Thursday, 25 August 2022

GIANT Malaysia Mensasarkan 500,000 Sumbangan Makanan Kepada Keluarga Kurang Berkemampuan

Kuala Lumpur, 24 Ogos 2022 — Giant mensasarkan sebanyak 500,000 sumbangan makanan kepada golongan yang memerlukan dengan kerjasama The Lost Food Project (TLFP) menjelang akhir tahun depan. Sasaran ini akan dilaksanakan melalui pelancaran Kempen "Have You Eaten?" atau “Sudah Makan?” .

Gimik Pemberian Sumbangan Kepada Keluarga yang memerlukan.

Wakil Giant Malaysia & The Lost Food Project di Kempen
“Sudah Makan?”.

Kempen yang dinamakan "Have You Eaten?" ini berkaitan dengan sebuah frasa yang sering digunakan di Asia bagi menggambarkan kebimbangan dan keprihatinan terhadap orang lain. Maka kempen ini memaparkan salah satu usaha tanggungjawab sosial korporat GCH Retail untuk mengurangkan bebanan rakyat yang memerlukan dan meningkatkan sumbangan kepada sekuriti makanan di Malaysia.

Kempen “Sudah Makan?” atau “Have You Eaten”

Melalui kempen ini, peratusan daripada semua produk beras jenama Meadows yang dibeli, akan disalurkan untuk membeli beras bagi golongan yang memerlukan. Lebih tepat lagi 10sen daripada setiap KG beras Meadows akan disumbangkan ke The Lost Food Project.

Poster rasmi.

Komitmen ini meliputi seluruh produk beras Meadows yang boleh dibeli di Giant, serta semua pasaraya di bawah GCH Retail yang turut menyokong pengembangan Program sumbangan makanan Giant, dengan kerjasama TLFP. 

Pada pelancaran hari ini, Giant juga telah mengumumkan kerjasama baharunya dengan TLFP melalui pemberian lori penghantaran Giant, bersama dengan 4,000 kg makanan keperluan atau anggaran bersamaan dengan 11,430 hidangan makanan, kepada 200 buah keluarga yang terdiri daripada PPR Seri Semarak dan PPR Sg Bonus. 

Ketika Majlis Penyerahan kepada 200 buah keluarga di Masjid berdekatan dengan Giant Setapak.

Majlis serba ringkas tetapi penuh bermakna itu turut disaksikan oleh En. Quek Kia Ann, Pengarah Bahagian Komuniti, Jabatan Kebajikan Masyarakat. Diantara barangan makanan yang sempat disumbangkan oleh Giant, terdiri daripada barangan keperluan seharian seperti Beras Meadows, Minyak Masak, Tepung, Gula, Kit Ujian Kendiri C-19 dan beberapa barangan runcit. Baucar tambahan bernilai RM100 turut disumbangkan kepada setiap keluarga, bagi membolehkan mereka membeli apa yang mereka perlukan.

Lori sumbangan sedah diisi dengan sumbangan makanan.

Objektif Kempen

Encik Lee Yik Hun, Pengarah Pemasaran Giant, SEA (Makanan) yang turut datang ketika pelancaran berkata, “Giant sedang berusaha untuk memberikan nilai dan kualiti terbaik untuk membantu pelanggan kami meningkatkan nilai mata wang mereka pada masa yang mencabar ini. Kami sedar bahawa semakin ramai dalam komuniti setempat yang mungkin tidak mampu untuk mendapatkan makanan walaupun sehari sekali, apatah lagi tiga kali sehari bagi menampung kehidupan seharian mereka.”

Perlepasan lori dan van sumbangan makanan.

“Oleh itu, selari dengan misi kami untuk menyediakan pelanggan apa yang mereka perlukan, kami juga perlu berusaha untuk membantu mereka yang kurang bernasib baik dan kurang berkemampuan, lebih-lebih lagi pada masa yang mencabar ini.”


Derma makanan sahaja adalah tidak memadai, kerana terdapat juga keperluan untuk mengagihkannya dengan cepat, terutamanya barangan segar. Oleh itu, Giant mengambil satu lagi langkah untuk membantu menyelesaikan perkara ini dengan menderma sebuah lori penghantaran Giant. Lori ini bertujuan untuk mengumpul dan mengagih lebihan makanan, di kawasan sekitar pasaraya Giant di Lembah Klang. Lori ini dihiasi dengan penjenamaan kempen dengan terang. 

Sebagai sebahagian daripada usahanya untuk menimbulkan kesedaran tentang inisiatif ini, Giant juga telah mengubah penampilan semua kenderaan penghantarannya untuk memaparkan mesej kempen tersebut, sebagai jemputan dan galakkan kepada pelanggannya untuk turut serta dalam membantu memberi makanan kepada mereka yang kelaparan. 

Encik Lee menyimpulkan bahawa, "Kami ingin menggalakkan pelanggan kami dan orang ramai untuk menyertai kami dalam usaha membantu masyarakat yang memerlukan, serta menangani masalah kelaparan di Malaysia. Walaupun dengan hanya membeli sekilo beras, anda sudah boleh membuat satu perubahan. Lagipun, kami benar-benar percaya bahawa “If's The Little Things That Will Make a Giant Difference!”.

Encik Lee Yik Hun, Pengarah Pemasaran Giant, SEA (Makanan)

En. Quek Kia Ann, Pengarah Bahagian Komuniti, Jabatan Kebajikan Masyarakat, ketika menyaksikan penyerahan lori penghantaran Giant kepada TLFP serta majlis penyerahan sumbangan makanan kepada wakil keluarga jemputan yang turut hadir mengulas, “Program kolaborasi seumpama ini amat baik bagi membantu masyarakat yang mengalami krisis kekurangan makanan. Jalinan kerjasama antara Giant bersama The Lost Food Project sewajarnya dijadikan contoh oleh syarikat-syarikat korporat yang lain bagi membantu golongan yang daif dan memerlukan supaya tiada siapa yang terpinggir selari dengan janji utama dan transformatif bagi Agenda 2030 untuk Matlamat Pembangunan Mampan (SDG),"

En. Quek Kia Ann, Pengarah Bahagian Komuniti, Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Sememangnya perubahan iklim merupakan salah satu cabaran terbesar pada generasi kini. Kesan buruknya semakin ketara daripada gelombang haba Eropah kepada banjir dan musim kemarau yang berulang di Malaysia. Kesannya terhadap tanaman, perikanan dan ternakan hanya dapat dibayangkan, yang mana ia mungkin dengan secara tidak langsung, boleh mengakibatkan peningkatan kelaparan.

Gas rumah hijau (GHG) daripada industri makanan sahaja, menyumbang 344 daripada jumlah pelepasan yang telah mengakibatkan krisis iklim hari ini.

“Kami merasa amat berbesar hati dapat bekerjasama dengan Giant bagi memberikan sebahagian daripada penyelesaian bagi pengurangan perubahan iklim. Tindakan untuk meminimumkan lebihan makanan di mana perlu dan mengelakkannya daripada berakhir di tapak pelupusan sampah, sebaliknya menjadikan ia sebagai pemberi harapan kepada keluarga yang kurang berkemampuan, dengan membantu memenuhi meja makan mereka dengan makanan," jelas Zaiwiyah binti Saimon, Presiden The Lost Food Project. 

Giant Food Rescue x TLFP

Giant telah mula merintis dan bekerjasama dalam program Selamatkan Makanan dengan TLFP pada 2018, dengan hanya 12 cawangan yang mengambil bahagian. Kini dengan kerjasama yang lebih kukuh bersama TLFP, Giant bakal menambah bilangan pasaraya yang mengambil bahagian kepada 12 buah pasaraya Giant yang akan turut memberi sumbangan bagi kategori makanan Segar & Kering.

Antara van untuk pengagihan sumbangan.

Encik Lee Yik Hun, Pengarah Pemasaran, SEA (Makanan) berkata: “Penambahan ini adalah perlu kerana kini terdapat lebih banyak keluarga yang memerlukan bantuan, terutamanya pasca pandemik, di mana ianya telah menjejaskan lebih ramai orang dalam komuniti di sekeliling kami.”

“Matlamat kami adalah untuk sentiasa menambahbaik serta mengembangkan program ini ke seluruh negara, walau bagaimanapun dua tahun kebelakangan ini sememangnya mencabar. Kami amat bersyukur kerana kini kami dapat meneruskan niat murni kami untuk mengembangkannya ke seluruh negara, dengan tujuan untuk memberikan bantuan kepada masyarakat di kawasan lain yang mempunyai operasi pasaraya Giant.”

Maklumat lanjut mengenai kempen boleh layari dipautan ini -> https://www.giant.com.my/campaigns/

Tuesday, 23 August 2022

AEON Melancarkan Program Pencarian Realiti Berbentuk Dokumentari; REAL BEAUTY Besama 8 Jenama Kecantikkan Malaysia.

Kuala Lumpur, 22 Ogos 2022 – Bersempena bulan kebangsaan dan kemerdekaan bulan ogos ini, AEON dengan bangganya memberikan sokongan dalam menaikkan jenama buatan Malaysia melalui platform berbentuk program pencarian, dokumentari dan realiti iaitu REAL BEAUTY. Sebanyak lapan jenama kencantikkan dan pengasas yang mengikuti program ini iaitu: Alluskin oleh Dr Nurul A’in Sa’ari, Alnefre by Rana Cosmetics oleh Rana, Claire Organics oleh Louise Chu, Null Factory | Hillton oleh Roger Beh, IL Fragrance oleh Tang Han Tiong, Reneuf oleh Nicholas Hys, Sugarbelle oleh Sheila Samsudin dan Zagara oleh Jasmel Singh.

Pelancaran Real Beauty di AEON Alpha Angle baru-baru ini.

Peserta, juri dan hos Real Beauty.

Melalui REAL BEAUTY, AEON menawarkan peluang kepada jenama terbabit untuk menarik pelanggan dan pakar kecantikkan dalam mencapai pengesahan REAL BEAUTY iaitu cop kelulusan berpestrij sebagai ganjaran pemenang. Cop kelulusan berprestij ini pula berkaitan dengan semua bentuk kecantikkan daripada kulit, badan, rambut, kosmetik dan minyak wangi. Selain itu, cop kelulusan REAL BEAUTY mewakili pihak konsumer melalui suara mereka dan pilihan pakar dalam bidang kecantikkan. Sudah tentu cop ini menampilkan menampilkan produk mereka sebagai produk pilihan kecantikkan terbaik. Menariknya lagi, tambahan ganjaran kepada pemenang ialah kontrak 2 tahun penjualan di pelbagai gedung AEON seluruh negara!

REAL BEAUTY akan dihoskan oleh seorang usahawan juga selebriti berjaya iaitu Nana Mahazan yang juga merupakan pengasas Nana Mahazan Beauty. Beliau juga akan disertai oleh juri program merangkap jurulatih kecantikkan dan jurulatih peniagaan iaitu Sunshine Kelly - blogger dan influencer kecantikkan; Nana Ghazali- Usahawan dan pengasas bersama juga editor BeautyDesk,my –dan Low Ngai Yuen – Ketua Pegawai Pemasaran dan Pedagangan AEON Malaysia.

Dari kiri: Nana Mahazan (Hos), Low Ngai Yuen, Sunshine Kelly & Nana Ghazali.

Sepanjang program REAL BEAUTY, kesemua lapan jenama terbabit akan diberikan 10 cabaran intensif untuk membawa jenama mereka ke tingkat lebih tinggi. Tambah Low Ngai Yuen, “Kami berharap melalui REAL BEAUTY, jenama yang serius diberikan peluang dalam membina track rekod baharu dalam menjayakan potensi maksimum mereka. Tambahan pula, REAL BEAUTY akan menjadi jawapan untuk menyokong jenama terbabit dalam bentuk pelaburan dan kewangan.”

Jenama yang terlibat dalam REAL BEAUTY ketika pelancaran program di AEON Alpha Angle:

Alluskin

Produk kecantikkan yang berfokuskan kepada pembersihan wajah
untuk menghilangkan benjolan kecil di wajah dan dahi.


Alnefre

Maskara yang membantu memanjangkan, melentikkan dan menebalkan
bulu mata ketika aplikasi. Tidak membuatkan bulu mata gugur
akibat kerap memakai mascara.


Claire Organics

Produk semulajadi untuk badan termasuk minyak pati yang 
selamat untuk semua peringkat umur.


Null Factory | Hillton

Produk pembersihan dan penjagaan semulajadi dengan memperkenalkan
sistem isi semula & kurangkan pembaziran bekas.


IL Fragrance

Wangian yang berasaskan Malaysia dan rekaan batik. Bau yang
lembut sesuai dengan bau nusantara.

Reneuf 

Mask wajah yang mengandungi ekstrak arang dari Jepun yang mampu
menyah toksik, membuang radikal ion- dan menambah ion+. Boleh
mengurangkan pembentukkan kotoran di liang pori.


Sugarbelle

Kosmetik teknologi dari Korea yang boleh digunakan semua
peringkat umur.

Zagara

Minyak wangi yang kuat dan tahan lama serta mempunyai
pengaruh timur tengah.

Uniknya REAL BEAUTY ini, jumlah episod masih belum ditentukan dan mungkin akan mencecah lebih 10 episod. Paling mengejutkan apabila Low Ngai Yuen mengumumkan tiada limit dalam memilih berapa jenama yang akan memenangi program ini, bermaksud kesemua lapan jenama juga boleh menjadi pemenang untuk REAL BEAUTY.

Anda boleh menonton REAL BEAUTY di YouTube AEON Malaysia di pautan ini https://www.youtube.com/aeonretailmalaysia/. Episod pertama akan mula bersiaran pada rabu akan datang.

Saksikan trailer Real Beauty di sini.

Produk daripada jenama yang muncul di program Real Beauty boleh didapati di cawagan AEON yang terpilih seperti di bawah:

1. AEON Taman Maluri Shopping Centre, Kuala Lumpur
2. AEON Mall Tebrau City, Johor
3. AEON Mall Nilai, Negeri Sembilan
4. AEON Mall Kinta City, Perak
5. AEON Mall Queensbay, Penang
6. AEON Mall Kuching Central, Sarawak
7. AEON Ipoh Falim, Perak
8. AEON Alpha Angle, Wangsa Maju
9. AEON Mall Bandar Dato Onn, Johor

Atau anda boleh dapatkan di AEON Lifestyle di pautan ini https://lifestyle.myaeon.com.my/special-campaign/real-beauty-1 .

Selamat menonton REAL BEAUTY di YouTube AEON Malaysia dan sokong jenama tempatan kita dan Selamat Hari Kebangsaan!

Monday, 22 August 2022

Azizan Osman lulus PhD pertama dari IPT tempatan

SHAH ALAM - Mentor usahawan, Datuk Wira Dr. Azizan Osman berjaya lulus ijazah kedoktoran (PhD) tempatan pertamanya selepas sesi pembentangan viva voce dengan pembetulan minor bersama institut pengajian tinggi tempatan, Asia e University (AeU) pada Jumaat lalu. 

Ucapan tahniah daripada Asia e University di Facebook rasmi mereka buat Azizan Osman.

Ketua Pegawai Perniagaan RichWorks International Sdn. Bhd. (RichWorks), Radz Mohd. berkata, beliau mewakili warga syarikat mengucapkan tahniah atas kejayaan berkenaan. 

Ketua Pegawai Perniagaan RichWorks International Sdn Bhd, Radz Mohd.

Katanya, Azizan merupakan role model buat RichWorks dan bangsa usahawan bimbingan kami dalam soal kepentingan meningkatkan ilmu sepanjang masa. 

"Moga orang ramai terutama bangsa usahawan di luar sana dapat buka mata dan melihat kejayaan ini sebagai inspirasi buat semua. 

"Ini merupakan ijazah kedoktoran pertamanya diterima daripada universiti tempatan selain daripada PhD dari luar negara sebelum ini," katanya mengulas hantaran dibuat dalam akaun LinkedIn AeU, hari ini. 

Bagaimanapun, kelulusan PhD tersebut akan dimuktamadkan selepas keputusan senat AeU yang dibuat dalam masa terdekat ini. 

Pada April lalu, Azizan bersama Pengerusi Eksekutif RichWorks, Datuk Zafrol Rizal Mat telah lulus peperiksaan akhir Chartered Institute of Management Accountants (CIMA). 

Sesi Viva Voce Phd Azizan Osman secara virtual dari Switzerland bersama 2 distinguished examiner.

Tambah Radz, penyelidikan yang dibuat beliau mengenai lima faktor yang membuatkan sesebuah syarikat perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) dapat berkembang dan membina bisnes yang berjaya. 

"Apa yang mengkagumkan kami, pembelajaran Azizan tak berhenti di sini kerana beliau juga saat ini sedang mengikuti program di IMD Business School, Switzerland selepas habis mengikut program di Columbia Business School di New York ketika bulan Syawal lalu.

Azizan bersama Prof Leif Sjoblom dari imdbusinessschool di Switzerland.

"Ini antara perkara penting ditunjukkan beliau sendiri kepada bangsa usahawan tentang kepentingan ilmu dengan sentiasa upgrade diri kerana cabaran sentiasa ada dan setiap fasa bisnes membawa kepada situasi dan isu berbeza," jelasnya. 

Sehubungan itu, Radz memberitahu, melalui ilmu dan strategi yang terkini dan ditambah baik dari semasa ke semasa membuatkan RichWorks mampu menyediakan solusi end-to-end bagi permentoran usahawan di bawah Titanium dan Spire untuk melonjakkan bisnes masing-masing. 

"RichWorks tidak hanya 'jual air liur'selama 14 tahun seperti dikata segelintir 'haters' di luar sana sebaliknya datang dengan proven results. 

"Kami telah dan sedang bina usahawan yang berjaya dengan keseluruhan jualan sekitar 300 usahawan Titanium Circle dan Premier kami mencecah RM3.2 bilion pada tahun lalu saja," ujarnya lagi. 

Sunday, 21 August 2022

TASNEEM MARKETPLACE, Platform Baharu Jana Pendapatan Menjadi Usahawan

BANGI, 19 Ogos – Tasneem Business Legacy yang terkenal dengan jenama Tasneem Naturel, Tasneem Food dan Twobirds telah secara rasminya melancarkan platform  usahawan dengan kolaborasi jenama besar tempatan seperti Tanamera, Aqiqah Centre, Pustaka Darul Iman (PDI) dan Eyyoo yang dinamakan Tasneem Marketplace. Pelancaran ini juga turut menyaksikan upacara menandatangani Memorondum Persafahaman (MoU) antara jenama terbabit.

Pengasas Aqiqah Centre, Abdul Halim; Ahmad Rafizal, Ketua Pegawai Eksekutif Tasneem MarketPlace ITMP); Haridah Sahri, Ketua Pegawai Operasi TMP; Nor Husna. Pengasas Eyyo Kids; Fanessa, wakil Tanamera dan Arif Fadzil selaku wakil daripada Pustaka Darul Iman.

Majlis tandatatangan memorandum persefahaman (MoU) Tasneem Marketplace oleh Tasneem Business Legacy bersama jenama tempatan lain iaitu Tanamera, Aqiqah Centre, Pustaka Darul Iman (PDI) dan Eyyo.

Apa itu Tasneem Marketplace (TMP).

Pelancaran Tasneem Marketplace dengan usahasama ini dibuat dalam usaha untuk membantu golongan yang berpendapatan sederhana untuk menjana pendapatan tanpa modal tapi berpeluang untuk mendapat keuntungan yang tinggi disamping mendapat pelbagai ganjaran yang menarik.

Jenama produk yang boleh didapati di Tasneem Marketplace bercirikan pilihan semulajadi.

TMP ini berfungsi sebagai e-dagang kepada pelanggan yang ingin membeli pelbagai barangan bayi, kanak-kanak, ibu dan kegunaan kelurga daripada jenama terbabit. Di samping itu, TMP juga menjadi platform e-perniagaan kepada ‘Business Partner’ atau penjual yang berdaftar.

Objektif TMP.

Objektif Tanseem Business Legacy mewujudkan TMP adalah untuk menyokong sistem perniagaan mereka yang sedia ada. Di samping itu, platform ini diwujudkankan untuk meningkatkan servis, sistem dan pilihan barangan untuk pelanggan. Secara tidak langsung ini akan turut membantu penjual TMP meningkatkan jualan mereka.

Antara lain, platform yang ada ini juga boleh membantu jenama tempatan lain yang terbabit untuk menambah cabang sumber penjualan mereka yang sedia ada.

Bersama bakal usahawan Tasneem Marketplace ketika majlis pelancaran.

Pihak TMP juga telah meletakkan sasaran untuk melahirkan seramai 10,000 usahawan yang berjaya menjana pendapatan melalui platform yang disediakan menjelang Disember 2022 dan 50,000 usahawan menjelang Disember 2023. Dengan penambahan usahawan di bawah TMP, TMP juga turut mensasarkan untuk membuka Distribution Channel atau dalam bahasa melayu Pusat Pengedaran di beberapa buah negeri untuk lebih memudahkan penghantaran produk ke pelanggan dengan lebih cepat.

Kelebihan TMP.

Selaras dengan objektif untuk membantu suri rumah menjana pendapatan dengan mudah dan senang, pihak Tasneem Marketplace mengalu-alukan individu yang berminat untuk bergerak ke hadapan bersama pasukan TMP untuk mendaftar sebagai reseller TMP secara percuma. Kelebihan menjadi penjual di TMP ialah:

○ Daftar PERCUMA
○ Jana pendapatan tanpa perlu keluarkan modal dan tanpa simpan stok
○ Pelbagai rangkaian produk untuk dipromosi
○ HQ uruskan pengeposan produk kepada pelanggan
○ Pelan pemasaran disediakan untuk bantu dapatkan pelanggan
○ Pelbagai ganjaran menarik menanti
○ Bonus dibayar seawal 7 haribulan bulan seterusnya
○ Penyata pendapatan disediakan

TMP juga turut menawarkan pelanggan dengan banyak kelebihan. Kelebihan menjadi pelanggan di TMP ialah seperti berikut:

○ Daftar percuma
○ Produk berkualiti dijamin asli keluaran anak tempatan dalam niche bayi, kanak-kanak & keluarga
○ Beli produk dengan tawaran hebat yang tidak boleh didapati di mana-mana. Lebih jimat, lebih berbaloi di TMP berbanding beli terus dengan jenama-jenama ini secara berasingan
○ Pelbagai hadiah lumayan yang boleh ditebus menggunakan point yang terkumpul apabila membeli barangan di TMP dan boleh dapat cashback minimum 3%!
○ Hadiah yang boleh ditebus menggunakan point terkumpul adalah seperti Umrah, Laptop, Ipad, produk barangan jenama terbabit dan banyak lagi

Keterangan lanjut mengenai TMP.

TMP bakal membantu lebih ramai lagi usahawan menjana pendapatan tanpa perlu mengeluarkan modal dan simpan stok. Sesuai buat suri rumah dan bakal usahawan yang mempunyai masa terhad.

TMP bakal memperlihatkan previu rasmi mereka di Telegram. Orang ramai yang berminat untuk mengikuti perkembangan terkini TMP boleh lah jemput masuk ke Telegram Previu TMP di sini -> Telegram Previu .

Manakala untuk laman web rasmi TMP anda boleh layari di pautan ini -> www.tasneemmarketplace.com