Sunday, 16 October 2022

Tak Guna Marketing Murahan dan Gelaran Datuk, Kak Ell Tetap Buat Jualan RM34 Juta Setahun.

KUALA LUMPUR, 15 Oktober – Baru-baru ini Kak Ell telah menyambut ulang tahun ke-4 di Majlis Kak Ell Fantasy Night 2022 di hotel terkemuka di Shah Alam. Majlis dihadiri seramai lebih daripada 280 orang tetamu dengan berpakaian mengikut tema termasuk lah Kak Ell yang mengenakan pakaian seorang ratu dari alam fantasi.

Kak Ell ditengah-tengah bersama pememang anugerah Kak Ell Top Sales di Majlis
Fantasy Night 2022 di Double Tree by Hilton, Shah Alam.

 "Saya bangga pakai nama sendiri!" itu jawapan Kak Ell yang terkenal dengan tagline “Memang Cantik” apabila ditanya tentang produk kecantikkan keluarannya yang menggunakan nama sendiri.

Anak kepada penoreh getah ini, Sharmila Johan, 41, yang juga merupakan ibu kepada tiga orang anak menganggap nama yang diberikan oleh ibu dan bapanya adalah salah satu hadiah terbesar yang membolehkan dia mencapai kejayaan seperti hari ini. "Ini macam satu hadiah juga untuk mak dengan ayah sebab pilih nama yang baik untuk saya," tambahnya lagi.

Juga, Kak Ell tidak bergantung dengan marketing murahan dan gelaran Datuk kerana dia percaya dengan melakukan perniagaan secara professional dan menjaga adab juga boleh membuatkan perniagaannya berjaya. Hasilnya, tahun lalu sahaja syarikat yang ditubuhkan oleh Kak Ell mendapat pengiktirafan Global Best Consumer Brands for Skincare, SME100 Awards 2021 dan Affin BMI Women Entrepreneur Awards 2021.

“Ada yang bertanya tak susah ke pikul tanggungjawab sebagai seorang usahawan, mak dan anak? Saya ‘enjoy’ dan bersyukur macam ni.”

"Sebagai wanita, mustahillah saya tak bernafsu nak memiliki barang-barang mewah, kan? Tapi, saya selalu ingatkan diri sendiri supaya tak ‘over’,” ujarnya lagi.

Biarpun memiliki beberapa buah kereta mewah di rumah, bagi Kak Ell itu semua adalah sekadar pinjaman daripada-Nya, bukan satu simbol kekayaan yang perlu dimegahkan. Malah, usahawanita ini berkata yang dia lebih suka untuk menghabiskan duit yang diperolehi untuk memastikan anaknya mendapat pendidikan yang baik, membantu kawan-kawan dan ahli keluarga, menyumbang semula kepada sekolah yang pernah diduduki dan berkongsi dengan ibu bapa.

Kak Ell dalam ucapan pembukaannya,

Kak Ell turut memberi pesanan kepada orang ramai, "Saya nak pesan, walau berjaya macam mana pun, jangan sesekali abaikan tanggungjawab sebagai seorang anak. Syurga bawah tapak kaki ibu. Cikgu saya pesan, orang yang jaga ibu bapanya adalah orang yang berjaya. Cuma dalam setiap sudut dan gerak langkah, saya kena lebih berhati-hati dan disiplin.”

“Saya tak boleh main cakap lepas sahaja. Saya ada keluarga dan anak yang perlu dijaga. Malah, saya beruntung kerana pengguna tegar jenama saya sendiri mempertahankan kualiti produk yang dihasilkan hingga ia terus relevan dan dipercayai,” Kak Ell menyambung.

Bahkan dengan menjaga kualiti produk, produk-produk Kak Ell diuji dengan badan profesional hingga boleh mendapatkan kelulusan KKM dalam setiap produknya. Lebih kehadapan lagi, produk Kak Ell juga boleh didapati secara terus di farmasi Healthland di KLCC dan The Gardens Mall.

Meskipun dia turut mengaku pernigaannya tidak meletup dan naik dengan pantas tanpa marketing melampau seperti ‘founder’ lain, Kak Ell percaya viral marketing tidak menjamin sesebuah jenama berkekalan di pasaran. Dia berpegang kepada prinsip pernigaan profesional dengan menggunakan servis telemarketing hingga membuahkan hasil konsisten yang tidak hanya setakat satu-satu masa sahaja.

Kejayaan Kak Ell dengan penubuhan wisma Kak Ell.

"Saya sentiasa percaya apa-apa yang kita buat, usaha memang daripada kita, tapi rezeki semua daripada Allah," katanya lagi.

Selain itu, apabila ditanyakan stratergi Kak Ell tidak menggunakan artis atau infuencer sebagai duta, Kak Ell menjawab, “Produk Kak Ell ini terkenal dengan produk jeragat. Kalau kita guna artis dan influencers yang sememangya cantik dan muda adalah tidak berpadanan. Bagaimana kita nak sampaikan maklumat produk dengan betul? Lagipun kebanyakkan pengguna Kak Ell adalah berusia 40an dan 50an di mana cara pendekatan yang digunakan juga adalah berbeza”.

Kak Ell  turut memasang impian untuk membimbing lebih ramai orang terutamanya suri rumah dan golongan pelajar untuk berjaya dengan menyertai Team #KakEllStars berkata, “Saya baru menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Management and Science Universiti (MSU) untuk memberi pengalaman pendidikan yang berbeza kepada pelajar berkenaan,”

Kak Ell juga mensasarkan untuk meraih anggaran jualan produk sebulan sebanyak RM 5 juta. Ini boleh dicapai kerana mengikut sejarah rekod lepas dengan hebahan meluas produk Kak Ell, jenama kecantikkan tempatan ini mampu mencatat jualan sehingga RM34 juta setahun.

Kak Ell ini bukan lah jenama asing sebenarnya meskipun kehadiran media sosial tidak segempak jenama kecantikkan lain. Ini adalah kerana Kak Ell sering bekerjasama dengan Suria FM hingga tagline Kak Ell “memang cantik” sering kedengaran di corong radio tersebut. Pendekatan ini lah yang membuatkan penggunanya datang dengan sendirinya.

Pada majlis yang sama juga, Kak Ell turut melancarkan produk yang ke-48 iatu Fairy Glow Oil iaitu ‘face oil’ daripada gabungan lima minyak terpilih bersaiz mini. Produk ini digandingkan sekali dengan Glowing Day Cream Kak Ell yang telah dilancarkan awal pada bulan lepas. Maka terhasil lah gabungan produk yang diberi nama Fantasy Beauty selaras dengan tema majlis.

Kak Ell Fantasy Beauty Combo Package - Fairy Glow Oil
& Glowing Day Cream.

Pengumuman produk baharu.


Saturday, 15 October 2022

Marrybrown Perkenal Menu Citarasa Korea Dengan Menu K-Crunch Baharu. Oh sarang-K!!

Petaling Jaya, 13 Oktober 2022 – Marrybrown sekali lagi tampil dengan menu baharu siri pengemberaan Around the World. Kali ini Marrybrown membawa pelanggan untuk berSarang-K dengan citarasa Korea melalui menu K-Crunch baharu. Marrybrown selaku Rangkaian Restoran Perkhidmatan Pantas (QSR) Halal tempatan terbesar dan paling popular di Malaysia rasmi melancarkan menu K-Crunch dengan jayanya dan menu ini tersedia di semua cawangan Marrybrown di seluruh Negara.

Menu K-Crunch baharu daripada Marrybrown

Dengan pengalaman dalam menghidangkan makanan berkualiti kepada peminat Memang Best mereka, Marrybrown kekal dengan misi mereka untuk menawarkan "Ada Kelainannya" dan lazat untuk memenuhi citarasa rakyat Malaysia. K-Crunch pasti menambat hati pelanggannya dengan sedikit sentuhan rasa Malaysia untuk menu inspirasi Korea ini.

Oleh itu, pada oktober ini, Marrybrown berbesar hati menyajikan menu ayam rangup yang disalut dengan sos Gangjeong yang manis dan pedas. Penggemar kini boleh menikmati menu K-Crunch Marrybrown berinspirasikan Korea dengan keenakan gabungan rasa pedas dan manis yang berkualiti sambil berimaginasi dalam suasana di Korea yang mengujakan!

“Budaya moden Korea semakin mendapat tempat di Malaysia. Dengan ini, rakyat Malaysia dapat menemui cara tersendiri untuk merakam detik-detik manis K-pop. Sama seperti rakyat negara yang mengintegrasikan budaya Korea, kami di Marrybrown turut dipengaruhi gelombang Hallyu dalam penyediaan makanan dengan sentuhan tempatan untuk menjadikannya lebih menarik," kata Dato' Joshua Liew, Ketua Pegawai Eksekutif Marrybrown.

Seperti budaya K-Pop yang terkini, menu K-Crunch merupakan hidangan sensasi yang diperbuat dari bahan-bahan berkualiti untuk menghasilkan citarasa sentuhan Korea dengan sempurna. Menu hidangan K-Crunch yang boleh didapati sejak 13hb oktober adalah seperti di bawah:

- K-Crunch Chicken Combo
Hidangan: 2 ketul ayam rangup, kentang goreng dan minuman K-Fizz berperisa “yuzu” dan markisa. Harga: bermula daripada RM20.90.

Dua ketulan ayam rangup dengan sos Gangjeong peda
manis bersama kentang goreng dan K-Frizz.

- K-Crunch Chicken Burger Combo
Hidangan: Chicken burger, kentang goreng dan minuman K-Fizz,
Harga: bermula daripada RM16.90.

Burger ayam dengan sos Gangjeong pedas manis
dipadankan dengan kentang goreng dan K-Frizz.

- Kimchi Rice Bowl Combo
Hidangan: Nasi kimchi, potongan ayam dengan sos K-Crunch pedas manis, telur rebus, hiasan nori dan minuman K-Frizz
Harga: bermula daripada RM13.10.

Menu penuh seimbang dengan nasi kimchi dan
minuman yang menyegarkan.

- K-Crunch Box Meal 
Hidangan: K-Crunch Chicken Burger, 1 ketul K-Crunch Chicken, 2 ketul Chicken Dumpling, kentang goreng dan minuman K-Fizz.
Harga: bermula dari RM26.50. 

Burger ayam, ayam rangup MB, dumpling ayam,
kentang goreng dan minuman K-Frizz

- K-Crunch Chicken Dumpling & Cheesy Sausage
Hidangan: Chicken Dumpling dan Cheesey Sausage
Harga: bermula daripada RM7.90.

Dumpling ayam dan sosej keju bersama sos
Gangjeong pedas manis.

- K-Crunch Chicken Burger
Hidangan: K-Crunch Chicken Burger - single (satu)
Harga: bermula daripada RM12.90

Burger ayam rangup diluar, lembut di dalam.
Roti ban juga lembut.

- 2-pc K-Crunch Chicken
Hidangan: 2 ketul ayam K-Crunch
Harga: bermula daripada RM15.50

Rangup dan pedas menyelerakan.

- Kimchi Rice Bowl
Hidangan: Nasi kimchi - single (satu)
Harga: bermula daripada RM10.80

Nasi kimchi yang sangat mengenyangkan.

- K-Frizz
Hidangan: Minuman K-Frizz sahaja (satu)
Harga: bermula daripada RM4.90

K-Frizz minuman yang menyegarkan daripada
buah "yuzu" dan buah markisa.

“Selaras dengan objektif kami yang sentiasa menginginkan sesuatu yang berbeza, kami sangat gembira kerana dapat memberikan kelainan yang baharu kepada rakyat Malaysia yang sentiasa suka mencuba! Kami yakin setelah mereka merasai menu K-Crunch kami, mereka akan dapat berinspirasi mencipta detik-detik K-pop mereka tersendiri,” tambah Dato’ Joshua lagi.

Marrybrown kini megah bertapak di dunia dengan 500 buah restoren di 16 buah Negara dengan melayani berjuta-juta orang pelanggan. Oleh itu penyediaan standard kualiti, servis, kebersihan dan nilai tertinggi untuk pengalaman pemakanan yang sempurna adalah keutamaan mereka.

Review ringkas saya, sos Gangjeong kat Marrybrown sedap!!! Memang boleh rasa pedas bukan pedas manja tau. Manis tu pun ada tapi je tak terlalu manis pun sos. Ni memang boleh makan lagi. 

Kegemaran saya? Dumpling chicken & cheese sausage, ayam rangup K-Crunch dan K-Crunch Chicken Burger! 

Menikmati hidangan daripada menu K-Crunch baharu.

Sila ke Marrybrown untuk merasakan pengalaman seperti di drama Korea dengan hidangan K-Crunch ini! 

Untuk maklumat lanjut mengenai Marrybrown, hidangan Around the World, MB App, promosi dan perkhidmatan penghantaran mereka, sila layari:

Website: https://marrybrown.com/
MB App: https://mbapp.marrybrown.com/
Facebook: Marrybrown Malaysia
Instagram: Marrybrownmy
YouTube: Marrybrown TV

#Marrybrown
#MarrybrownMY
#SomethingDifferent
#MBKCrunchChicken
#MBAroundTheWorld

AEON FASHION PREVIEW Meriah Lancarkan Fesyen Baharu Siri November 2022-Februari 2023 di TAPAK KL

KUALA LUMPUR, Oktober 13 –Penutup hujung tahun 2022 kini diserikan dengan triennial AEON Fashion Preview 2022 (AFP22) oleh AEON CO. (M) BHD (AEON) . AFP22 menampilkan fesyen baharu untuk November 2022-Febuari 2023 untuk menepati gaya dan kehendak terkini. Menariknya AFP22 kali ini dilancarkan di Tapak Urban Street Dining KL dengan tontonan awam untuk melihat bersama 4 koleksi dan gaya utama.

AEON FASHION PREVIEW 2022 di Tapak KL

AFP22 menampilkan esksulif bagi AEON iaitu Neonate x Guy’s Vision, Scartlet Loungewear, Ti:Zed dan pakaian bertema Arnab untuk Tahun Baru Cina 2023. Pelancaran ini dihadiri oleh orang kuat AEON, orang ramai, rakan media dan blogger, artis jemputan dan orang utama dalam bidang fesyen.

Naoya Okada, Timbalan Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Operasi AEON dalam ucapannya, “Dalam menyambut ulang tahun AEON ke 38 tahun di Malaysia, kami juga gembira untuk mengembangkan pelbagai jenama dan keperluan fesyen melalui jenama AEON seperti Scarlet, Agenda, Suave dan Crème; yang telah menjadi sebati dengan orang Malaysia dalam perkembangan hidup mereka.

Kami juga berusaha dalam memanfaatkan teknologi fabrik terkini untuk sentiasa melengkapi keperluan fungsi pelanggan tanpa melupakan aspek estetik dan kesejahteraan. Oleh itu anda juga boleh melihat jenama baru yang diwujudkan untuk melengkapi ciri tersebut seperti innerCasual, iC dan + Collection untuk melengkapi keperluan pelbagai saiz.”

Antara tujuan AFP22 ialah AEON ingin memperlihatkan kepentingan dalam berpakaian untuk diri sendiri bukannya untuk orang lain. Daripada #ownwhatyouwear kepada #comfortfit, AEON ingin pelanggannya berasa yakin, saling berhubung, bekerjasama dan paling penting mampu memiliki pakaian yang berkualiti. Oleh itu AFP22 siri November 2022-Febuari 2022 dilaksanakan di TAPAK KL dengan suasana orang ramai dan muzik secra langsung dengan persembahan menarik daripada Orang Orang Drum Theatre, Yonnyboii dan Aruel Ariel. 

Aurel Ariel bersama pemain saxophone dalam membuat
persembahan secara langsung sepanjang pertunjukkan fesyen.

Persembahan daripada Orang-Orang Drum.

Ini pula merupakan koleksi yang diperagakan pada AFP22:

1. Neonate x Guys’ Vision

Neonate Clothing Company merupakan pakaian jalanan Malaysia yang popular. Jenama Neonate ini ditubuhkan pada 2019 oleh Karl Shafek Ibrahim dan Ahmad Syahir Hamdan yang juga menyertai pembukaan AEON Fashion Preview lepas. Kali ini mereka bekerjasama dengan AEON khususnya jenama Guy’s Vision dalam menampilkan koleksi Neostalgia. 

Yonnyboii, orang kuat Neonate dan para model bergaya dengan pakaian
Neostalgia daripada Neonate X Guy's Vision.

Neostalgia melahirkan ciri tahun 60an hingga ke 90an dengan warna serta elemen dari zaman tersebut dengan sentuhan moden. Antara warna dan elemen tersebut ialah permainan arked dan corak paparan TV dalam mode tiada siaran. Koleksi ini menggunakan fabrik jersi yang ringan dan boleh bernafas sesuai dengan gaya hidup atletik untuk kegunaan dalam dan luar bangunan. Paling penting, koleksi ini ialah buatan Malaysia sepenuhnya.

Koleksi ini boleh didapati di 10 cawangan AEON seluruh negara iaitu Aplha Angle, Taman Maluri, MidValley, Bandaraya Melaka, Nilai, Shah Alam, Bandar Urtama, Cheras Selatan, Queensbay dan Tebrau.

2. Party Wear

Parti hujung tahun kini kembali! Namun keselesaan dan kebebasan yang kita sudah terbiasa daripada bekerja dari rumah dengan pakaian dalam dan pakaian tidur bergaya tidak perlu dilupakan.

AEON memperkenalkan Scarlet Loungewear, pakaian yang berfokus dalam menyediakan fesyen santai yang terinspirasi daripada ‘effortless’ glam untuk gaya selesa dan nyaman. Anda pasti akan rasa beparti di bilik tidur sepanjang Disember ini apabila anda merasakan kualiti Scarlet Loungewear di mana fabriknya diperbuat daripada kain kapas selesa penuh kemewahan. Bahkan beberapa pakaian ini didatangkan dengan aksesori seperti ‘headbands’, selipar rumah dan stoking comel! 

Scartlet Loungewear yang diperagakan berasama aksesori.

Selain itu, AEON turut memperkenalkan fesyen bergaya yang fleksibel tanpa mengira bentuk badan, berat dan saiz pengguna. Guys’ Vision contohnya memperkenalkan baju kait kontemporari dan seluar paras buku lali serta paras lutut. Manakala Crème memperkenalkan pelbagai fesyen moden siluet dengan material satin, labuci, ropol kecil dan kelim tidak simetri agar lebih tampak menonjol. 

3. Baju Sedondon

Berpakaian sedondon bersama pasangan sekarang ni merupakan salah satu menjadi gaya terkini seluruh dunia memandangkan ramai pasangan selesa untuk meluahkan hubungan mereka secara terbuka lagi-lagi selepas pandemik.

Dengan Ti:Zed, pasangan boleh memilih rangkaian fesyen sedondon daripada ‘pullovers’, baju sejuk dan baju t-shirt yang penuh cetakan dan warna. Manakala baju kain kapas dan kain rayon daripada Guys’ Vision yang penuh cetakan dan warna boleh dipadankan dengan pelbagai fesyen daripada SCAR untuk pakaian sedondon bermacam gaya.

Baju sedondon daripada Ti:Zed

4. Tema Arnab Untuk Tahun Baru Cina 2023

Tahun Baru Cina 2023 juga seperti tahun-tahun berikutnya apabila warna fesyen sering dilengkapi dengan pelbagai rona warna merah. Sesekali terselit juga sedikit melawan arus dengan warna pastel dengan tema arnab untuk melengkapi tanda zodiak Arnab tahun depan.

Melalui tù-gether, rekaan fesyen Tahun Baru Cina AEON penuh dengan elemen tenaga arnab yang membawa kekayaan dan kepenuhan dalam harta serta kesihatan.

SCAR, sebagai jenama yang terkenal dengan pakaian yang terkini dan fesyen muda telah memberi nafas baru kepada rekaan siluet klasik dengan sentuhan namun diberikan sentuhan moden seperti cetakan, lace, fabrik bertekstur dan juga bunga ‘jacquard’.

Arcadia menampilkan pakaian linen berfokus pada warna terang dan cerah dilengakpi dengan sulaman dan cetakan monotone.

Crème pula memperlihatkan kain fabrik seakan chiffon beralir pada perincian cheongsam dan samfu.

+ Collection berfokuskan kepada pelbagai saiz terutama untuk saiz besar. Jenama ini menampilkan ciri versatile fabrik kait mesin kepada cetakan linen dan sulaman perincian bergaya. 

Tahun baru cina bersama Plus Collection

J-Kids mempunyai pelbagai pilihan pakaian daripada kain kapas yang penuh rekaan tersendiri untuk menceriakan suasana perayaan tanpa mengganggu aktiviti anak-anak dalam membesar. 

Tahun baru cina bersama J-Kids

Guys’ Vision mempunyai rangkaian pakaian selesa dari kain kapas yang mempunyai rekaan cetakan menonjol dan juga pakaian warna biasa untuk menyambut perayaan penuh gaya.

Antara gabungan beberapa jenama di atas yang sempat diperagakan adalah seperti di bawah:

Kiri: Model wanita menggayakan Ti:Zed dan model lelaki
menggayakan Guy's Vision
Kanan: Model lelaki menggayakan Guy's Vision dan model
wanita menggayakan Crème

Kanan: Model cilik menggayakan J-Kids dan model wanita
menggayakan Scar
Kiri: Model lelaki menggayakan Guy's Vision dan model
wanita menggayakan Scar

Kiri: Model wanita menggayakan Crème sequin jumpsuit & 
model lelaki menggayakan Suave untuk seluruh pakaian.
Kanan: Kedua-dua model wanita menggayakan Crème

AEON juga turut melancarkan AEON tù-gether bersama White Rabbit. Melalui tù-gether , kedua-dua jenama AEON SCAR dan innerCasual menunjukkan beberapa kolaborasi pelbagai antara keduanya membentuk jenama penuh sentuhan personal.

Melalui tù-gether juga telah terhasilnya baju untuk tahun baru cina bertemakan arnab yang juga merupakan tahun arnab pada tahun hadapan. Baju tahun baru cina dilengkapi dengan iron-on patches visual arnab oleh artis Evelyn Pow Qian Pink yang terinspirasi daripada jenama ikonik White Rabbit. Tidak lupa juga dalam menyumbang potongan baju bergaya tahun baru cina adalah daripada rekaan Steven Sunny yang juga merupakan seorang tata gaya terkenal, guru trend dan ahli fesyen terkemuka.

Para model menggayakan pakaian daripada tù-gether yang
berkonsepkan arnab bersama artisan fesyen utama rekaan ini.

Low Ngai Yuen selaku Ketua Pegawai Perdagangan dan Pemasaran AEON turut berkata, “innercasual atau iC merupakan jenama AEON khusus untuk pakaian seharian yang berkonsepkan pakaian dalam ‘functional’, pakaian aktif dan pakaian kasual penuh kelestarian. Jadi apabila iC bekerjasama dalam program yang mempunyai sentuhan personal bersama jenama SCAR, White Rabbit dan artis terkemuka membuktikan niat AEON mengeluarkan setiap pakaian mempunyai jangka hayat panjang dengan penuh rasa cinta”.

Inisatif ini selari dengan usaha AEON dalam menjayakan United Nations Sustainable Development Goal - 8 and 15 iaitu untuk fokus dalam mempromosi pembangunan lestari yang aman dan inklusif buat semua, menyediakan akses kepada semua dalam membina tanggungjawab efektif inklusif buat institusi semua tahap termasuk melindungi, membaik pulih dan mempromosikan penggunaan lestari dalam ekosistem daratan.

Bagi saya, pakaian daripada jenama AEON berkualiti standing dengan harga. Tidak terlalu mahal, mampu milik dan tahan lama. Tebal sedap dipakai dengan cuaca Malaysia. Kalau nipis pun macam baju tshirt iC, kainnya bukan nipis tembus tu tapi jenis nipis sejuk tapi tak mudah koyak atau kendur. Berbaloi la beli dekat AEON, bertahun masih elok je. 

Nantikan pakaian fesyen AFP22 di AEON Mall yang terpilih seluruh negara bermula November depan sehingga Februari tahun depan ya!

Friday, 14 October 2022

Dama Bersiri AEON “SAYAP BAGIMU” Dibintangi Alif Satar, Siti Nordiana, Intan Ladyana dan Ramai Artis Tanah Air.

Kuala Lumpur, 13 Oktober 2022 – AEON CO. (M) BHD. (AEON) baru-baru ini telah menyambut ulang tahun ke-38 tahun. Justeru itu, AEON mengambil langkah menarik untuk mendekatkan diri mereka bersama pelanggan dengan melancarkan drama bersiri ‘Sayap Bagimu’ dibintangi artis terkenal seperti Alif Satar dan Siti Nordiana. Drama ini telah dilancarkan secara rasmi di majlis “Tayangan Gala dan Sidang Akhbar Sayap Bagimu” yang diadakan TGV, AEON Mall AU2, Kuala Lumpur.

Majlis pelancaran drama Sayap Bagimu AEON di TGV, AEON AU2, Setiawangsa.

Majlis penuh gemilang tersebut turut diserikan dengan kehadiran Dato’ Iskandar Sarudin, Pengerusi AEON, Keiji Ono, Pengarah Urusan AEON dan barisan artis drama ini, pihak media dan juga para peminat. Barisan artis terdiri daripada Alif Satar, Siti Nordiana, Dato' Sri Eizlan Yusof, Vince Chong dan Aznie Azmi selaku pelakon baharu.

Menurut Keiji Ono, Pengarah Urusan AEON,” Sebagai sebuah syarikat yang amat mementingkan keutamaan pelanggan, kami sentiasa mahu menjadikan pasar raya kami bukan sahaja tempat untuk membeli belah, malah mampu menjadi organisasi yang sentiasa proaktif dan inovatif. Penglibatan AEON di dalam industri pembikinan drama ini merupakan satu yang baharu untuk kami namun AEON yakin pendekatan ini mampu memberikan impak positif dalam memperkasakan operasi syarikat dan untuk terus merapatkan lagi hubungan di antara AEON dan pelanggan,”

Keiji Ono, Pengarah Urusan AEON

“Drama ini juga adalah tanda penghargaan dan terima kasih AEON terhadap kesetian yang tidak berbelah bahagi oleh pelanggan, rakan niaga dan kesemua pemegang taruh yang telah menjadikan AEON sebagai jenama runcitan pilihan dan tempat membeli belah dan lokasi santai bersama keluarga.”

“Kami di AEON amat bersyukur dengan setiap kejayaan yang dikecapi oleh syarikat yang disokong oleh kesetiaan pelanggan selama 38 tahun. Kejayaan syarikat yang juga didukung kuat Kerajaan membolehkan kami untuk terus memacu setiap usaha kami ke hadapan,” sambung beliau.

Bagi peminat drama di TV3, anda pasti tahu gandingan Alif Satar dan Siti Nordiana sememangnya gandingan paling mantap dengan tontonan yang memberangsangkan, oleh itu pemilihan mereka dijangka dapat menarik lebih ramai lagi menonton drama AEON Sayap Bagimu. Lagipun, drama dengan nama sama dan pelakon yang sama di TV3 merupakan drama paling terkenal ketika itu. Selain itu, tajuk drama “Sayap Bagimu” ini juga diambil daripada inisiaitf AEON untuk kelestarian negara, di mana aspirasi Sayap Bagimu ialah untuk menyokong antara satu sama lain untuk mengembangkan sayap dan terus bergerak ke hadapan 2 bersama.

Turut menyertai program ini ialah rakan-rakan niaga AEON dan para penaja seperti AmBank Malaysia, TGV Cinemas, Focus Point, Gintell, OSIM, Poh Kong, Tomei Gold & Jewellery, PANDORA Jewellery, Hype Energy Drink, Mahnaz Food, Samsung Malaysia Electronic, Mamee-Double Decker, Shogun Japan, Yeo Hiap Seng, BB Diapers dan Uncle Zam Rice.

Bagi drama AEON Sayap Bagimu, drama ini berkisar tentang cabaran, tekanan dan sokongan yang dihadapi di tempat kerja AEON dalam memajukan kredibiliti mereka selaku pemain industi peruncitan di negara. Juga, drama ini menampilkan proses dan usaha meraka dalam membantu pelanggan AEON dari segi pembelian, khidmat pelanggan dan penyampaian maklumat. Contohnya, drama ini turut menyelit beberapa proses memudahkan system digitalisasi dalam aplikasi AEON mereka dalam imbasan produk untuk mengetahui maklumat tambahan yang tidak tertulis jelas di atas produk.

Sidang media drama Sayap Bagimu

Dalam sidang media pada majlis yang sama, Ngai Yuen Low Ketua Pegawai Perdagangan dan Pemasaran AEON turut berkata proses rakaman mengambil masa yang lama sejak 30 oktober 2020 sehingga Mei tahun ini. Oleh itu beberapa fasa pandemik ke endemik turut dapat dilihat dalam drama ini. 

Alif Satar turut berkata, "Oleh sebab masa rakaman yang lama, penonton boleh imbas semula zaman pandemik PKP yang awal dahulu di mana kita masih menggunakan pelitup wajah sepanjang masa dan sebagainya. Drama ini menjadi berkait rapat dengan penonton diluar sana". 

Drama ini mengandungi 13 episod dan setiap episod mempunyai durasi lebih kurang 30 minit. Sayap Bagimu akan disiarkan pada setiap hari khamis pukul 6pm di laman YouTube AEON Malaysia. Episod pertama sudah boleh mula ditonton bermula 13 oktober lepas.

Sebagai selingan, AEON memutuskan untuk melancarkan siaran drama Sayap Bagimu di YouTube merupakan cara mereka untuk mencapai lebih banyak lagi penonton dan para pelanggan. Hal ini adalah kerana siaran YouTube boleh dilihat berulang kali pada bila-bila masa serta mudah diakses oleh semua orang. Meskipun kos produksi dan bayaran pelakon juga tinggi, ini bukan alasan AEON untuk melancarkan drama ini di kaca TV di mana hanya segelintir sahaja yang boleh menontonnya pada masa tayangan tertentu.

Anda boleh tonton episod pertama di bawah ini:

Klik di sini Sayap Bagimu ep.1 atau tonton di bawah.

Review ringkas saya untuk episode pertama (Ada spoiler, jangan baca kalau tak nak spoiler):

Drama ni unik dalam menjadikan watak utamanya (Alif Satar) sebagai seorang yang mempunyai masalah Gangguan Kebimbangan Sosial atau dalam bahasa inggeris ‘Social Anxiety Disorder’. Alif tak boleh tengok mata orang ketika bercakap, berdebar bila depan umum dan sebagainya tapi masih boleh menjalankan kerja seharian jika diberi peluang. Jadi ini adalah antara sisi yang masyarakat kita perlu faham. 

Kebanyakkan kita anggap mereka ni pelik dan terus menjatuhkan hukum tanpa kita faham apa masalah yang dihadapi mereka. Kita boleh ambil pengajaran ini dalam membantu mereka yang menghidapi masalah sama. Bagi yang menghidapinya pula, harapannya agar anda tahu bahawa ramai orang disekeliling anda juga mencuba untuk membantu anda dan harap anda turut menerima pertolongan orang lain tanpa segan okie!

Antara babak awal Alif dalam drama Sayap Bagimu.

Antara lain, cerita ni terselit juga babak pelanggan selalu nak betul. Kita nampak lah staf AEON gigit bibir je tahan geram ye kalau jumpa pelanggan macam ni. Hahaha. Jadi jadi pelangaan tu harus ingat, mereka ni pun manusia jangan lah kejam lagi-lagi nak minta tolong.

Awal-awal mungkin ada lambat jalan cerita tapi lama-lama tu baru kita boleh tangkap layan cerita ni. Awal-awal bahagian episod satu tu drama ni nak tampilkan karakter Alif dalam cerita ni. Kalau yang ni pun anda tak sabar, realiti kalau anda jumpa orang macam ni lagi la anda tak sabar. 

Berbaloi untuk ditonton sebab jalan cerita memang fokus AEON, siap boleh tengok ofis HQ AEON lagi. Bila je kita boleh tengok ofis AEON betul-betul kan? Oh selain artis, ada staf AEON turut berlakon sekali tau. Ha, nak tau siapa? Kena rajin-rajin tengok drama dan komen Youtube, mesti ada yang pecahkan tembelang mana satu staf betul. Hahaha.

Selamat menonton!