KUALA LUMPUR, 15 Oktober – Baru-baru ini Kak Ell telah menyambut ulang tahun ke-4 di Majlis Kak Ell Fantasy Night 2022 di hotel terkemuka di Shah Alam. Majlis dihadiri seramai lebih daripada 280 orang tetamu dengan berpakaian mengikut tema termasuk lah Kak Ell yang mengenakan pakaian seorang ratu dari alam fantasi.
Kak Ell ditengah-tengah bersama pememang anugerah Kak Ell Top Sales di Majlis Fantasy Night 2022 di Double Tree by Hilton, Shah Alam. |
"Saya bangga
pakai nama sendiri!" itu jawapan Kak Ell yang terkenal dengan tagline
“Memang Cantik” apabila ditanya tentang produk kecantikkan keluarannya yang
menggunakan nama sendiri.
Anak kepada penoreh getah ini, Sharmila Johan, 41, yang juga
merupakan ibu kepada tiga orang anak menganggap nama yang diberikan oleh ibu
dan bapanya adalah salah satu hadiah terbesar yang membolehkan dia mencapai
kejayaan seperti hari ini. "Ini macam satu hadiah juga untuk mak dengan
ayah sebab pilih nama yang baik untuk saya," tambahnya lagi.
Juga, Kak Ell tidak bergantung dengan marketing murahan dan
gelaran Datuk kerana dia percaya dengan melakukan perniagaan secara professional
dan menjaga adab juga boleh membuatkan perniagaannya berjaya. Hasilnya, tahun
lalu sahaja syarikat yang ditubuhkan oleh Kak Ell mendapat pengiktirafan Global
Best Consumer Brands for Skincare, SME100 Awards 2021 dan Affin BMI Women
Entrepreneur Awards 2021.
“Ada yang bertanya tak susah ke pikul tanggungjawab sebagai
seorang usahawan, mak dan anak? Saya ‘enjoy’ dan bersyukur macam ni.”
"Sebagai wanita, mustahillah saya tak bernafsu nak
memiliki barang-barang mewah, kan? Tapi, saya selalu ingatkan diri sendiri
supaya tak ‘over’,” ujarnya lagi.
Biarpun memiliki beberapa buah kereta mewah di rumah, bagi
Kak Ell itu semua adalah sekadar pinjaman daripada-Nya, bukan satu simbol
kekayaan yang perlu dimegahkan. Malah, usahawanita ini berkata yang dia lebih
suka untuk menghabiskan duit yang diperolehi untuk memastikan anaknya mendapat
pendidikan yang baik, membantu kawan-kawan dan ahli keluarga, menyumbang semula
kepada sekolah yang pernah diduduki dan berkongsi dengan ibu bapa.
Kak Ell dalam ucapan pembukaannya, |
Kak Ell turut memberi pesanan kepada orang ramai, "Saya
nak pesan, walau berjaya macam mana pun, jangan sesekali abaikan tanggungjawab
sebagai seorang anak. Syurga bawah tapak kaki ibu. Cikgu saya pesan, orang yang
jaga ibu bapanya adalah orang yang berjaya. Cuma dalam setiap sudut dan gerak
langkah, saya kena lebih berhati-hati dan disiplin.”
“Saya tak boleh main cakap lepas sahaja. Saya ada keluarga
dan anak yang perlu dijaga. Malah, saya beruntung kerana pengguna tegar jenama
saya sendiri mempertahankan kualiti produk yang dihasilkan hingga ia terus relevan
dan dipercayai,” Kak Ell menyambung.
Bahkan dengan menjaga kualiti produk, produk-produk Kak Ell
diuji dengan badan profesional hingga boleh mendapatkan kelulusan KKM dalam
setiap produknya. Lebih kehadapan lagi, produk Kak Ell juga boleh didapati
secara terus di farmasi Healthland di KLCC dan The Gardens Mall.
Meskipun dia turut mengaku pernigaannya tidak meletup dan
naik dengan pantas tanpa marketing melampau seperti ‘founder’ lain, Kak Ell
percaya viral marketing tidak menjamin sesebuah jenama berkekalan di pasaran. Dia
berpegang kepada prinsip pernigaan profesional dengan menggunakan servis
telemarketing hingga membuahkan hasil konsisten yang tidak hanya setakat
satu-satu masa sahaja.
Kejayaan Kak Ell dengan penubuhan wisma Kak Ell. |
"Saya sentiasa percaya apa-apa yang kita buat, usaha
memang daripada kita, tapi rezeki semua daripada Allah," katanya lagi.
Selain itu, apabila ditanyakan stratergi Kak Ell tidak
menggunakan artis atau infuencer sebagai duta, Kak Ell menjawab, “Produk Kak
Ell ini terkenal dengan produk jeragat. Kalau kita guna artis dan influencers
yang sememangya cantik dan muda adalah tidak berpadanan. Bagaimana kita nak
sampaikan maklumat produk dengan betul? Lagipun kebanyakkan pengguna Kak Ell
adalah berusia 40an dan 50an di mana cara pendekatan yang digunakan juga adalah
berbeza”.
Kak Ell turut
memasang impian untuk membimbing lebih ramai orang terutamanya suri rumah dan
golongan pelajar untuk berjaya dengan menyertai Team #KakEllStars berkata, “Saya
baru menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Management and Science
Universiti (MSU) untuk memberi pengalaman pendidikan yang berbeza kepada
pelajar berkenaan,”
Kak Ell juga mensasarkan untuk meraih anggaran jualan produk
sebulan sebanyak RM 5 juta. Ini boleh dicapai kerana mengikut sejarah rekod
lepas dengan hebahan meluas produk Kak Ell, jenama kecantikkan tempatan ini
mampu mencatat jualan sehingga RM34 juta setahun.
Kak Ell ini bukan lah jenama asing sebenarnya meskipun
kehadiran media sosial tidak segempak jenama kecantikkan lain. Ini adalah
kerana Kak Ell sering bekerjasama dengan Suria FM hingga tagline Kak Ell “memang
cantik” sering kedengaran di corong radio tersebut. Pendekatan ini lah yang
membuatkan penggunanya datang dengan sendirinya.
Pada majlis yang sama juga, Kak Ell turut melancarkan produk
yang ke-48 iatu Fairy Glow Oil iaitu ‘face oil’ daripada gabungan lima minyak
terpilih bersaiz mini. Produk ini digandingkan sekali dengan Glowing Day Cream
Kak Ell yang telah dilancarkan awal pada bulan lepas. Maka terhasil lah
gabungan produk yang diberi nama Fantasy Beauty selaras dengan tema majlis.
Kak Ell Fantasy Beauty Combo Package - Fairy Glow Oil & Glowing Day Cream. |
Pengumuman produk baharu. |