Wednesday, 6 April 2022

Smart Bio Golden Remedy Peneraju Produk Cenkudu

Kuala Lumpur, 2hb April – Smart Bio Golden Remedy telah berkerjasama dengan Koperasi Karyawan untuk memasarkan produk mereka yang berasaskan daripada mengkudu dan cendawan merah. Kerjasama ini berlangsung dengan kehadiran pihak Smart Bio Golden Remedy (SBGR), ahli jawatankuasa Koperasi Karyawan, para artis veteran dan para media.

Majlis kerjasama Smart Bio Group Remedy bersama
Koperasi Karyawan

Produk Cenkudu ini sebenarnya dihasilkan daripada dua bahan utama iaitu buah mengkudu dan cendawan merah. Malahan perkataan cengkudu ini sangat popular di dunia perubatan serta makanan minuman tambahan orang melayu.

Berkenaan dengan majlis yang diadakan secara tertutup ini, keputusan yang dibuat oleh SBGR bersama Koperasi Karyawan amat mengejutkan banyak pihak. Ini adalah kerana Koperasi Karyawan baru sahaja ditubuhkan seminggu yang lalu. Usaha sama ini tidak lain tidak bukan direalisasikan oleh Helmi Gimmick yang juga seorang artis veteren, ahli karyawan dan peniaga SBGR sendiri.

Kerjasama ini terbentuk apabila Helmi merasakan bahawa ramai artis veteren karyawan mempunyai masalah kesihatan sehinggakan ada yang terpaksa meminta sumbangan daripada orang ramai untuk menampung kos rawatan mereka. Dia merasa ingin membuat sesuatu untuk membantu mereka yang terkesan dengan menjadikan SBGR sebagai produk yang membantu kesihatan mereka dan mendapat pendapatan.

Antara yang menghadiri majlis pada hari tersebut

Helmi berkata, “Melalui kerjasama ini, setiap pembelian produk SBGR daripada Koperasi Karyawan, sebanyak rebat 20% diberikan kepada tabung koperasi. Melalui tabung ini, lebih ramai ahli karyawan yang boleh dibantu. Pada masa yang sama juga, sebanyak 7 orang artis diberi tajaan produk dan pengawasan selama 3 bulan untuk mengatasi masalah kesihatan pada diri mereka.”

Maznah Hamid, salah seorang artis yang menerima
tajaan produk daripada Smart Bio Group Remedy

Tambahnya lagi, “Kami juga ingin memberi peluang kepada artis karyawan untuk menjadi peniaga melalui produk ini untuk memperolehi pendapatan lebih. Kita tahu berapa lama kita boleh bertahan dalam industri. Jika tiada tawaran maka tiada lah pendapatan. Oleh itu sebaiknya kita berniaga untuk diri kita agar tidak mengalami masalah kewangan.”

Pada majlis sama, Pegawai esekutif operasi SBG, Muhammad Shukri Amin turut memberi ucapan, “kerjasama ini dijalankan atas sebab kedua-dua SBGR dan Karyawan saling bergantung sama lain. Kami ingin membantu lebih ramai di luar sana untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik dengan rangkaian produk kami yang boleh digunakan dari bangun  pagi hinggalah bila nak tidur.”

Katanya lagi, “Kami bukanlah produk OEM. Kami menghasilkan produk kami sendiri dari ladang kami sendiri. Kami juga menambah baik produk lama melalui hasil kajian yang berterusan agar produk kami masih releven dalam membantu pengguna.”

Pegawai Esekutif Operasi ketika memperlihatkan
ladang mengkudu mereka

SBGR mempunyai 15 produk yang dijual bawah seperti jus cenkudu, jus enzime, madu, ubat sapu cenkudu, ubat gigi cenkudu dan lain-lain lagi. Harga produk mereka juga tidak lah terlalu mahal dan bermula daripada RM 10 sahaja. Produk-produk ini mendapat pengiktirafan organic Malaysia, halal JAKIM, dan bahan mengkudu yang digredkan oleh Universiti Putra Malaysia (UPM). Lebih membanggakan produk ini merupakan 100% buatan Malaysia daripada hasil bumi, pembuatan, hasil bumi sehinggalah pekerja yang diambil.

Jus Cenkudu, antara produk yang paling
dikenali ramai

Sedikit pengenalan mengenai SBGR, SBGR diuruskan oleh Smart Bio Group (SBG) yang bertindak sebagai  ejen pemasaran dan pengedaran tunggal bagi produk dari Sureco Sure Return (SURECO). Kedua-dua SBGR dan SBG baru ditubuhkan pada dua tahun lepas ketika pandemik hampir bermula.

Ketika itu SBG telah mengambil alih SURECO sepenuhnya bermula daripada ladang, pengurusan, kilang, pemasaran hingga ke produk. Mereka memutuskan untuk masih mengekalkan nama SURECO sebagai nama produk dan kilang kerana masih ramai yang mengenali SURECO sebagai produk pengeluar pertama berasaskan cengkudu. Ini adalah kerana sudah lebih dua dekad produk tersebut berada di Malaysia sebelum bertukar pemilik.

Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai SBGR dan ingin membeli produk anda boleh lah melawat laman web www.sureco.my dan www.smartbiogr.com

 

Tuesday, 5 April 2022

AINAA Clinic Kini Rasmi Dibuka

Bangi, 31 Mac - Jenama AINAA sememangnya sudah terkenal selama bertapak lima tahun dalam industri kecantikkan. Bermula daripada AINAA Beauty pada tahun 2018, jenama ini mula melebarkan sayap mereka dalam bidang estetik pada tahun ini. Maka dengan itu tertubuhlah  KLINIK AINAA Sdn. Bhd atau lebih dikenali sebagai AINAA Clinic.

Dari kiri: Shah Indra Shaari, Zura Poszdi, Syafiqah Aina dan Hafiz Mahamad ketika
pelancaran pembukaan AINAA Clinic

Klinik ini dijayakan oleh tiga usahawan hebat iaitu Nursyafiqah Aina Binti Wahab (Syafiqah Aina), Abdul Hafiz Harisuddin bin Mahamad (Hafiz Mahamad) dan Norazura binti Md Posdzi (Zura Posdzi). Impian pembukaan klinik ini bukan lah impian baru malah ini merupakaan idea awal yang diimpikan oleh pemilik AINAA Empire Sdn. Bhd.

Selari dengan misi mereka, “Kejayaan Demi Kebahagiaan” yang digunakan sejak lima tahun lepas, AINAA Beauty sentiasa berpegang kepada misi untuk membantu lebih ramai masyarakat untuk mendapatkan kulit sihat serta memperolehi keyakinan diri orang ramai. Masih memegang misi yang sama, misi ini disambung pula dengan penubuhan AINAA Clinic yang bertempat di Ostia Bangi.

Hafiz Mahamad dan Syafiqah
Aina selepas temubual media

Syafiqah Aina berkata,” Kami mengaku kami tidak mempunyai kemahiran dalam bidang estetik. Namun kami mempunyai niat untuk membina AINAA Clinic yang diiktiraf. Oleh itu kamu menggunakan perkhidmatan daripada dua orang doktor bertauliah iaitu Dr Nurmaliza Abdul Halim dan juga Dr Siti Amirah Binti Abdul Aziz. Selain itu kamu juga dibantu oleh tiga orang pakar kecantikkan terlatih.”

Ujarnya lagi, “Kami juga memasang niat untuk membuka lebih banyak cawangan jika diizinkan. Bermula daripada pembukaan klinik di Bangi ini juga sesuatu yang rumit apabila kami terpaksa melalui pelbagai proses pengiktirafan selain daripada pandemik yang melambatkan proses pembukaan klinik.”

Hafiz Mahamad turut menambah ujar isterinya, “Kami sepatutnya membuka klinik ini pada tahun lalu. Nasib baik pasukan AINAA masih terus memberi sokongan sehingga akhirnya terlaksana juga pembukaannya."

Katanya lagi, “Untuk makluman semua, AINAA Clinic ini bukan sahaja dimiliki oleh kami (dia dan isteri) tapi ini juga merupakan milik stokis utama AINAA Beauty. Kami memberi ruang untuk para stokis kami berkembang dengan kami untuk sama-sama maju. Jikapun kami ingin membuka lagi cawangan lain, klinik tersebut juga merupakan milik stokis kami.”

Begitulah ucapan kedua-dua suami isteri ini yang sering menekankan bahawa AINAA Clinic ini sememangnya kesinambungan daripada AINAA Beauty itu sendiri. Ucapan mereka juga turut dipersetujui oleh Zura Posdi yang juga merupakan orang kuat AINAA Empire.

Zura Posdzi, pengarah AINAA Clinic
yang juga orang kuat jenama AINAA

Zura Posdi berkata, “Kami memang ingin melihat AINAA Clinic ini berjaya setelah pembukaan klinik ini lama tertangguh. Malahan kami juga ingin melihat AINAA Clinic mempunyai banyak cawangan di seluruh Malaysia.”

Apabila ditanyakan jika ada yang berminat untuk membuka cawangan baru AINAA Clinic, adakah boleh seseorang berbuat demikian memandangkan jenama AINAA ini memang sangat terkenal. 

Zura Posdi, “Kami akan menawarkan pembukaan klinik ini kepada stokis AINAA Beauty sahaja dulu. Mungkin pada sesuatu ketika, kami mungkin akan membuka kepada orang luar jika stokis AINAA Beauty tidak berminat”.

Gambar berkumpulan dari pasukan AINAA Clinic yang terdiri daripada pengasas,
stokis AINAA Beauty, doktor, pakar kecantikan dan ahli keluarga

Tujuan AINAA Clinic ditubuhkan adalah untuk:

1. Memberi nasihat dan cadangan tentang penjagaan kulit yang lebih tepat dengan bantuan doktor yang lebih pakar.

2. Merawat masalah kulit mereka dengan menggunakan peralatan dan teknologi moden estetik yang bersesuaian dengan masalah kulit mereka.

3. Memberikan rawatan yang lebih lanjut kepada pengguna AINAA Beauty yang memerlukan rawatan estetik dan bantuan doktor untuk membantu menyelesaikan masalah kulit mereka.

Antara rawatan yang boleh didapati di AINAA Clinic seperti:

1. Prosedur Estetik

- ‘Chemical & Acne’ Peel

- Laser untuk jeragat, pigmentasi, parut & pencerahan kulit

- Suntikan ‘Platelet-Rich Plasma’ (PRP)

- Rawatan wajah biasa, esklusif & premium

- Konsultasi

2. Ujian alergi (ujian darah)

3. Pemeriksaan Kesihatan Umum (‘General Medical Check Up)

Rawatan bermula serendah RM 100 lebih mengikut keperluan kulit dan permasalahan pelanggan.

Sesi penerangan dalam bilik rawatan

Untuk makluman Clinic AINAA kini buka untuk umum pada 1hb April 2022. Terletak di alamat A-G-9, Blok A, Jalan Ostia Utama, Taman Ostia Bangi, 43650, Bandar Baru Bangi, Selangor, AINAA Clinic beroperasi setiap hari dari pukul 10 pagi ke 10 malam.

Orang ramai yang ingin mendapatkan rawatan di AINAA Clinic boleh membuat tempahan rawatan di talian 011-6521 7002.

Ejen2U Bantu Usahawan Mengurus Ribuan Ejen

Malaysia merupakan sebuah negara yang penuh dengan usahawan daripada pelbagai perniagaan dari sekecil-kecil untung hinggalah untung yang berjuta-juta. Sejak kebelakangan ini pula, munculnya pelbagai perniagaan dan penampilan usahawan baru umpama cendawan tumbuh selepas hujan. Salah satu modus operasi perniagaan yang paling banyak diguna pakai pula ialah sistem ejen.

Pegawai Eksekutif Operasi Ejen2U, Sheik Ezaiddin

Namun, jumlah ejen bagi satu-satu perniagaan cepat berkembang sehingga ramai usahawan dan bahagian pengurusan syarikat tidak menang tangan untuk mengawal ejen-ejen mereka. Belum lagi wujudnya pelbagai ketidakadilan dalam pengurusan komisen dan sebagainya. Akhirnya ramai yang cepat naik, ramai juga yang cepat turun.

Hal ini lah yang Ejen2U mahu selesaikan. Ditubuhkan oleh Sheikh Ezaiddin selaku Pegawai Eksekutif Operasi Ejen2U, beliau merupakan seorang bekas jurutera sistem yang kemudian menerokai alam  Perniagaan Kecil dan Sederhana (PKS). Di sini beliau berjumpa pelbagai usahawan dan ahli perniagaan yang tidak arif mengenai data apa yang perlu didigitalkan. Bahkan apabila ditanya apa itu perniagaan secara digital, kebanyakkan mereka hanya mengetahui perniagaan digital ini ialah dengan menggunakan laman web ataupun pemasaran iklan.

Sheikh Ezaiddin

Daripada sini beliau mempunyai buah fikiran, “Jika jualan melalui cara lama masih mampu mencatat keuntungan berjuta, apa lagi kalau sistem perniagaan mereka dijalankan secara digital?”.

Beliau juga turut berkata, “Ketika COVID melanda, ramai usahawan makanan menceburi bidang atas talian dan usahawan ini mula menyesuaikan sistem ejen ini dalam perniagaan mereka. Memandangkan makanan mempunyai kadar pembeli ulangan yang tinggi serta menjana untung yang berbaloi, peningkatan ejen juga ketara. ”

Tambah beliau lagi, “Dalam peningkatan ejen dan jualan makanan pada musim pandemic ini, ramai antara mereka merupakan wanita dan suri rumah”.

Di situ Sheikh Ezaiddin turut berniat untuk menubuhkan Ejen2Uuntuk membantu usahawan yang menggunakan sistem ejen untuk lebih melancarkan urusan perniagaan mereka di samping membantu para ejen khususnya wanita ini menjana pendapatan dengan sistem yang adil. Melalui program yang ditawarkan, sistem ini boleh dibuat berdasarkan permintaan usahawan seperti penetapan pangkat, komisen, pengiraan stok, gerbang pembayaran dan pelbagai lagi.

Sistem di hujung jari menggunakan peranti pintar

Apa yang membezakan pengurusan menggunakan sistem Ejen2U dan cara tradisi ialah Ejen2U membolehkan usahawan serta peniaga masih dapat berhubung terus dengan ejen di bawah sekali. Ini untuk mengelakkan ada ejen yang terabai dek kerana jumlah ejen yang kian berkembang. Antara itu, Ejen2U dapat menampung pertambahan jumlah ejen yang pelbagai lapisan tanpa berkompromi dengan sistem sokongan. Paling utama ialah sistem ini disukai para ejen kerana hak mereka tidak tertindas dengan permainan harga, sistem komisen yang adil, pembayaran komisen yang konsisten serta menghalang perbuatan sailang pembeli daripada pihak syarikat itu sendiri.

Ejen2U ini juga tidak mahu sistem ejen ini menjadi ‘Multi-level Marketing’ ataupun singkatannya MLM kerana perniaga boleh dikenakan akta jualan langsung serta tidak mahu ejen-ejen yang ada terkontang-kanting diabaikan apabila sudah berada di level paling bawah.

Oleh itu, Ejen2U turut memberi latihan perniagaan dan penjelasan analitik daripada sistem data mereka kepada usahawan yang menyertai mereka. Ini adalah untuk membantu usahawan mengenali pasaran mereka serta memberi perhatian yang cukup kepada ejen mereka dari segi latihan, perhatian dan pemasaran.

Sheikh Ezaiddin bersama bahagian IT dan sokongan

Selain itu Ejen2U memberi 3 jaminan perniagaan. Pertama, memberikan sistem sokongan yang baik di mana mereka akan menyelesaikan masalah jika timbul serta sentiasa membantu untuk menyelia sistem pelanggan. Kedua, harga mampu milik serendah RM 700 sebulan tanpa kontrak berbanding bayaran lunas berpuluh hingga ratusan ribu untuk sistem yang sama. Ketiga pula berkenaan dengan menjanjikan integriti data pelanggan serta keselamatan web melalui Infra Amazon Web Service.

Atas: Antara pelanggan dan pengguna Ejen2U 
Bawah: Gerbang bayaran yang ditawarkan dalam sistem Ejen2U

Syarikat yang masih hijau ini turut melangkah lebih jauh apabila baru-baru ini mereka telah menerima sumbangan daripada 500 Global yang berasal daripada Lembah Silikon di Amerika Syarikat. Adalah sedia maklum bahawa pelaburan daripada Lembah Silikon ini bukti bahawa sesuatu syarikat mempunyai potensi yang lebih besar untuk dikembangkan. Namun tidak lupa juga Ejen2U sebelum ini juga telah mendapat dana daripada Cradle iaitu syarikat daripada Malaysia yang tidak kurang hebatnya kerana Cradle turut terkenal dengan syarikat yang memberi batu loncatan terhadap syarikat-syarikat lain sehingga mampu berkembang hingga ke luar negara.

Para usahawan dan peniaga yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut atau berminatu untuk menggunakan khidmat Ejen2U boleh lah lawati laman web Ejen2U.

 

Majlis Jamuan Penghargaan Kalista dan Perlancaran Produk Baharu

Cyberjaya, 2 April 2022 – Majlis Jamuan Penghargaan Kalista telah diadakan penuh meriah di Skyglass @ Skypark Cyberjaya. Majlis yang bertemakan ‘Glorious Evening Tea’ ini dihadiri oleh pengasas Nur Hidayah Sa’adon, suami serta ejen dan stokis dari seluruh Malaysia.

Hidayah bersama suaminya di Majlis Kalista baru-baru ini.

Tujuan utama pada majlis tersebut adalah untuk memberi penghargaan kepada lima orang ‘Monster Leader’, lapan orang ‘Leader’ dan tujuh orang  ‘Top Sales’  atas usaha serta pencapaian mereka yang memberangsangkan. Di samping itu, majlis diadakan sekali dengan jamuan sebelum ramadan tiba untuk merayakan ejen dan stokis yang turut menjadi keluarga besar Kalista yang semakin membesar sejak penubuhannya pada tahun 2019.

Bersama stokis dan ejen Kalista.

Kalista yang terkenal dengan dendangan lagu mereka “cantik, kurus, bergaya” ini menawarkan produk berasaskan minuman kecantikkan. Minuman kecantikkan ini diasaskan untuk membantu badan pengguna sihat bertenaga di samping mengurangkan berat badan pengguna tanpa perlu mengalami kesan sampingan yang menyakitkan.

Sesi temu ramah media bersama pengasas.

Menurut pengasas Kalista, Hidayah, majlis ini diadakan khas untuk memberi penghargaan serta ganjaran bagi mereka yang terpilih kerana telah mencapai jumlah sasaran yang ditetapkan oleh pihak Kalista. Jelas Hidayah lagi, dengan tetapan sasaran dan hasil usaha semua ejen dan stokis mereka pada tahun lepas sahaja telah mencecah jutaan ringgit. Ini membuatkan Hidayah dan suaminya pada tahun ini telah mensasarkan jualan RM 15 juta.

Hidayah turut bersyukur produk mereka masih mendapat sambutan hangat selama Kalista masih bertapak 3 tahun ketika ditubuhkan pada hampir permulaan pandemik yang melanda.

Kejayaan ini tidak bukan dari hasil usaha lebih 100 ejen dan stokis Kalista serta pelan marketing syarikat yang tidak putus-putus mempromosikan produk secara atas talian juga secara luar talian. Selain itu, Kalista turut menyediakan kelas-kelas untuk membantu para ejen dan stokis untuk memudahkan lagi penjualan mereka seperti penyediaan bahan pemasaran, video berkualti, pelbagai kempen menarik, jemputan kolaborasi bersama artis dan banyak lagi.

Siti Zainab dan suami.

Pada majlis yang sama juga, salah seorang ‘Monster Leader’ dan juga ‘Top Sales’ iaitu Siti Zainab Binti Jamaludin turut berkongsi rasa syukurnya kerana merasa dihargai apabila diberi penghormatan serta ganjaran atas usahanya di Kalista sejak awal penubuhan minuman kecantikkan ini.

Setia bersama Kalista, Siti Zainab yang terlibat dalam dunia perniagaan khususnya bidang kosmetik sejak tahun 2014 ini berkata bahawa dia bertahan di Kalista ini kerana produk ini sentiasa mempunyai permintaan tinggi dan tak putus-putus meski pandemik telah melanda. Tambahan pula, dia juga tidak perlu menonjolkan diri seperti perniagaannya sebelum ini. Bahkan pada tahun 2021 sahaja, dia telah mencatat jualan RM 2 juta.

Ibu kepada dua anak ini turut berkata, dia sendiri menggunakan produk Kalista untuk menurunkan berat badan selepas bersalin. Siti Zainab sendiri mencatat penurunan 19kg dari 68kg ke 49kg dengan penurunan berat badan kelihatan jelas dalam tempoh 2 bulan sebanyak 4 kotak ketika itu. Dalam perniagaan ini, Siti Zainab tidak keseorangan kerana perniagaan ini dijalankan bersama suaminya iaitu Encik Huzaime. Mereka berdua positif dengan jajaran jualan mereka sebelum ini dan mensasarkan untuk membuat jualan bersama Kalista sebanyak RM 10 juta pada tahun ini. Mereka sebagai satu pasukan turut dibantu oleh tiga orang staf selain daripada ejen dan stokis di bawah pimpinan mereka.

Pelancaran produk terbaru Kalista

Dalam majlis yang sama, Kalista turut melancarkan produk baharu iaitu Kalista Dhara berperisa tembikai susu yang merupakan edisi keluaran khas di bulan Ramadan dan syawal ini sahaja. Kalista Dhara ini boleh dibeli daripada ejen dan stokis mereka yang sah bermula 3 April ini.


Kalista Dhara perisa tembikai susu

Untuk mengetahui tentang produk Kalista dan berminat menjadi ejen boleh lah singgah ke Facebook rasmi Kalista di sini.