perlu diambil serius oleh semua untuk melahirkan masyarakat lebih berkualiti.

Untuk maklumat lanjut mengenai progam Raikan Swacinta atau program-program di I Embody Me boleh layari www.ministryofmarketing.asia/i-embody-me atau lawati sosial media rasmi mereka di Facebook.com/iembody.me dan Instagram.com/iembody.me .

Monday, 13 November 2023

Calm Down Singer - Rema Returns with "RAVAGE", new 5 tracks Extended Play and New Africa Shows!

Benin City's Rema returns after an undefeated year with his new 5-track EP, 'RAVAGE' produced by London, Blaise Beatz, and P Prime. Rema has ascended to global superstar status, releasing banger after banger and delivering 5 STARS performances night after night.

RAVAGE by Rema

'RAVAGE' marks the start of a new chapter, bringing his Rave & Roses era to an end as he enters this new phase. 'RAVAGE' sees Rema connect with his inner flame and rage, releasing a sigh of relief and an outburst of energy. The new music is not fueled by negativity but by his drive, passion and destiny. Opening the EP, 'Trouble Maker' was born from facing constant and consistent criticism throughout his career. Any title placed on him by fans or critics comes under scrutiny, so he will sit comfortably, without any labels, dubbing himself "the trouble maker". Having now made hisiconoclastic mark on the scene, amongst all the noise and chaos, Rema arrives at 'DND', a statement to the world allowing him to sit in his silence and protect his energy. Where distinct shifts have occurred in his sound over the past five years, 'Smooth Criminal' celebrates how Rema has continued to reinvent himself, stay on top of his game and remain a trending topic since day one.

Since that day, he's remained laser-focused on his goals, which have come at the expense of having no time for himself and his loved ones, which unravels on 'Don't Leave'. ‘Red Potion’ closes the EP with an enchanting spell between two potential lovers playing the game with one another, but knowing when you play with fire, you may get burnt.

Rema RAVAGE 5 tracks Extended Play
RAVAGE EP Artwork

Rema’s artwork has become a crucial part of his artistry and always creates and allows room for discussion, perspective and speculation. In his Rave & Roses artwork, we see Rema travelling into a new portal, and he has now arrived in his RAVAGE era, energised and ready to go. On the cover of the new project, the horse represents his drive and passion, whilst the skeleton holding the sword reflects the inner fighter in him who has never given up on his goal. At the top of the artwork is a brain with a glowing pineal gland, demonstrating his awakening and activation of his third eye and also present is the spinal cord, a sign of resurrection. A touch of green floral can be seen around the edge to reflect growth, but no artwork would be complete without the Teddy Bear, which has become synonymous with Rema, a nod to his childhood and where this all began.

This year alone, Rema has visited close to twenty-five European countries and countless States across The US to perform, and he will be topping off the year by performing at The O2, London, on14th November 2023, his biggest show to date. The release of 'Rave & Roses Ultra' came before the summer, which includes fan favourite, 'Charm', a song and video that sparked an iconic dance, and then came "The Ornament Of Ravery", a handmade chain to celebrate the whirlwind journey Rema has been on. Rema has become a record-breaking machine. 

Rema RAVAGE 5 tracks EP
Rema

In the past year, he has becomethe first African artist to hit a billion streams on a song on Spotify. He won the first VMA in the best Afrobeats category, and he is now the longest-charting African artist in Billboard Top 100, as well receiving an entry in the Guinness Book Of World Records for being the first artist to hit No.1 in the MENA charts. 'Calm Down' has become the soundtrack of 2023, climbing to No.4 in the UK's Official Charts, No.5 on the Billboard Hot 100 and has gone Gold once, Diamond six times and Platinum nine times across the globe. Rema pays homage to those who broke down the doors before him at every twist and turn and continues his one-track mission of taking the sound of Africa
to the world. Rema will close the year by returning home for the first time since the Rema EP dropped for his homecoming show at the Benin City Stadium (24th Dec) and having his firstheadline shows in Lagos (26th Dec) and Abuja (17th Dec). 

You can listen to Rema - Don't Leave EP here:


For more information on Rema, shows and RAVAGE, please visit: Instagram | Twitter | Spotify | Website

Tuesday, 7 November 2023

Stor Premium Guardian di Mid Valley lebih Luas, Canggih dan Interaktif

Kuala Lumpur, 1 November 2023 - Guardian Malaysia hari ini melancarkan stor utamanya yang serba baharu, tercanggih dan yang terbesar di Asia Tenggara, di Pusat Membeli-Belah Mid Valley, Kuala Lumpur.

guardian mid valley premium store

Peneraju rantaian runcit farmasi, kesihatan dan kecantikan terkemuka di negara itu telah mengukuhkan tawaran perniagaannya menerusi stor konsep unik seluas 7000 kaki persegi ini, memanfaatkan trend kesihatan dan kecantikan global
terkini, serta trend pengguna yang sentiasa berubah.

Priscilla Wu

Menjelaskan stor konsep baharu itu sebagai ‘revolutionary’ dan ‘evolutionary’, Priscilla Wu, Pengarah Urusan, Health and Beauty, Malaysia dan Brunei, berkata, “Pelanggan Guardian akan menikmati pengalaman membeli-belah yang serba baharu di stor premium utama baharu kami. Ia melambangkan pertumbuhan kukuh dan kejayaan berterusan jenama Guardian di Malaysia dan merupakan bukti komitmen
tanpa henti Guardian dalam menawarkan produk kesihatan dan kecantikan terbaik di pasaran pada nilai terbaik kepada pelanggan kami.

“Pelaburan kami dalam stor konsep baharu ini mewujudkan pengalaman membeli-belah yang unggul dan terbaik dalam kelasnya dengan kategori produk baharu yang telah berkembang seiring dengan permintaan dan trend baharu pengguna. Ia akan
memberikan pengalaman membeli-belah yang lebih tersendiri, informatif dan interaktif kepada pelanggan. Kami juga akan memperkenalkan lebih 30 jenama penjagaan kulit dan kosmetik baharu ke stor kami, dengan 20 rangkaian penjagaan kulit dan lebih 10
jenama kosmetik baharu, yang mana kebanyakannya adalah eksklusif untuk Guardian.”

Jenama baharu itu termasuk jenama mandian Tanamera Natural, serta jenama penjagaan rambut eksklusif dari Jepun (Ahalo, Fun Azum, Theratis, Kose Bioless dan Kose Je L’aime) dan Korea (Mise En Scene dan Ryo).
Guardian Mid Valley Premium Store Facade
Susun atur stor dan penggunaan paparan LED dan Hologram sebagai navigasi

Susun atur stor utama Guardian yang unik akan menampilkan segmen produk baharu seperti ruangan Clean & Natural Beauty menampilkan produk penjagaan kulit, penjagaan rambut, dan kosmetik yang diformulasi menggunakan bahan selamat, bebas toksik dan mesra alam. Ruangan Tweens menampilkan produk kecantikan yang ceria, berwarna-warni serta selamat digunakan untuk pembeli muda berumur 8 hingga 12 tahun, manakala bahagian Salon-At-Home yang pertama seumpamanya dikuasai oleh L’Oreal menawarkan pelanggan pengalaman memanjakan diri yang mewah disamping menikmati rangkaian produk penjagaan rambut komprehensif yang disesuaikan mengikut keperluan unik mereka.

Turut dimuatkan adalah ruang Wellness di bahagian Penjagaan Kesihatan yang menumpukan kepada produk keperluan kesihatan dan kecerdasan pelanggan, seperti serbuk protein dan makanan kesihatan.

Stor ini bakal menjadi stor utama dalam sektor andalan Guardian pertama yang dilengkapi fasad berskrin
animasi LED, skrin paparan LED digital dinamik dan interaktif di seluruh stor dan dua tiang interaktif khas yang memaparkan maklumat produk interaktif menerusi hologram dan berfungsi sebagai tanda navigasi. 

Tiang hologram

Guardian Mid Valley LED Facade
Fasad papan muka hadapan stor Guardian berbentuk LED interaktif pertama seumpanya

Stor utama berkeluasan 7000 kaki persegi baharu itu juga akan mempamerkan konsep baharu daripada jenama penjagaan mulut, Oral B dan Sensodyne.
Sensodyne akan mempunyai paparan khas di Guardian Mid Valley dan pelanggan akan dapat melihat sendiri bagaimana ubat gigi #1 di Malaysia* dihidupkan menerusi paparan interaktif, memberikan kesedaran tentang sensitiviti gigi. Dengan 71% rakyat
Malaysia mengalami gigi sensitif, mereka kini boleh mengetahui lebih lanjut tentang bagaimana gigi sensitif boleh diatasi dengan varian Sensodyne.

*Berdasarkan Indeks Perkhidmatan Runcit untuk segmen Sensitif dalam kategori Ubat Gigi
bagi tempoh 12 bulan berakhir April 2023, untuk Total Malaysia Market. (Hak Cipta © 2023,
NIQ.)

Oral B pula akan membawa masuk pusat pengalaman ‘Powered Oral Care’ interaktif pertamanya dimana pelanggan boleh memanfaatkan program sensori untuk menyentuh, merasai dan membandingkan produk di kios digital yang turut menyediakan pendidikan tabiat kesihatan mulut untuk golongan dewasa dan kanak-kanak.

Untuk memberikan lebih ganjaran kepada pelanggan, untuk tempoh terhad sempena pelancaran stor utama baharu ini, Guardian telah menyediakan pelbagai promosi dan tawaran menarik untuk pelanggan setia kami. Jadi datanglah beramai-ramai ke stor utama Guardian di Mid Valley dan alami pengalaman membeli-belah serba baharu di Guardian.

Tonton video di bawah untuk menyaksikan stor premium segmen andalan Guardin Mid Valley.